Fantastický závod s nečekaným koncem. Tak by se dala shrnout první sobotní ePrix Berlína. V závodě vypsaném na 40 kol, ovšem z důvodu výjezdů safety caru prodlouženého o dalších 6 kol, vyhrál senzačním způsobem Novozélanďan Nick Cassidy ve službách Jaguaru. Favoritovi letošní letošní sezony, stejně jako stájovému kolegovi, se příliš nevyvedla kvalifikace, když neprošel sítem základních skupin, do závodu proto startoval až jako devátý. Podle očekávání se ePrix odehrávala opět ve stylu jízdy v pelotonu, proto ani start z nižších pozic nebyl příliš velkým znevýhodněním. Oproti zbytku pole ale Cassidy zaujal velmi úsporný režim jízdy a propadl se dokonce až na úplný chvost startovního roštu. Ještě 20 kol před cílovou páskou proto figuroval na posledním místě a nic nenasvědčovalo výraznému posunu vpřed.
Sestřih kvalifikace
Jenže se závěrečnými kilometry Cassidy využil přebytku energie ve svém voze a ostatním začal udělovat lekci z efektivity. Necelá 4 kola před koncem pak předjel doposud vedoucího Jean-Érica Vergne z DS Penske a dojel si pro nečekané vítězství s náskokem více jak 4,5 sekundy. Na stupně vítězů jej doprovodil viditelně zklamaný Francouz a také Oliver Rowland, jenž podobně jako vítěz startoval z hloubi pole. Cassidy se díky tomuto výkonu stává po Pascalu Wehrleinovi druhým pilotem, který letos dokázal na nejvyšší stupínek vystoupat podruhé. Pilot Jaguaru se navíc po sobotě ujal průběžného hodnocení šampionátu.
Never give up 😉 @NickCassidy_ @JaguarRacing @SUNMINIMEAL #BerlinEPrix pic.twitter.com/t1imBzcV08
— Formula E (@FIAFormulaE) May 11, 2024
Na nově uspořádaném okruhu bývalého civilního letiště Tempelhof se v sobotu dopoledne nezvykle dařilo i jezdcům obvykle z druhé poloviny výsledkových listin. Ze základních skupin kvalifikace na úkor favoritů pronikli například oba jezdci Maserati, Maxmilian Günther i Jehan Daruvala, ale i Lucas di Grassi z Abt Cupra, Sérgio Sette Camara z týmu ERT a v neposlední řadě Edoardo Mortara z Mahindry. Právě švýcarský pilot nakonec celou kvalifikaci ovládl, když ve finálovém duelu porazil Stoffela Vandoorna z DS Penske. Indické Mahindře tak přihrál vůbec první letošní body za zisk pole position.
V samotném závodě už to ze strany 37letého pilota tak slavné nebylo. Přestože si v úvodu dokázal ustrážit těžce vydobyté vedení, postupně začal ztrácet pozice právě v důsledku vystavování se ztrátám energie na čele. Cílem projel Mortara jako osmý, přesto šlo z pohledu Mahindry o povedený den. Jak již bylo předznamenáno, průběh závodu narušily četné kolize a žluté fáze. Prvním odstoupivším byl Joel Eriksson zaskakující za Robina Frijnse ve voze Envisionu, který se stejně jako Sébastien Buemi a další nemohli účastnit víkendu v Berlíně kvůli souběžně pořádanému závodu WEC 6h Spa–Francorschamps. Švédský pilot si poškodil zavěšení pravého zadního kola v důsledku kontaktu s dalším náhradníkem Kelvinem van der Lindem ve voze Abt Cupra.
FOUR WIDE FOR THE LEAD IN BERLIN 🤯@SUNMINIMEAL #BerlinEPrix pic.twitter.com/Rz1XkD2rNP
— Formula E (@FIAFormulaE) May 11, 2024
Druhý výjezd zpomalovacího vozu shodou okolností spoluzavinil Mortara, jenž Güntherovi zavařil na výjezdu z 9. zatáčky, kdy mu v boji rovněž poškodil zavěšení. Následně se domácí pilot poroučel do bariéry na protější straně dráhy, přičemž málem svým neovladatelným vozem srazil ještě Jakea Hughese z McLarenu. Na skrumáž v jedné ze zatáček doplatil i Lucas di Grassi, pro něhož závod skončil po srážce s Danem Ticktumem. Ten byl následně označen za viníka nehody a od ředitelství dostal 5sekundovou penalizaci. Nepříliš povedené vystoupení měl i obhájce titulu Jake Dennis z Andretti, který se dostal do křížku s António Félixem da Costou a cíl závodu neviděl.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 10/10
Nejlepší pilot: Nick Cassidy
Největší smolař: Jean-Éric Vergne
Číslo závodu: 10, umístění nejlepšího nováčka
Nejrychlejší kolo: Nick Cassidy
Za očekáváním: Andretti
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | - | 26 |
2. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +4,651 s | 18 |
3. | Oliver Rowland | Nissan Formula E | +4,915 s | 15 |
4. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +5,340 s | 12 |
5. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +5,631 s | 10 |
6. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +5,760 s | 8 |
7. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +6,363 s | 6 |
8. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | +7,221 s | 7 |
9. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +9,592 s | 2 |
10. | Taylor Barnard | NEOM McLaren | +9,633 s | 1 |
11. | Kelvin van der Linde | ABT Cupra | +10,133s | |
12. | Jordan King | Mahindra Racing | +10,427 s | |
13. | Paul Aron | Envision Racing | +11,598 s | |
14. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +18,270 s | |
15. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +55,538 s | |
16. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +1 kolo | |
17. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | +1 kolo | |
18. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +1 kolo | |
19. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +24,573 s | |
20. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +32,032 s | |
21. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | DNF | |
22. | Joel Eriksson | Envision Racing | DNF |