První taxíky na vodík v Holandsku slaví 1,5 milionů společně najetých kilometrů za 15 měsíců. Vozy, které využívá firma Noot Passenger Transport, původně tvořilo 35 Toyot Mirai, nyní jejich počet stoupl na 40. Každý den vozí po Haagu pasažéry v rámci sociální podpory.
35 #Toyota #Mirai for the First Dutch Hydrogen Taxi fleet. #HydrogenSociety #ZeroEmission Check this out here 🤘 https://t.co/kiwZ1sTWX8 pic.twitter.com/0FpHhV8zO8
— Toyota Europe (@toyota_europe) July 5, 2019
Toyota Mirai je prostorný sedan s elektromotorem napájeným palivovými články. Nevypouští do vzduchu CO2, ani škodlivé zplodiny. Jediné, co Mirai emituje, je vodní pára. Vozový park taxíků poháněných vodíkem jezdí po Haagu od 1. června 2019. Osobní doprava vodíkovými vozy firmy Noot umožňuje pohyb lidem, kteří nemohou využívat městskou hromadnou dopravu vzhledem k vysokému věku, hendikepu nebo nemoci. Ročně tuto dopravu v Haagu využije okolo 6 800 osob.
Lepší vzduch ve městě
Díky výběru bezemisní Toyoty Mirai se zvýšila kvalita ovzduší v Haagu. Mirai je bezemisní elektromobil jezdící na vodík, který se velmi rychle plní, čímž odpadá zdlouhavé nabíjení klasického elektromobilu. Plnou nádrž do Mirai „natankujete“ za několik minut. Flotilu taxi vozů lze proto provozovat velmi efektivně. Sada palivových článků Toyota v chemické reakci vodíku s kyslíkem produkuje elektrickou energii a vodu jako vedlejší produkt. Nádrže na vodík o objemu 122 litrů umožní vozu ujet nejméně 500 kilometrů, motor o výkonu 154 koní rozjede auto na stovku během 9 sekund.
Trefa do černého
„Značný dojezd Toyoty Mirai a krátká doba tankování nám umožňují splnit všechny podmínky pro přepravu tohoto druhu. Další výhodou je, že je auto prostorné a pohodlné. Po najetí 1,5 milionů kilometrů mohu s plným přesvědčením potvrdit, že to byla trefa do černého,” říká Martijn Kersing, ředitel firmy Noot Passenger Transport.
Nová Mirai má 30 procent větší dojezd
Toyota Mirai, první a nejpopulárnější automobil na palivové články na světě, je na trhu od roku 2014. Začátkem příštího roku se na silnice dostane i druhá generace Mirai. Nový model nabízí ještě o 30 procent větší dojezd díky zdokonaleným palivovým článkům a třem nádržím vodíku místo současných dvou.
Nová Mirai je nižší, delší a širší než její předchůdkyně. Byla navržena na nové, lehké a mimořádně tuhé platformě TNGA, díky níž má automobil nízko umístěné těžiště, řídí se jistě a poskytuje velké potěšení z jízdy. Tato pětimístná limuzína je nejen ekologická a bezemisní, ale i luxusní, s atraktivním vzhledem připomínajícím kupé a skvělými jízdními vlastnostmi.
V Česku bude Mirai k prodeji už příští rok
V Česku bude Toyota nabízet Mirai k prodeji okamžitě po otevření prvních vodíkových čerpacích stanic, které plánuje Benzina v první polovině příštího roku. Ministerstvo dopravy v rámci dosavadních tří dotačních výzev podpoří stavbu osmi čerpacích stanic na vodík. První tři měly vzniknout letos, ale kvůli koronavirové epidemii se jejich dostavba posunula na příští rok. Konkrétně by měly být v Praze na Barrandově, v Litvínově a v Brně.
Technické parametry Toyota Mirai
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 4 890 × 1 815 × 1 535 mm, 1 850 kg |
---|---|
Pohon | Vodík, hnaná náprava: přední |
Výkon | 113 kW, 154 koní, točivý moment: 335 Nm |
Nádrž | |
Spotřeba | Kombinovaná: ? kg / 100 km |
Cena od | 2 000 000 Kč |