Nový Enyaq na vlastní oči. Bouře se blíží, už je zamračeno

Nový Enyaq na vlastní oči. Bouře se blíží, už je zamračeno
Fotografie: Škoda Auto
  • Škoda Auto uvádí po necelých pěti letech facelift oblíbeného elektrického Enyaqu
  • Ten se vydal podle očekávání cestou moderní solidnosti bez velkých revolucí
  • Základní cena se vrátila nad milion, ovšem za silnější verzi, než dosud

Využili jsme příležitost osahat si důkladně zmodernizovaný Enyaq ještě před oficiální premiérou, takže vám, jak je v poslední době u značky Škoda zvykem, přinášíme v předstihu první statické dojmy z aktuálně nejočekávanější tuzemské novinky. Škoda Enyaq se totiž po téměř pěti letech dočkala faceliftu, který by se podle zatím dostupných, kusých informací měl spokojit jen s minimálními technickými změnami. Těšit se tak můžeme na poslední generaci palubní infozábavy ME5.0 s přepracovaným menu a novými funkcemi včetně obchodu s aplikacemi.

Jak se změnila Škoda Enyaq po faceliftu?

Modernizace omezila počet nabízených motorizací. Už mezi nimi nenajdeme stávající Enyaq 50, který by mohl kanibalzovat menší Elroq, ani šestimístnou korunovou cenovku. Nově se totiž začíná silnějším Enyaqem 60 se startovní cenou 1 015 000 Kč a devítimodulovou baterií 63/59 kWh (brutto/netto). Ten nabízí 204 systémových koní a 310 systémových newtonmetrů, nabíjí se příkonem až 165 kW a trvá mu to z 10 na 80 % SoC nejkratší dobu – 24 minut. Středem nabídky bude Enyaq 85 s dvanáctimodulovou baterií 82/77 kWh, která pojímá až 135 kW, a také čtyřkolka 85x se stejným systémovým výkonem 286 k, ovšem rychlejším nabíjením 175 kW. Stejně jako dosud. Připravuje se i Enyaq RS, o něm ale zatím nevíme nic, kromě neoficiálního příslibu, že si díky novým softwarovým mapám výkonově polepší.

Názory na stávající design Enyaqu se liší, ovšem prodejní čísla, i těsně před uvedením faceliftu stále stoupající, jasně svědčí o tom, že se trefil do tzv. obecného vkusu. Ostatně jeho předchůdce, studie Vision E z roku 2017, vznikal ještě v době, kdy designérské oddělení značky vedl Jozef Kabaň a následující koncept Vision iV, který už byl jasným předobrazem Enyaqu, ještě stále nese jasné stopy jeho vlivu. Stále si také nese charakteristické prvky novodobých škodovek v čele s výraznou, chromovanou maskou. To se ovšem s faceliftem změnilo.

Zatímco na základních tvarech nebyl důvod něco měnit, výraznou (a vlastně jedinou velkou) proměnou prošla příď. Ta totiž kompletně odhodila zbytky snahy podobat se konvenčním, spalovacím škodovkám a dostala tvary, které už známe z Elroqu a jež dokonce dostaly v souladu s dnešní módou vlastní marketingový název – Tech Deck. Původní obavy z toho, jak si budou rozumět s proudnicovou karoserií, která se prakticky nezměnila, se zcela rozplynuly. Obojí na sebe navazuje velmi organicky a dává starým tvarům novou naléhavost. Ono se toho totiž ve skutečnosti moc nezměnilo, kromě zcela přepracované přídě už došlo pouze na malé retuše.

Třeba opačný konec se na první pohled kromě nových barev neproměnil vůbec. Jen zadní světla po rozsvícení ukazují nově dělené světelné segmenty a elementy na horním okraji. Trochu jinak to je ovšem u čím dál populárnější linie Sportline. Ta dostala nové, výrazněji odlišené oba nárazníky, přední dokonce s pěkným, výrazným lízátkem. To, kromě jiného, pomáhá lépe než dosud řídit obtékání vzduchu kolem karoserie, což vyústilo ve zlepšení součinitele čelního odporu vzduchu Cx ze stávajících 0,264 na 0,245 u SUV a z 0,234 na 0,225 u Coupé. A to přesto, že jsou obě karosářské verze po modernizaci o milimetr vyšší.

Při obcházení kolem auta si všímáme úplné a neúprosné eliminace neudržitelného, nemoderního chromu. Ovšem zůstal aspoň ve jménu; temně lesklá barva, v níž jsou vyvedeny vnější nápisy i některé doplňky, se totiž jmenuje právě Dark Chrome. U Sportlinu pak došlo na lesklou čerň. To však není vše, co se změnilo. Stejně jako z Elroqu, i zde zmizely zevnitř i zvenčí všechny okřídlené šípy s výjimkou krytů nábojů kol. Neplačte, legendární obrázek, který zná na našem kontinentu každé dítě, globálním stratégům nic neříká. A to rozhodlo. Evropské sentimenty už dnes zkrátka nikoho nedojímají a marketéry teprve ne.

Změny uvnitř jsou vlastně obdobné. Povědomé tvary, nové materiály, konec chromu. Zůstala tu ovšem pravá kůže v linii Ecosuite, byť samozřejmě ekologicky činěná, a komfortní výbava včetně odvětrávání a masáže vpředu, velkého head-up displeje. Nechybějí ani levná a radost dělající Simply clever řešení, třeba deštníky u řidiče i u spolujezdce. A pak tu máme linii Lodge s umělou alkantarou a recyklovanými plastovými panely. I když se přidávaly nejrůznější nové směsi, vesměs právě druhotného původu, i nadále má podle nás Škoda ze všech MEB modelů nejhodnotnější interiér.

Platí to i ve druhé řadě, kde je nadále rozmarný nadbytek místa všemi směry, a to i ve verzi Coupé. Tu lze nadále brát za plnohodnotný rodinný model, ač má o 15 litrů menší základní objem kufru. Samozřejmě nechybí třízónová klimatizace, dva USB-C nabíjecí konektory, praktický pořadač a rozměrná loketní opěrka se stojánky na dva nápoje. Bohužel se nezměnila ani rapidně horší kvalita materiálů výplně zadních dveří oproti těm předním.

Podrobné technické specifikace ani kompletní ceník zatím Škoda Auto nezveřejnila, což se zřejmě změní zítra, kdy bude zahájen předprodej. A nám opět nezbývá, než se podivit, jak škodováčtí konstruktéři dokáží vytěžit do maxima omezené prostředky, které na modernizaci dostali. Jestli jsou v něčem opravdu dobří, je to právě tohle.

Technické parametry Škoda Enyaq facelift (2025) 60

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 658 × 1 879 × 1 622 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon150 kW, 204 koní, točivý moment: 310 Nm
Baterie63 kWh (59 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 165 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 433 km
Cena od1 015 000 Kč

Technické parametry Škoda Enyaq Coupé facelift (2025) 85

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, 4 658 × 1 879 × 1 623 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon210 kW, 286 koní, točivý moment: 545 Nm
Baterie82 kWh (77 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 135 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
Spotřeba?, dojezd: 589 km
Cena od
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: včera 11:53
Byl jsem velkým odpůrcem nového vzhledu, ale musím říct, jak běží čas, vidím více videí a fotek, zaroveň parametrů typu nižší odpor vzduchu (delší dojezd), tak se mi to líbí víc a víc.

Jsem zvědavý na ceník, jestli v ceně od 1.015 mil. Kč, bude lepší výbava, od původního modelu za 899 tis. Kč. Ano, větší baterií vidím, s velmi rychlím dobíjením. Ale to nemá hodnotu 116 tis. Kč, mělo by to být podpořeno ještě vyšší výbavou z mého pohledu, aby to před zákazníkem v roce 2025 obsátlo.

Jsem zvědavý, jestli přijde Tesla Y s větší baterií, par drbů tady je, nikdo však neříká, že to bude hned pří spuštění při prodeji na začátku roku 2025, tak kam se zase posunou kapacity baterií v téhlé třídě vozů. Renault s 86 kWh a Stellantis s cca 95 kWh se snaží jít dál, ale zase jim to bere celková efektivita, kde je Tesla i koncern prostě dál.
Dini Dini
Dini Dini
Hmm ta červená na fotce nahoře...tohle se fakt podařilo. Enyaq upevnil pozici nejlepšího SUV EV a nemyslím, že na tom facelift Y něco zásadně změní...dotáhne se.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Čekal jsem nějaký větší technologický update, hustší baterií, V2L, 800V ? Lepší nabíjení, lepší komunikaci. Vzhled fajn, byt můj zánovní RS s Crystal face je tak kýčovitý, až se mě líbí 🤣
František Okáník
Zadní sedačky pořád silně tvarované tak že se 3 dětské sedačky nevlezou. Škoda těch marketingových keců o "rodinném" suv. Reálné použití je shodné s Fabií kombi...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze