Na pražské letiště budou z Hlavního nádraží jezdit v rámci linky Airport Express elektrobusy. První krok byl učiněn dnes, kdy bylo slavnostně podepsáno memorandum k projektu Čtyřpólového nabíjení elektrobusů mezi pražským dopravním podnikem, Českými drahami, Letištěm Praha, SŽDC a zástupci Prahy a Operátora ICT.
Projekt je nyní na samém počátku. Na základě studie proveditelnosti se počítá s tím, že v rámci testovacího období bude na trase nasazeno šest elektrobusů, které se budou nabíjet průběžně v obou koncových zastávkách – na pražském Hlavním nádraží a na letišti. Díky vysokému nabíjecímu výkonu stanice potrvá nabíjení pouze několik minut, cca mezi 4 až 8 minutami. Počítá se s nabíjecím výkonem zhruba 350 kW a spíše menšími kapacitami baterií, které dovolí elektrobusu vykonat trasu z pražského Hlavního nádraží na letiště a zpět i bez nabíjení na letišti.
Menší akumulátory nejsou tak těžké a rychleji se nabíjí. Díky ušetřenému místu může elektrobus přepravit více osob a tím snižuje náklady na jednu přepravenou osobu. Podle projektového záměru budou pořízeny 12metrové elektrobusy s kapacitou minimálně 32 míst k sezení.
S technologií průběžného čtyřpólového nabíjení (standard OppCharge), které zajistí delší dojezdové vzdálenosti, mají zkušenosti i jiná evropská města. Příkladem může být Hamburg, Stockholm, belgický Namur či Lucembursko. Největší flotila elektrobusů v Evropě pak jezdí v Amsterdamu, shodou okolností také z letiště. Provozováno je zde sto kloubových elektrobusů VDL, které se nabíjí výkonem až 450 kW a díky 170 kWh baterii ujedou zhruba 80 kilometrů.
„Jízdu v tomto typu elektrobusu jsem si sama vyzkoušela ve švédském Göteborgu, kde jsme byli načerpat zkušenosti z reálného provozu a též jsme hovořili s výrobci přímo v továrně. Elektrobusy zde jezdí mezi univerzitními kampusy. Linka je vedena po ne zcela rovinatém terénu, což je podobné jako na lince mezi letištěm a Hlavním nádražím. Tamní zkušenosti jsou velmi pozitivní, elektrobusy oceňují jak řidiči, tak cestující pro jejich vyšší komfort a ekologičnost,“ podělila se o poznatky ze zahraničí primátorka Adriana Krnáčová.
„Nyní začne technické parametry řešit pracovní skupina složená ze všech zapojených stran. Musíme vyřešit zejména infrastrukturu, tedy výstavbu dvou nabíjecích stanic na letišti a na Hlavním nádraží. Dále bude nutné vypsat výběrové řízení na nákup elektrobusů. Do budoucna bude výhodné, že bude již postavená infrastruktura, kterou budou moci využít další dopravci a rozšířit tak linky s elektrobusy,“ komentoval projekt Vladimír Zadina, ředitel divize Smart Prague v městské firmě Operátor ICT, která má v Praze na starosti zavádění inovací a projekt koordinuje.
Příprava projektu bude trvat nejméně rok, následně bude zahájen pilotní provoz. Do budoucna se v Praze počítá s postupným rozšiřováním sítě bezemisních linek. Financování elektrobusů a potřebné infrastruktury nabíjecích stanic bude zajišťováno také z Operačního programu Praha – Pól růstu ČR.
Elektrobusy šetří životní prostředí a jsou výrazně tišší
Hlavní přidanou hodnotou elektrobusů je skutečnost, že jsou velmi šetrné k životnímu prostředí. Provoz plánovaných šesti elektrobusů celkově sníží emise CO2 až o 3 800 tun. Podle studie proveditelnosti jsou také velmi tiché – oproti dieselovým autobusům vyprodukují až o 84 % méně hluku.
V Praze již elektrobusy jezdí. Provozuje je společnost PASSERINVEST ve spolupráci s ČEZem jako obsluhu pražského office parku Brumlovka od stanice metra Budějovická. Elektrobus testuje také pražský dopravní podnik na lince 109 vedoucí na Palmovku. Současně probíhá testování parciálních trolejbusů s nabíjením za jízdy na lince vedoucí z Palmovky. Tyto elektrobusy ale fungují na bázi odlišné technologie – jejich nabíjení je pouze dvoupólové a pomalejší.