V rámci testovacího dne v nizozemském Rotterdamu jsem měl možnost prohlédnout si a projet hned několik modelů ambiciózní čínské automobilky Nio. Články s videi na větší modely ET7 a EL7 jsme vám přinesli již dříve, zároveň jsem si vyzkoušel také unikátní věc, kterou nabízí jen Nio, a to výměnu baterie ve výměnné stanici místo nabíjení.
Dnes přišla řada na sedan ET5, který jde přímo proti konkurentům, jako je Tesla Model 3 nebo BMW i4, brousí si ale zuby i třeba na Mercedes EQE. Nio ET5 vypadá výborně, má skvělou výbavu a stojí méně než konkurence. Bude to ale stačit?
NIO ET5 – první dojmy
Jde o 4,8 metru dlouhý sedan, který je tedy delší než Model 3 od Tesly i BMW i4 a přibližuje se už i většímu Mercedesu EQE. Je ale o kategorii níže než velký sedan ET7 a menší balení znamená lepší dynamiku, Nio ale i zde zachovává špičkovou výbavu už v základu a v žádném případě nejde o ořezané auto. Dobrou zprávou nejen pro Čechy je fakt, že Nio představilo už také variantou Touring, tedy praktičtější kombi, které bude možné koupit na podzim.
Na první pohled ET5 vypadá skvěle a za mě jde o jedno z designově nejčistších a nejfotogeničtějších aut. Působí dynamicky, přitom elegantně a sofistikovaně. Design je ryze evropský a stejně jako u větších modelů, i zde má dle mého názoru designově nejblíže k Audi. Elegantní vzhled podtrhují 20" kola, červené brzdové třmeny, elektricky vyjíždějící kliky, bezrámová okna a dveře mají mimochodem v základu funkci soft close, tedy elektrické dovírání. Krásně vypadá obrovská panoramatická skleněná střecha.
Každé Nio bezpečně poznáte pohledem nad čelní sklo, kde se vyjímá několik senzorů a kamer včetně LiDARu s dosahem až půl kilometru v hrbu uprostřed. Po stranách ho pak doplňuje ještě dvojice kamer. To vše je součástí Aquily, což není voda, ale systém 33 senzorů včetně LiDARu, 8 HD kamer a 3 panoramatických kamer, 5 radarů a 12 ultrasonických senzorů. To vše zpracovává počítač ADAM s čipy od NVIDIe a úkolem celého systému je poskytovat řidiči dokonalou asistenci, ale hlavně vidět mnohem dál než lidské oči. Systém je stejný jako u vyšších modelů, menší vůz tak nebyl o nic ochuzen.
Jestli vypadá ET5 dobře zepředu, zezadu to platí dvojnásob a připomíná nejvíce zřejmě Porsche, a to včetně decentního LED pásku táhnoucího se přes celou šířku. Ačkoliv to tak nevypadá, je ET5, stejně jako Tesla Model 3 nebo BMW i4, sedan, vstup do průměrně velkého zavazadlového prostoru o objemu 380 litrů je tak horší. To ale řeší zmiňovaná varianta kombi a kdo chce méně stylu a více praktičnosti, má jasno. I když i verzi Touring to sekne a je to podle mě zatím nejhezčí elektrický kombík, který si můžete pořídit. A když jsme u té praktičnosti, ET5 může mít i tažné zařízení a utáhne až 1 400 kg. Na druhou stranu zamrzí absence předního kufru kvůli tomu, že unikátní schopnost výměny baterie odeslala některý hardware právě pod přední kapotu.
NIO ET5 Standard (75kWh)
Rozměry | 4 790 × 1 960 × 1 499 mm, 2 215 kg |
---|---|
Výkon | 360 kW |
Baterie | 75 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 456 km (WLTP) |
Ano, ET5 také umí využívat, stejně jako větší modely, unikátní systém výměny baterií Nio Swap station, které rostou i v Evropě. Pod podlahou auta totiž najdeme stejné baterie, které pohání vyšší modely ET7 a EL7, tedy základní se 75 kWh, nebo velkou 100kWh, což je na sedan této velikosti skutečně královská hodnota. O to více překvapí, že indikované WLTP dojezdy jsou jen 456 a 590 kilometrů. Zatím jsem si ET5 mohl prohlédnout jen staticky, ale na podzim máme naplánované i testovací jízdy, v reálu tak budu moci ověřit spotřebu a reálný dojezd. Zatímco konkurence svoje nejlevnější varianty vždy nabízí s pohonem jen zadní nápravy, ET5 má Nio jen v jedné motorizaci a rovnou jako celkem ostrou čtyřkolku s výkonem 360 kW, která auto vystřelí na stovku za 4 vteřiny.
Plná baterie elektromobilu za 5 minut? Vyzkoušeli jsme NIO Battery Swap
Slabinou Nia je maximální nabíjecí výkon, který je 140 kW, což je výrazně méně než u 800V konkurence nebo i u 400V konkurentů. Na 80 % tak auto nabijete za 31 minut u menší, respektive 40 minut u větší baterie. To je průměrně o 10 až 15 minut déle než u konkurence, ale vzhledem k možnosti baterii rychle vyměnit, Nio tento handicap maže. Jen tedy musí být po ruce výměnná stanice, kterých je zatím opravdu jako šafránu.
Interiér opět na jedničku
Pokud jste četli moje články o modelech ET7 a EL7, víte, že jsem velmi chválil interiér. A chválit budu i zde. Je zde poznat, že jde o levnější auto a ušlechtilé materiály na dveřích a ratanové obložení nahradily plasty, stále ale na všech místech najdeme koženku, měkčené plasty a interiér působí luxusně, hodnotně a lépe než srovnatelně drahá evropská nebo korejská konkurence. Můžete ho mít až ve čtyřech barvách včetně této béžové nebo originální zelené. Nechybí volič směru typický pro Nio, dvoupatrová středová konzole, bezdrátová nabíječka a pohodlná loketní opěrka. Sedadla jsou pohodlná, i když opět s minimálním bočním vedením. Pokud tedy máte rádi, když vás sedadla „obejmou“, tak u Nia nepochodíte. Za příplatek 45 tisíc korun můžete mít sedadla také odvětrávaná a masážní, což je jeden z mála příplatků, které si u ET5 můžete zvolit. Tím dalším je roztomile pomrkávající „robůtek“ Nomi na palubní desce, který je u vyšších modelů ve standardu. Nicméně, i když si ho nepřiplatíte, dostanete shodné hlasové ovládání a za mě je to snadno postradatelná věc.
Pochválit musím přehledný displej před řidičem a výborný infotainment, který jsme vám podrobněji ukázal ve videích o ET7 a EL7. Atmosféru interiéru dokresluje nastavitelné ambientní osvětlení. ET5 má zvolenou barvou podsvícené dokonce i reproduktory ukryté za textilem ve dveřích.
Prostor na zadních sedadlech bych hodně přirovnal k Tesle Model 3. Pasažéry tu zaujme obrovská panoramatická střecha, skořepinová přední sedadla a relativně dost místa na nohy. Nad hlavou jsem se svými 185 centimetry měl už jenom zhruba 3 centimetry prostoru, pro vyšší osoby to tedy vzadu moc nebude. A to zejména kvůli tomu, že Nio ET5 trpí stejným neduhem jako Tesla – nepohodlným posezem. Sedadla jsou plochá, podlaha relativně vysoko, kolena tak máte nepřirozeně vysoko, sedáky pak neposkytují opěru pro stehna a posez nejde označit za komfortní. Pokud jste vyššího vzrůstu, určitě byste tady nechtěli cestovat na delší vzdálenosti. Evropská konkurence má toto vyřešené mnohem lépe.
Kolik stojí?
A teď to nejpodstatnější. Cena. ET5 začíná v Nizozemsku po přepočtu na částce 1,2 milionu korun včetně DPH, což se opticky nezdá jako příliš příznivá cena, je nutné si ale uvědomit, že dostanete plně vybavené auto s pohonem 4×4 a výkonem 360 kW. Srovnatelná Tesla Model 3 Performance stojí v Česku 1,3 milionu a nenabídne takový interiér jako Nio. Na druhou stranu cena 1,2 milionu Kč u ET5 je bez baterie. Tu si můžete buď pronajmout za zhruba 4 tisíce korun měsíčně, případně zaplatíte 1,5 milionu korun za auto s baterií.
Pokud chcete výrazně delší dojezd, 100kWh verze vás přijde na 7 tisíc korun měsíčně, případně za ni zaplatíte 1,7 milionu korun ve verzi s baterií. Pro srovnání BMW i4 M50 stojí v základu 1,8 milionu Kč, nicméně pokud si ho vybavíte na úroveň Nia, dostanete se klidně na 2,3 milionu Kč, a to už je pořádný rozdíl. To samé platí u Mercedesu EQE. Zatímco tedy Tesle konkurovat cenou nemůže a zkouší to spíše kvalitou, proti evropským konkurentům to zkouší Nio právě cenou.