Nový Nissan Leaf byl představen, a tak je čas na předběžné poměření s jeho konkurenty. Za tímto účelem jsme zvolili podobné modely, kterou jsou dostupné na českém trhu. Ačkoli u nás pár zajímavých modelů není k dispozici, i tak bude mít Nissan Leaf tvrdou konkurenci.
Pokud jste hádali, že největší konkurencí pro Leaf bude BMW i3, Volkswagen e-Golf, Hyundai Ioniq Electric nebo třeba Kia Soul EV, pak máte pravdu. Právě ty jsme do srovnání zahrnuli. Pojďme pěkně postupně a začněme tím nejdůležitějším, tedy dojezdem.
Vždy platí, že mladší model má výhodu, což se ukazuje i zde. Leaf dle NEDC zvládne až 386 kilometrů, zatímco BMW i3 a VW e-Golf pouze 300. Nejhůře si v tomto ohledu vede Kia Soul EV s 212 kilometry. A poslední Ioniq slibuje 280 kilometrů. Jenže realita je trošku jiná.
Dojezd dle NEDC | Reálný dojezd | Kapacita baterie | Cena s DPH | |
---|---|---|---|---|
Nissan Leaf 2018 | 378 km | - | 40 kWh | - |
BMW i3 | 300 km | 200 km | 27,2 kWh | 989 300,- |
Kia Soul EV | 212 km | 150 km | 27 kWh | 869 980,- |
VW e-Golf | 300 km | 200 km | 35,8 kWh | 959 900,- |
Hyundai Ioniq Electric | 280 km | 200 km | 28 kWh | 859 900,- |
Dále budete určitě řešit pořizovací cenu, ostatně nemusíme si nic namlouvat – pro většinu české populace je cena velmi důležitým faktorem. Pokud tedy půjdeme vysloveně po ceně, pak se vítězem stává Hyundai Ioniq, který následuje Kia Soul EV. BMW i3 je zase poněkud prestižnější záležitostí a jako jediného účastníka našeho srovnání ho můžete mít i s tzv. prodlužovačem dojezdu. Cena je poté mírně vyšší, ale 9 litrová nádrž na benzin, pomocí jejíhož obsahu dvouválcový motor vyrábí elektrickou energii, vám v případě nouze prodlouží dojezd zhruba o 100 kilometrů. A to se může hodit.
Samozřejmě že důležitým faktorem jsou i jízdní vlastnosti. Naším redakčním testem prošly modely BMW i3, Kia Soul EV a Hyundai Ioniq Electric. Jak se v nich tedy jezdí, to zjistíte pod jednotlivými odkazy. Dojmy z VW e-Golf zveřejníme již brzy. Nový Leaf zatím hodnotit nemůžeme, ale určitě nic nezkazíme tvrzením, že si určitě povede minimálně stejně dobře jako první generace.
Mercedes sice ukončil výrobu modelu B Electric Drive, ale už za pár dní se dočkáme na frankfurtském autosalonu nástupce, který jistě bude chtít zamíchat kartami. Totéž platí i BMW i3s. To sice nedostalo vyšší dojezd, ale už klasické BMW i3 je nejzábavnějším elektromobilem dané cenové relace, a to díky pohonu zadních kol. To však nemusí vyhovovat každému. Je poněkud extravagantní a ne každý musí sdílet můj názor, že to auto je hezké. VW e-Golf a Kia Soul EV jsou poněkud konzervativní a ničím vyloženě nenadchnou. Hyundai Ioniq ale šel na vše úplně jinak. A my musíme říci, že se nám moc líbil ve všech směrech.
Zda se nový Nissan Leaf stane prodejním trhákem jako generace předchozí, to bude záležet především na ceně. Původní Leaf bodoval díky ceně okolo 750 tisíc korun, takže se jednalo o jeden z nejlevnějších a pořád použitelných elektromobilů. Uvidíme, jakou cenovku Nissan nastaví na českém trhu, kde v prodejích kraluje BMW i3.