Uplynulé dny jsou bohaté na novinky ohledně ekologické dopravy v Praze. Včera v našem hlavním městě vyjel po desítkách let první trolejbus na zkušební jízdy pod trolejovým vedením a připravuje se na zahájení testovacího provozu 15. října 2017. Na zastávce Palmovka byl také viděn další představitel budoucí ekologické dopravy v Praze, vozidlo nové generace elektrobusů z továrny SOR Libchavy.
Elektrobus SOR ENS 12 byl představen na veletrhu IAA 2016 v Německém Hannoveru v září 2016 a tuzemskou premiéru si odbyl na výstavě CZECHBUS 2016. Na obou výstavách vzbudil zaslouženou pozornost díky svému modernímu technickému řešení a velmi líbivému designu z atelieru známého architekta Patrika Kotase, který mimo jiné navrhl design tramvají Škoda 15T ForCity Alfa nebo vozů metra jezdících na lince C typu ČKD-Siemens M1.
Elektrobus ENS 12 je zatím nejdelší z rodiny elektrobusů od firmy SOR. Oproti svému předchůdci typu EBN 11, který poslední dva roky jezdil v Praze v provozu s cestujícími na linkách 213, 163 a 188 a najel v podstatě bez závad 144 tisíc kilometrů, povyrostl o celý metr. Největším rozdílem proti staršímu typu elektrobusu je umístění trakčních baterií. Starší typ je měl v zádi vozidla a tím musel být prostor pro cestující zkrácen o necelý metr. Nový elektrobus má baterie na střeše vozidla. Prostor pro cestující je tudíž naprosto srovnatelný s běžnými autobusy.
Baterie mají podobnou kapacitu 225kWh a budou se průběžně dobíjet po dobu přestávek jednopólovým vysouvacím pantografem pod nově vybudovanou trolejovou stopou na zastávce Palmovka. Na této stopě mimochodem bude dobíjet baterie i parciální trolejbus, který nově v Praze jezdí. Dojezd elektrobusu je více než 200 kilometrů. Vůz je poháněn asynchronním, kapalinou chlazeným trakčním motorem o výkonu 160 kW a maximální rychlost činí 80 km/h. Elektrovýzbroj dodala firma RAIL ELECTRONICS CZ.
Elektrobus bude jezdit na linkách 109 a 239, které budou mít konečnou na zastávce Palmovka. Bude-li provoz tohoto elektrobusu úspěšný, tato vozidla se objeví na dalších linkách, tentokráte již v pravidelném provozu. První linkou se má stát číslo 207 z Florence do obratiště Ohrada, kde má být také vybudována trolejová stopa pro dobíjení. Elektrobusy se na ní mají objevit již v září 2018.