Tuzemské oficiální zastoupení značky Citroën má ambiciózní plány, chce se totiž ze současného tržního podílu kolem 1,8 % přiblížit hodnotám, jakými se chlubilo donedávna, kdy patřilo mezi špičky českého trhu. Letos by to mělo být až 2,5 % a časem ještě více. Pomoci k tomu má hned několik důležitých novinek; po již představeném Citroënu C3 právě modernizované Berlingo, které patří už od roku 1996, kdy byla představena první generace, k tahounům českého zastoupení. A v neposlední řadě také chystaný crossover Citroën C3 Aircross. Ve všech případech pochopitelně i v čistě elektrických verzích ë-C3, ë-Berlingo a ë-C3 Aircross.
Nyní nastal čas druhého jmenovaného modelu, který lze už od března objednávat, ovšem právě nyní se spouští prodej. Auta u dealerů už jsou, letos by jich měl ze španělského Viga dorazit dostatek, i když tamější závod začal posílat auta do centrální Evropy nově přes Středozemní moře a Koper, zatímco dříve putovala rychlejší cestou přes Atlantik. Tamější přístavy jsou totiž momentálně přetížené hromadnými dodávkami z Číny. Došlo také k drobným korekcím finálního ceníku oproti době, kdy byl spuštěn konfigurátor. Zatímco základní ceny obou elektrických verzí, tedy ë-Berlinga M za rovný milion a ë-Berlinga XL, delšího o 35 cm, za 1 035 000 Kč, se nemění, trochu narostly akční ceny. Za nejlevnější krátké elektrické Berlingo tak zaplatíte 920 000 Kč, za prodloužené pak 953 000 Kč, což je proti původně anoncovaným 915 tisícům nepříjemný nárůst.
Oproti minulé generaci přibyly tři důležité prvky do elektrovýzbroje. V první řadě nová baterie s využitelnou kapacitou 50 kWh (dříve 45 kWh, brutto kapacitu výrobce nově neuvádí) a především LFP chemií. Dále volba míry rekuperace pádly pod volantem a nakonec tepelné čerpadlo, které rovněž přispělo k tomu, že normovaný dojezd se prodloužil zhruba o pětinu. Základní výbava Plus nabízí mj. LED denní světla, mlhovky, lakované kliky dveří a lištu osvětlení RZ, světelný a dešťový senzor, tempomat s omezovačem rychlosti, palubní počítač, centrální zamykání s DO, elektrické ovládání předních bočních dveří a zrcátek, výklopná okna zadních bočních dveří, manuální klimatizaci, infozábavu My Citroën Play s DAB, 10" dotykovým SD displejem a AA/ACP bezdrátovou konektivitou, výškově nastavitelným sedadlem řidiče s bederní opěrkou, dopředu zcela sklopným sedadlem spolujezdce, dělenou zadní lavicí 1/2, pravé posuvné dveře, kryt zavazadelníku a 16" ocelová kola.
Za vyšší linii Max se podle ceníkových cen doplácí vždy 80 tisíc, u akčních cen je to složitější. V krátké verzi M činí doplatek 60 000 Kč, v dlouhé XL jen 32 000 Kč, díky čemuž se i taková verze vejde ve standardu pod milion (985 000 Kč). Za něj se můžou zákazníci těšit navíc na levé posuvné dveře tmavá zadní okna, separátně otevíratelné okno víka zavazadelníku, elektrické ovládání i zadních bočních oken a dětské pojistky, dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací kameru, kryt vedení bočních dveří v barvě karoserie, infozábavu My Citroën Play Plus s barevným displejem pod volantem místo monochromatického a HD dotykovým centrálním displejem, kožený volant, střešní ližiny, elektricky sklopná vnější zrcátka, tři samostatná sedadla ve druhé řadě a litá 16" kola.
Příplatková výbava prošla rovněž revizí; přepracován byl například optický paket XTR za 18 tisíc (jen k linii Max) s deflektory na obou nárazníkách, kontrastní barevné lišty na doplňkách, specifický interiér a litá 17" kola. Za jinou barvu, než základní bělobu, se připlácí 15 000 Kč, v nabídce se objevily dva nové odstíny včetně brčálově zelené Sirkka. Dokoupit lze dále přípravu pro tažné zařízení za 10 000 Kč a dvě sedadla do třetí řady pro karoserii XL za 28 tisíc; tyto dva doplňky však u elektrické verze nelze kombinovat, navíc je v jejím případě třeba sáhnout po linii Max. Vyloučeno z této volby je také provedení XTR. K mání je dále náhradní kolo za 4 000 Kč případně totéž včetně nářadí a závěsného koše (9 000 Kč).
V nabídce je dále 230V zásuvka (4 000 Kč), panoramatické střešní okno Modutop s přídavným odkládacím panelem a zadním podstropním boxem za 25 000 Kč (jen pro M Max). Paket vyhřívání sedadel a čelního okna je k mání za 13, respektive 15 tisíc (ve druhém případě obsahuje pro linii Plus ještě kožený volant). Za on-line navigaci TomTom žádá Citroën 15 000 Kč, ovšem jen pro Max. Pro stejnou linii je k mání i paket Techno (středová konzola s indukční nabíječkou mobilů, Grip control, 230V zásuvka a bezklíčový přístup do vozu) za 25 tisíc.
Téměř všechny bonusy, tedy sedm míst, 3 samostatná sedadla ve druhé řadě, litá kola, kožený volant, tmavá okna, plně elektrické ovládání oken, zrcátek a dětských pojistek, střešní ližiny a levé posuvné dveře (pro verzi M) lze získat i s paketem Extra pro základní výbavu Plus a v tomto případě lze sedm míst získat i do krátké verze M za 50 tisíc, zatímco pro XL stojí 33 tisíc.
Technické parametry Citroën ë-Berlingo facelift (2023) M
Kompletní specifikaceKonstrukce | MPV, 4 403 × 1 921 × 1 841 mm, 1 811 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 52 kWh (50 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 18 kWh / 100 km, dojezd: 320 km |
Cena od | 1 000 000 Kč |
Jak opravdu chtějí "dobít" trh s tímhle?
Si dělají srandu?
Čekal jsem baterií alespoň 80 až 100 kWh.
Dobíjení 150-200 kWh, tepelné čerpadlo v základu.
800V system to by bylo scifi po nich chtít 😃
Tohle ale směšný!
Za milion je to prostředníček zákazníkům.
50 kWh baterie? Proč? I Koná má větší 64 kWh baterií tak proč ji Citroën není schopný dát do Berlinga?
Berlingo jsem měl vždycky rád ale to co předvádí Citroën teď je opravdu směšný.
Spalovaci stojí 500-600 a za Elektro, které je jednodušší dali do toho techniku kterou mají už dávno vyzkoumanou a vyvinutou a zaplacenou 10 let, tak stojí víc jak 1 milion!
Tady je něco opravdu hodně špatně.
Dojezd 300 to nebude mít ani náhodou, reálné to vidím kolem 200 km by to v zimě na dálnici 110-kou mohlo dát.
Prostě s tímhle a tohle cenou rozhodně trh nedobijou....