Toyota Mirai se na českém trhu oficiálně neprodává, protože vodíkovou stanici aby člověk v České republice pohledal. I tak jsme měli tu čest se s Toyotou Mirai svézt. Vodíkové auto je pořád pro spoustu lidí velká neznáma, tak si dnes povíme o 4 zajímavostech právě tohoto modelu.
Elektropohon s elektrárnou na paluběKlíčovou technologii Toyoty Mirai představuje soustava palivových článků, které vytvářejí elektrický proud reakcí vzdušného kyslíku s vodíkem, jenž se skladuje pod tlakem v nádrži z uhlíkového vlákna a odolného plastu.
Toyota Mirai (první jízdní dojmy)
Vodík přivedený k anodě uvolní elektron, který přejde ke katodě a generuje tak proud. Po uvolnění elektronu se z atomu vodíku stává vodíkový iont. Přechází ke katodě, kde se spojí s kyslíkem, a vznikne voda. Automobil má dvě nádrže na vodík o celkovém objemu 122 litrů. Jsou-li plně natankované, zajistí vozu dojezd až 550 km.
Žádné emiseJediným vedlejším produktem výroby proudu v palivových článcích je voda. Mirai neznečišťuje vzduch ani životní prostředí, nevytváří žádné škodlivé emise ani oxid uhličitý. Toyota na vodík je přitom velice tichá – elektromotor pracuje takřka nehlučně.
Jednorychlostní převodovkaToyota Mirai má jednorychlostní přímou převodovku, jež funguje mnohem plynuleji než tradiční převodovky ve vozech se spalovacími motory. Elektromotor dodává maximální točivý moment od okamžiku startu, v plném rozsahu rychlosti. Mirai proto velmi dobře akceleruje a lineárně se rozjíždí, přičemž z 0 na 100 zrychlí během 9,6 s. Elektrická Toyota na palivové články má výkon 154 koní.
Automobil jako zdroj elektřinyToyota Mirai generuje proud, kterým se napájí nejen elektromotor. Může sloužit i jako zdroj elektrické energie pro jiná zařízení. V kufru je umístěna zásuvka, k níž lze připojit externí přijímače. Mirai snadno nahradí dieselové generátory, na rozdíl od nich je ovšem nehlučná, neznečišťuje prostředí a je schopna dodat dostatek energie pro rodinný dům na dva dny.
Technické parametry Toyota Mirai
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 890 × 1 815 × 1 535 mm, 1 850 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: přední |
Výkon | 113 kW, 154 koní, točivý moment: 335 Nm |
Nádrž | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? kg / 100 km |
Cena od | 2 000 000 Kč |
To je ekvivalent kolika kW?
My máme spotřebu mezi 6 a 9kW / den, kdyby to bylo 10kW, aby se to dobře počítalo, tak je Mirai schopna vygenerovat jen do 20kW?
Takže třeba Kona Electric s 64kW baterkou by vydržela dodávat energii třeba týden? (pokud by to umožňovala...)
To si myslím, že je spíš ukázka toho, že to s vodíkem není až tak dobré, než se tím chlubit...