Po čtyřiceti pěti letech se fandové trolejbusů a pamětníci dočkali. Za několik dní, 15. října 2017, bude zahájen testovací provoz na první pražské trolejbusové lince. Včera 9. října byly ukončeny poslední dokončovací práce na trolejovém vedení a dnes ráno vyjely 3 montážní vozidla vrchního vedení na poslední prohlídku, která spočívá v měření geometrické polohy trolejí a v definitivním dotažení všech upevňovacích šroubů a matic.
Dnes, 10. října 2017 po desáté hodině, vyjel první trolejbus na zkušební trolejbusovou trať. Po bezmála 45 letech je to první trolejbus, který jezdí vlastní silou na nově vybudované trolejbusové trati v Praze.
Trolejbus, který najíždí svoje první kilometry, se podstatně liší od svých předchůdců, kteří pražské ulice brázdili v minulosti. Hlavní odlišnost spočívá v pomocném bateriovém pohonu, který umožňuje ujet přes 10 km mimo troleje. Takové vozidlo se nazývá též parciální trolejbus, avšak Praha prosazuje modernější název „elektrobus s dynamickým nabíjením“.
Vozidlo, které jezdí v Praze, je parciální trolejbus typu SOR TNB 12 s elektrickou výzbrojí firmy RAIL Electronics CZ. Tento trolejbus byl představen na výstavě CZECHBUS 2016. Vůz je vybaven bateriemi o kapacitě 56,4 kWh, které jsou umístěny na střeše. Baterie se nabíjejí rekuperačně při brzdění, přes tyčové sběrače při jízdě nebo stání pod trolejí nebo v garáži prostřednictvím zásuvky. Tyčové sběrače jsou poloautomatické. To znamená, že kvůli stažení sběračů nebo zpětného natrolejování, které probíhá s pomocí naváděcích stříšek, nemusí vozidlo zastavit a řidič vystoupit z vozidla. Trakční motor má výkon 175 kW a pohání zadní nápravu. Vozidlo je majetkem SOR Libchavy a je zapůjčeno z Brna, kde zkušebně jezdí s cestujícími.
Podívejte se na naší fotogalerii, jak to prvnímu pražskému parciálnímu trolejbusu při prvních jízdách slušelo. Po rozkliknutí té které fotografie si můžete přečíst i stručný komentář.