Citroën ë-Berlingo
test

Citroën ë-Berlingo

Zaostřeno na spotřebu
5

Na dlouhodobý test máme elektrickou dodávku v osobní verzi, Citroën ë-Berlingo. Kromě dlouhodobé spotřeby jsme vyhodnotili i reálnou spotřebu v rámci testu Zaostřeno na spotřebu. Výsledek ukazuje, že jde spíše o městský elektromobil.

Kompaktní elektrická dodávka Citroën ë-Berlingo je k dispozici v užitkové i osobní verzi. A právě druhou zmíněnou máme na dlouhodobý test a mimo jiné jsme ji prověřili i po stránce reálné spotřeby v testu Zaostřeno na spotřebu.

Technické parametry Citroën ë-Berlingo M

Kompletní specifikace
Konstrukcedodávka, 4 403 × 1 848 × 1 844 mm, 1 664 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm / 300 ot/min
Baterie50 kWh (45 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,7 kWh / 100 km, dojezd: 281 km
Cena od905 000 Kč

Osobní Citroën ë-Berlingo se prodává ve verzi M a XL, přičemž testovaná verze je kratší 5místná s označením M. Obě mají stejnou baterii s celkovou kapacitou 50 kWh, jak si můžete přečíst v katalogu výše. Z toho je využitelných 45 kWh, což zajišťuje teoretický dojezd podle WLTP 281 kilometrů a udávaná kombinovaná spotřeba dle stejné normy je 19,7 kWh/100 km. Základní výbava začínala na částce 905 000 Kč, ovšem s blížícím se příchodem modernizované verze stojí skladové vozy o poznání méně – začínají okolo částky 800 tisíc korun včetně DPH.

Palubní počítač elektromobilu Citroën ë-Berlingo ukázal spotřebu 21,1 kWh/100 km.

Nedílnou součástí každého testu spotřeby je kombinovaný okruh, kde měřím spotřebu podle palubního počítače. Celý okruh je dlouhý cca 60 kilometrů a z toho tvoří 17 km dálnice (cca polovina v každém směru, což by mělo eliminovat vliv protivětru), přibližně 16 km jsou města a zbytek silnice druhé a třetí třídy + průjezdy menšími obcemi. Hlavní zásada je jet na horní hranici rychlostních limitů, případně co dovolí situace, ale plynule. Palubní počítač elektromobilu Citroën ë-Berlingo ukázal spotřebu 21,1 kWh/100 km. Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 21 °C.

Vyhodnotil jsem i spotřebu při ustálených rychlostech, které odpovídají našim limitům mimo město. Abych eliminoval vliv převýšení nebo protivětru, jedu každý úsek dvakrát. Pokaždé v jiném směru a výsledek poté průměruji. Na běžných silnicích, tedy při 90 km/h, vyšla spotřeba na 18,95 kWh/100 km, při „stodesítce“ na rychlostní silnici je to 23,8 kWh/100 km, a při dálniční rychlosti 130 km/h spotřeba stoupla na docela vysokou hodnotu 30,75 kWh/100 km.

Reálná spotřeba vyšla na 26 kWh/100 km.

Za celý test spotřeby jsem ujel 316 km, během kterých jsem vyhodnocoval i reálnou spotřebu podle nabíjení, která bývá vyšší o ztráty právě během doplňování energie. Celkově šlo o kombinaci města, dálnice i okresek. Ve městě to bylo celkem cca 117 kilometrů a spotřeba tam byla 20 kWh/100 km podle palubního počítače. Zbytek tvořily dálnice a okresky, ale převažovaly dálnice, které tvořily cca 45 % z celkové délky testu. Palubní počítač ukázal za celý test 23,3 kWh/100 km. Celkem Citroën ë-Berlingo odebral 82,18 kWh, takže reálná spotřeba vyšla na 26 kWh/100 km.

Režim jízdy Spotřeba Teoretický dojezd
Město (ujeto 117 km) 20,01 kWh/100 km 224 km
Mimo město (90 km/h) 18,95 kWh/100 km 237 km
Rychlostní silnice (110 km/h) 23,8 kWh/100 km 189 km
Dálnice (130 km/h) 30,75 kWh/100 km 146 km
Kombinovaný okruh (60 km) podle palubního počítače 21,1 kWh/100 km 213 km
Celý test (216 km) podle nabíjení 26,01 kWh/100 km

Venkovní teplota se během okruhu pohybovala okolo 21 °C. Během celého testu to pak bylo v rozmezí 15 až 25 °C.

Teoretický dojezd vychází z údaje o spotřebě v daném režimu a údaje o využitelné kapacitě baterie, která je 45 kWh.

Komentář autora ke spotřebě vozu Citroën ë-Berlingo

Test reálné spotřeby potvrdil, že zcela zásadní vliv na spotřebu má odpor vzduchu. Zatímco v nižších rychlostech není spotřeba o tolik vyšší než u běžných osobních elektromobilů, v rychlosti 130 km/h už je přes 30 kWh/100 km. Kromě odporu vzduchu na tom ale pravděpodobně má podíl i zpřevodování, protože Citroën ë-Berlingo má maximální rychlost 130 km/h a podle tachometru skutečně akcelerace končí na hodnotě 137 km/h.

Co mi na Citroënu ë-Berlingo vadí, to je absence pádel pod volantem pro regulaci rekuperace. Předpokládám, že při svém plynulém stylu jízdy bych s touto funkcionalitou měl ještě trochu nižší spotřebu. Oceňuji alespoň to, že lze přepínat mezi režimy D a B, tedy dvěma stupni rekuperace. Přepínání je ale u voliče směru jízdy pomocí malého tlačítka, což nepovažuji za ideální. I v režimu D auto rekuperuje, byť méně, a „neutrál“ lze navolit pedálem. To jsem ovšem využíval pouze na eco-rally. Volba N by se při běžné jízdě používat neměla. V režimu B je naopak rekuperace dostatečně silná, aby se dalo takřka bez brzdění zvládnout klesání z více než 1 000 metrů nad mořem k mořské hladině.

Celkově je tedy ë-Berlingo povedeným elektromobilem, který nabídne solidní prostor pro pětičlennou posádku i zavazadla, ale zároveň jde o kompaktní auto, se kterým v pohodě zaparkujete i ve městě. Faktem ale je, že nejde o vůz na dlouhé trasy, je to spíše elektromobil do města a okolí. Po dálnici daleko nedojede, ale pokud bydlíte v „satelitu“ u velkoměsta, krátké jízdy po dálnici jsou v pohodě. Například při mém pohybu z Berouna, většinou do Prahy a po Středočeském kraji, mě Citroën ë-Berlingo nijak neomezuje a je to praktický pomocník. Základním předpokladem ovšem je možnost nabíjení doma.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

Diskuze ke článku
Roman Placer
Roman Placer
Moc nerozumím tomu, že se Citroen stále ještě snaží tvořit nová auta ve stylu demonstrace elektromobility jakožto slepé větve místo aby pořádně zapracoval na efektivitě pohonu, aerodynamice a namontoval nějakou rozumnější baterii - tak, jak to už dnes dělají ostatní..

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze