Kompaktní crossover Hyundai Kona Electric jsme už testovali a nyní se zaměříme na to, jak si vede po stránce spotřeby. Předchůdce si v tomto ohledu vedl skvěle, protože původní Kona Electric patřila mezi nejúspornější elektromobily na trhu. Nová Hyundai Kona ale výrazně narostla do všech směrů, tím pádem je i těžší. Udržela si svoji úspornost?
Jak jezdí nová Hyundai Kona Electric? Ověřili jsme spotřebu
Technické parametry Hyundai Kona (2023) Electric 65.4 kWh
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 355 × 1 825 × 1 575 mm, 1 698 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 160 kW, 218 koní, točivý moment: 255 Nm |
Baterie | 68,5 kWh (65,4 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,7 kWh / 100 km, dojezd: 514 km |
Cena od | 1 039 990 Kč |
Hyundai Kona s větší baterií má celkovou kapacitu baterie 68,5 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše, a z toho je využitelných 65,4 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 514 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle stejné normy je 14,7 kWh/100 km, což ovšem platí pro vůz na 17" kolech. Testovaný kus byl na 19", pro která platí hodnota 16,6 kWh/100 km. Tomu pak odpovídá dojezd pouze 454 km. Cena základní verze Eco s menší baterií začíná na částce 989 990 Kč a testovaná verze Power s větší baterií pak na 1 129 990 Kč. Na obě verze ale momentálně platí akční sleva 90 tisíc korun.
Palubní počítač elektromobilu Hyundai Kona Electric ukázal spotřebu 15,9 kWh/100 km.
Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Hyundai Kona Electric ukázal spotřebu 15,9 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 13 °C.
Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát. Pokaždé v jiném směru a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 14,7 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to jen o trochu více, konkrétně 18,2 kWh/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h už stoupla výrazněji. Vyšla na 21,9 kWh/100 km.
Reálná spotřeba vyšla na 19,8 kWh/100 km.
Za celý test spotřeby jsem ujel 368 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 105 kilometrů a spotřeba tam byla 16,2 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale mírně převažovaly dálnice, které tvořily cca 45 %. Palubní počítač ukázal za celý test 17,3 kWh/100 km. Celkem Hyundai Kona Electric odebrala 72,83 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 19,8 kWh/100 km.
Režim jízdy | Spotřeba | Teoretický dojezd |
---|---|---|
Město (ujeto 105 km) | 16,23 kWh/100 km | 402 km |
Mimo město (90 km/h) | 14,65 kWh/100 km | 446 km |
Rychlostní silnice (110 km/h) | 18,15 kWh/100 km | 360 km |
Dálnice (130 km/h) | 21,85 kWh/100 km | 299 km |
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače | 15,9 kWh/100 km | 411 km |
Celý test (367,7 km) podle nabíjení | 19,81 kWh/100 km |
Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 13 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 8 až 14 °C.
Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 65,4 kWh.
Komentář autora ke spotřebě Hyundai Kona Electric
Kompaktní crossover Hyundai Kona Electric ukázal, že má relativně efektivní techniku, ale za svým předchůdcem poměrně výrazně zaostal. Otázkou však je, zda to je způsobené jen větší karoserií a mírně obměněnou technikou, nebo i tím, že auto nebylo zajeté. V době začátku testu mělo najeto pouze pár desítek kilometrů. Faktem ale je, že ve stejném testu měla předchozí Hyundai Kona Electric nižší hodnoty spotřeby, přestože tehdejší test probíhal v nižších teplotách. Na výše zmíněnou otázku tedy odpoví až test spotřeby zajetého vozu v optimálních teplotách.
Na nové Koně oceňuji, že si zachovala regulaci rekuperace pomocí pádel pod volantem a oproti předchůdci i přidala režim nejvyšší rekuperace, tedy i-pedal. V tomto režimu lze tedy vůz řídit pouze jedním pedálem, což využijete zejména v městském provozu a kolonách obecně. Naopak při jízdě po zvlněných okreskách se často hodí režim plachtění bez rekuperace. Zde je sice i v režimu „plachtění“ minimální rekuperace, ale to je vlastnost většiny moderních elektromobilů, když už pádla pod volantem mají.
Celkově tedy nová Hyundai Kona nabídne mnohem více prostoru pro posádku i zavazadla, ale zdá se, že daní za to je vyšší spotřeba. Je ovšem možné, že je to částečně způsobené i velikostí kol, protože podle tabulkových údajů je opravdu velký rozdíl mezi 17" a 19".
Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz
Ve 110kmh je rozdíl největší.