Hyundai představil novou generaci svého globálního malého SUV Kona, která by ráda navázala na úspěchy té minulé. Ta byla ceněna hlavně pro dobrý poměr ceny a výkonu, výrazný design, moderní technologie a kvalitně zpracovaný interiér. Novinka své priority lehce posunula a nově nabízí maximální užitečnost. Za tím účelem citelně narostla, do délky přidala plných 175 mm a výslednými 4 355 milimetry nyní de facto nahlíží o třídu výše. Za zmínku stojí rovněž 60mm nárůst rozvoru (nyní 2 660 mm) a přídavky k šířce (+25=1 825 mm) i výšce (+20=1 575 mm). Zavazadelník tak narostl o polovinu na příjemných až 466 l a plně elektrická verze Electric, která se představila jako první, také nově přidává „frunk“ o objemu 27 l.
Design se přihlásil k radikálnímu slohu ostatních nových vozů Hyundai, avšak nevyloučil z repertoáru obliny tak nekompromisně jako větší Hyundai Ioniq 5. Nabízí tedy světu pohled na stylovou příď s postranními světlometovými moduly a světelným pásem, zároveň ale nezapomíná na své kořeny a zejména složitě řezaná záď vyznívá jako nesmiřitelný souboj mezi nostalgickými oblinami a moderní geometrií. Samozřejmě se tu hojně pracovalo s LED technologií a nočním designem, došlo však i na originální prvky typu šikmé linie ozvláštňující boky a navazující na spodní hranu oken či tvarování zádě, která při pohledu zboku vypadá jako nasedlá na hmotě blatníků. Tvary zadní části auta rozhodně rozvíří ohnivé debaty.
Interiér díky přidaným milimetrům k šířce i rozvoru nyní nabídne pohodlné cestování pěti dospělým a s radikálně zvětšeným kufrem snadno pobere i jejich zavazadla. Sedadla i ztvárnění interiérových panelů se drží tradičního úkolu pohodlně a v klidu cestovat bez zbytečného rušení, čemuž napomáhá i dlouhý seznam komfortní výbavy a provedení interiérových materiálů. Zadní sedadla umožňují měnit sklon opěradel, vpředu zase uvolnil prostor volič směru jízdy, který se přestěhoval na sloupek řízení. Přední sedadla lze získat i v komfortním provedení s vnitřní ventilací, které slibuje optimálně rozloženou podporu celého těla. Vůz je vybaven množstvím USB-C, k nimž se přidává 12V zásuvka vpředu a výkonná 230V vzadu (zapojená do systému V2L).
Zcela novou, tzv. plovoucí architekturu dostala palubní deska. Ta sice neodstranila zdaleka všechny mechanické ovladače, takže kompletní ventilace a vyhřívání plus ventilace jsou naštěstí stále záležitostí poctivého cvaknutí a intuitivního nahmatání. Totéž platí o základním ovládání audia a základní orientaci v multimediálním menu. K tomu tlačítky bohatě osázený volant, jímž se dá ovládat řada provozních i komfortních funkcí, a konzervativní řidiči si mohou oddechnout. Aspoň tedy částečně, protože hlubší pohyb v rozsáhlých menu už je otázkou jednoho ze dvou 12,3" displejů.
Přístup do vozidla usnadňuje nejen elektrické ovládání pátých dveří, ale také nabíjecí zásuvka v přídi vybavená protizamrzacím systémem a osvětlením. Do stejného místa se zapojuje i adaptér, když chce posádka využívat energii ze systému V2L i mimo vozidlo. K dispozici je celkem 3,2 kW, což stačí třeba na elektrický gril, výkonné ruční nářadí či elektrickou sekačku na trávu. K dispozici je i technologie Digital Key 2 Touch umožňující otevřít a aktivovat vůz pomocí čipu NFC v telefonu, tedy bez klíče.
Elektrický pohon dostaly na starost dva stupně elektrovýzbroje se shodným točivým momentem, avšak s rozdílným jmenovitým výkonem a hlavně kapacitou trakční baterie. Ta prošla jen mírnými evolučními změnami a jako u ostatních nových menších plně elektrických modelů z koncernu Hyundai (třeba Kie e-Niro) zatím zůstává u dostupnější 400V architektury s relativně pomalejším nabíjením (hodnotu špičkového nabíjecího příkonu zatím automobilka nezveřejnila). Avšak dostává z ní maximum, čehož výsledkem je předběžný normovaný dojezd WLTP (definitivní homologace zatím není dokončena) výkonnější verze 490 km, který v této kategorii nemá obdoby a rovněž posouvá využitelnost novinky, byť proti předchůdci v tomto případě jen o vlas (484 vs. 490 km). Výsledek je o to pozoruhodnější, že nová generace výrazně narostla všemi směry.
Největší nálož novinek tak nacházíme mezi palubními technologiemi. Nejdůležitější novinkou je dálková aktualizace OTA, kterou vozy koncernu Hyundai na starší 400V platformě donedávna neuměly nabídnout. Hned vzápětí následuje jednopedálové ovládání i-Pedal, parkovací asistent RSPA s dálkovým ovládáním, inteligentní tempomat NSSC spolupracující s navigací a sledováním značek ISLA, on-line zábavní, informační a navigační systém, ccNC aktivní ochrana před kolizí s vozidlem v mrtvém úhlu BCA či překážkou během vyparkovávání z příčného i podélného stání PCA-R, případně s jiným přijíždějícím vozidlem při vycouvávání RCCA. Aby těch zkratek nebylo málo, ještě tu máme panoramatické kamery SVM, asistent jízdy po dálnici HDA či akustický systém e-ASD.
Hyundai Kona Electric je součástí strategie zrychlené elektrifikace, kterou automobilka oznámila přesně před rokem a která slibuje do roku 2030 uvést 11 nových elektromobilů. Hyundai si tím chce upevnit postavení na světových trzích a pokračovat v tažení na pozici světové jedničky v elektromobilitě.
Technické parametry Hyundai Kona (2023) Electric 65.4 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 68,5 kWh (65,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 514 km |
Cena od | 1 039 990 Kč |