Cestující využívající městskou hromadnou dopravu v Praze budou moci v následujících měsících narazit na hybridní autobus značky Volvo, který od 6. února začíná testovat pražský Dopravní podnik. Na první pohled se od klasických autobusů příliš neliší, ale uvnitř skrývá vedle naftového motoru také elektromotor, díky kterému se má ušetřit až 30 % paliva ve srovnání s klasickými autobusy pouze s dieselovým motorem.
Nízkopodlažní kloubový hybridní autobus Volvo 7900 LAH s evidenčním číslem 6 000 bude od 6. února do konce května vyjíždět na vybrané spoje z garáže Hostivař. Princip jeho tzv. paralelní hybridní technologie spočívá v rekuperaci brzdné energie a funguje tak, že v hnacím řetězci je za naftovým motorem vřazen elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Získaná energie se pak ukládá v trakčních bateriích na střeše a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.
Důležité je, že na tento typ hybridního pohonu není potřeba žádná nabíjecí infrastruktura, protože se baterie dobíjejí při jízdě. Volvo 7900 LAH tak může představovat mezistupeň při přechodu z klasických autobusů s naftovými motory na elektrobusy nebo bateriové trolejbusy, o nichž se dnes často hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti. Ostatně v Ostravě loni začaly jezdit elektrobusy s rychlým dobíjením.
Kloubový hybridní autobus, který je přes 18 metrů dlouhý, jede maximálně 100 kilometrů v hodině a pojme 136 cestujících, má DPP zapůjčený na testování od švédské Volvo Bus Corporation. Praha si chce nyní v několikaměsíčním provozu ověřit a porovnat provozní, ekonomické a ekologické parametry a následně se rozhodne, zda již dnes taková technologie dává smysl.