Hyundai Kona byla ve své první generaci autem, které dokázalo jezdit velmi úsporně, a to i přes vyšší stavbu karoserie. Navázala tak na super-úsporný Ioniq.
Jaký má nový Hyundai Kona reálný dojezd na dálnici?
Velmi úsporný pohon pak Hyundai udržel i v druhé generaci Kony, která výrazně narostla a je nyní podobně velká jako sesterské elektrické Niro EV. Také s novou Konou není problém dlouhodobě jezdit s průměrnou spotřebou kolem 12 kWh na 100 km i méně a celkový reálný dojezd je díky baterii s využitelnou kapacitou 65,4 kWh vysoce přes 500 kilometrů. Jak to bude na dálnici?
Hyundai Kona (2023) Electric 65.4 kWh
Rozměry | 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg |
---|---|
Výkon | 160 kW |
Baterie | 68,5 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 514 km (WLTP) |
Pro náš dálniční test dojezdu jsme tentokrát vzhledem k rekonstrukcím nezvolili trasu z Prahy na Rozvadov a zpět. Tentokrát jsem vyrážel od nabíječky PRE v Praze na Černém Mostě a zamířil jsem po dálnici D11 na její konec do Jaroměře, poté zpět a po dálnici D35 na její konec a poté zpět do Prahy na startovní bod. Celá trasa měří 296 kilometrů.
Hyundai Kona máme ve verzi s větší baterií s kapacitou 65,4 kWh a stojí na 17" letních kolech. Tedy pro dojezd perfektní kombinace. Venku bylo na začátku zataženo s teplotou 16 stupňů Celsia, v průběhu testu se ale rychle oteplovalo na 21 stupňů Celsia a obloha se také vyjasnila. Pro dojezd také velmi příznivé podmínky.
Vyjíždíme se 100 % nabití a auto ukazuje dojezd 558 kilometrů. Ten není dynamicky přepočítán, ani když jsem si nastavil celou dálniční trasu se dvěma průjezdními body do navigace. Nicméně Kona umí ukazovat, s kolika procenty do cíle (nebo mezizastávky) dojede.
Bohužel odhad je hodně nepřesný a na trase dlouhé 300 kilometrů se Kona splete klidně o více než 10 %. Naštěstí tím správným směrem a spíše řidiče děsí, že dojede s výrazně méně procenty, než jaká je nakonec realita. Například Kona tvrdila na začátku testu, že na konec dálnice D11 dorazíme po 114 kilometrech s 60 % nabití, nicméně dorazili jsme s 68 %. Stejně tak vytrvale tvrdila, že zpět do Prahy nedojedeme a opakovaně nás nutila hledat nabíjecí stanice, nakonec jsme přitom dorazili se 14 %. Toto by tedy měl Hyundai zásadně vylepšit.
Cesta s Konou na dálnici je nicméně velmi příjemná. Auto je komfortní, dobře odhlučněné a také asistent řízení svou práci vykonává dobře. Pohodu kazí jen všudypřítomné pípání a velmi přísné sledování pozornosti. Celou dobu jsme udržovali rychlost na hranici rychlostních limitů. Dle našeho měření 130 km/h dle GPS odpovídá 136 km/h na tachometru a tuto rychlost jsme také udržovali.
A výsledek? Do cíle po 300 kilometrech dorážíme se 14 % baterie a se spotřebou 19,3 kWh/100 km. Auto ukazuje ještě dalších 46 kilometrů, reálně by to bylo ale necelých 39 kilometrů. Reálný dálniční dojezd nové Hyundai Kona na 17" kolech je tak 338 kilometrů.
Technické parametry Hyundai Kona (2023) Electric 65.4 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 68,5 kWh (65,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 514 km |
Cena od | 1 039 990 Kč |
Foto: Martin Pultzner, fdrive.cz