První generace BMW řady 5 s označením E12 se začala prodávat již v roce 1972. Od té doby se celkově prodalo přes 7,9 milionů vozů. Nejúspěšnější generací byla ta předchozí, která je ještě dnes druhým nejprodávanějším BMW hned po X5. Nově uvedená G30 oficiálně vstoupila na náš trh. A my jsme byli při tom.
Jak bývá zvykem, s další generací vůz opět malinko povyrostl. Na délku nyní měří 4 935 mm, na šířku 1 868 mm a na výšku 1 466 mm. Díky vysokopevnostní oceli, hliníku a magnesiu se však ušetřilo až 100 kilogramů při stejné motorizaci. Menší hmotnost se pozitivně projevila nejen na úspoře paliva, ale také na dynamice. Design následuje vlajkovou řadu 7, ze které navíc dostal i několik vychytávek. Společné mají tyto vozy ovládání gesty, Ambient Air s ionizací vzduchu v interiéru nebo natáčení zadních kol Adaptive Drive (u řady 5 za příplatek).
Vůz se začíná prodávat se čtyřmi motory, brzy by ale měly přijít další. Tou nejzajímavější je pro nás 530e iPerformance, která spojuje dvoulitrový benzinový agregát s elektromotorem. Čtyřválec má výkon 184 koní a elektromotor 95, celkově budete mít k dispozici 252 koní při 4 460 až 6 500 otáčkách. Točivý moment pak má hodnotu 420 Nm, i díky tomu umí plug-in hybrid zrychlit na stovku za 6,2 vteřiny. Maximální rychlost na elektřinu se ve srovnání s 330e zvýšila na 140 km/h a dojezd povyrostl na 50 kilometrů. Jistě jde o odměnu za ladění aerodynamiky, kdy aerodynamický odpor nyní činí Cx=0,22. Baterie má kapacitu 9,2 kWh a je umístěna pod zadními sedadly.
Uvnitř najdete nový infotainment s velikostí displeje 10,25 palce. Jde o systém převzatý z řady 7, který má nově jiné menu se sedmi dlaždicemi. Displej je nyní dotykový a vyniká mnohem vyšším rozlišením než předchůdce. K dispozici je hlasové ovládání, nebo ovládání gesty, které podporuje 6 gest, jedno z nich pak lze individualizovat. Zlepšení se dočkal i head-up displej, který je nyní o 70 % větší. Promítání na sklo nyní probíhá při rozlišení 800 × 400 pixelů a lze zde zobrazit například i křižovatky z navigace. Nechybí samozřejmě plejáda funkcí ConnectedDrive, kterou již známe z 330e iPerformance nebo BMW i3.
BMW nově nabízí také osobního kopilota, které si záměrně nepřeje být zaměňováno s autonomním řízením, jež se má uvést až v roce 2020. V balíčku Driving Assistant Plus váš však vůz upozorní téměř na cokoli a bude také patřičně reagovat. Aktivní zadní parkovací systém hlídá vozy v příčném pruhu, vůz upozorňuje na přednost v jízdě nebo umí sám změnit jízdní pruh. Novinkou je také asistent pro úhybný manévr. K vozu (opět za příplatek) dostanete Display Key, který nabízí také BMW i8 a BMW řady 7. S ním můžete parkovat a zjišťovat důležité informace o vašem miláčkovi na dálku.
Zatím to vypadá, že jde o mimořádně povedené auto, se kterým to budou mít konkurenti více než těžké. Na tento plug-in hybrid se můžeme těšit již příští měsíc. Pěkně je nastavena i cenovka, která se s rezervou 23 tisíc nedostala nad 1,5 milionu. Pravděpodobně nejoblíbenější dieselové 530d s podobným výkonem přijde na 1 534 000 korun.