Nová organizace má pomoci nástupu vodíkových technologií. Kdo za ní stojí?

Nová organizace má pomoci nástupu vodíkových technologií. Kdo za ní stojí?
  • Organizaci s názvem Hydrogen Mobility Australia založila Toyota a dalších devět firem
  • Vloni Toyota vyrobila a dodala zákazníkům 3 tisíce kusů modelu Mirai
  • Prodeje loni vzrostly ve srovnání s rokem 2016 o téměř 15 procent
  • V České republice si Toyotu Mirai koupit nemůžete

Australská Toyota založila společně s devíti dalšími firmami organizaci Hydrogen Mobility Australia (HMA), která urychlí ústup fosilních paliv z motorismu a zavedení vodíkových technologií.

Jejím hlavním úkolem bude spolupráce soukromých firem s orgány veřejné správy na tvorbě právních předpisů využívání vodíku. HMA se bude také zabývat výzkumy, vzděláváním i náborovými programy a šířit povědomí o technologii palivových článků a ekonomice založené na vodíku.

Zakladatelskými členy Hydrogen Mobility Australia jsou kromě Toyoty i zástupci motoristické a energetické branže a také infrastruktury: BP Australia, Caltex Australia, BOC, Coregas, Hyundai Australia, CNH Industrial, ITM Power, Siemens a Viva Energy Australia.

V současné době se již připravuje řada investic, které rozvíjejí vodíkovou infrastrukturu, a to především v Jižní Austrálii, Canberře a okolí melbournské aglomerace.

Prodeje vodíkové Mirai vzrostly, v ČR si s ní nezajezdíme

Toyota hodlá v nejbližší době ve svých australských salónech nabízet sedan Mirai, první vůz na světě vybudovaný od základu jako auto poháněné vodíkovými palivovými články. Vloni firma vyrobila a dodala zákazníkům 3 tisíce těchto vozů a do roku 2020 má v plánu zvýšit produkci modelu až na 30 tisíce kusů ročně. Prodeje loni vzrostly ve srovnání s rokem 2016 o téměř 15 procent. V Česku si vodíkový Mirai zatím řidiči nekoupí, zejména kvůli chybějící infrastruktuře vodíkových plnicích stanic.

Celkem Toyota prodala už téměř 5 tisíc vodíkových aut. Drtivou převahu v prodejích má Japonsko a USA, Evropa výrazně zaostává.

Vodík má potenciál sehrát v budoucnu klíčovou roli, neboť může pohodlně sloužit jako nosič k ukládání a přepravě větrné či sluneční energie i energie pocházející z dalších obnovitelných zdrojů. Může také sloužit jako pohonná hmota v řadě různých hospodářských odvětví, včetně automobilového průmyslu. Čím rychleji naše společnost upustí od emise zplodin a skleníkových plynů, tím lépe. Toyota, stejně jako ostatní partneři sdružení Hydrogen Mobility Australia, usilují o realizaci tohoto cíle,“ dodal Mike Rausa z australské pobočky Toyoty.

Průkopník vodíkových technologií

Toyota, jako jeden z průkopníků vodíkových technologií, investuje v řadě světových měst značné částky do rozvoje infrastruktury výroby a tankování vodíku a do vývoje dalších modelů na vodíkový pohon značek Toyota a Lexus.

Firma nezapomíná ani na potřeby hromadné dopravy a průmyslu. Od roku 2017 má ve své nabídce městské autobusy na palivové články, postupně zařazované do systémů městské hromadné dopravy v japonských městech. Mnoho průmyslových závodů a skladů obsluhují vodíkové vysokozdvižné vozíky této značky, v kalifornském námořním přístavu Long Beach byl zase zahájen pilotní program nákladního vozu Toyota na vodíkový pohon.

Elektromobily napájené palivovými články představují jeden z hlavních prvků rozsáhlého plánu Toyoty na výměnu konvenčních vozů za automobily s ekologickým pohonem. Tento plán zahrnuje rovněž hybridy, plug-in hybridní vozy a elektromobily na baterie. Toyota předpokládá, že do roku 2030 budou elektrifikované vozy tvořit 50 procent celkového prodeje značky a do roku 2050 budou všechny modely k dispozici výhradně s elektrifikovaným pohonem, jako je tomu v současné době u modelů Prius nebo Mirai, případně budou mít vedle konvenčních motorů alespoň jednu takovou pohonnou jednotku v nabídce. V roce 2017 činily hybridní vozy a auta na vodíkový pohon bezmála 15 procent globálního prodeje firmy.

Zdroj: tisková zpráva

Související články