Ještě jsme se plně nevzpamatovali z novinek z mnichovského autosalonu, ale další zprávy se na nás už hrnou. Dnes si třeba řekneme o uvedení dvou aut na český trh, který čínský výrobce spouští výrobu v Evropě a nakonec si ukážeme nového nepřítele bezpečnosti.
fNews #325 – Mizející tlačítka? Staré, autoprůmysl má nové bezpečnostní riziko
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Volvo v Česku uvedlo svou novou vlajkovou loď ES90. Ta k prvním zákazníkům připluje ještě na konci tohoto roku. Připluje říkám správně, vyrábí se totiž v Číně. Nabídne ale severský čistý design, pohodlí a perfektní parametry. Má 800V architekturu, zvládne nabíjení rychlostí až 350 kW a z 10 na 80 % ji dostanete už za 21 minut. Baterie má kapacitu buď 88 nebo 102 kWh a slíbí tak WLTP dojezd přes 650 km. Nejvýkonnější verze pak nabídne mohutný výkon 500 kW. Myslím, že většině lidí by stačil i základní motor o výkonu 245 kW. Auto se chlubí řadou bezpečnostních prvků a Martin si hodně liboval v interiéru. Ostatně jeho video si můžete u nás pustit. České ceny začínají od 1 769 000 Kč.
Citroen si pro nás přichystal ceny svého crossoveru C5 Aircross, který bude k dispozici vedle hybridní verze také jako bateriový elektromobil. A to hned ve dvou provedeních. Levnější varianta s výkonem 210 k a baterií o kapacitě 73 kWh je k mání v základní výbavě od 925 tisíc Kč. Silnější model o výkonu 230 k s 96,9kWh baterií je k dispozici nejlevněji se střední výbavou a začíná na částce 1 095 000 Kč. Verze s menší baterií ujede podle WLTP 520 km, ta s větší zase 679 km. DC nabíjení se umí vyšplhat maximálně na 160 kW.
Evropské sankce nutí čínské výrobce aut k tomu, aby svou výrobu stahovali přímo do Evropy. Někteří kupují a přebírají továrny jiných výrobců, někdo se možná snaží o vybudování vlastní. Xpeng na to jde jinou cestou a oznámil partnerství s rakouskou společností Magna, která pro něj bude v Grazu montovat prozatím dva elektromobily. Mělo by jít o modely Xpeng G6 a G9. Tím by měl výrobce předběhnout třeba i takový BYD, protože chce výrobu spustit již příští měsíc.
Automobilový svět má po mizejících tlačítkách v interiéru nové téma – zasouvací kliky. I ty jsou evidentně bezpečnostním rizikem, protože znemožňují bezpečnostním složkám rychlý vstup do vozidla. Mají snižovat odpor vzduchu během jízdy, ale jsou výrazně dražší a údajně také 8× poruchovější. Například Mustang Mach-E měl problém, že se otevíral jen tlačítkem a dostat se do vozu po vybití 12V baterie bylo skoro nemožné. Čína nyní připravuje zákaz plně vysouvacích klik, čemuž se výrobci budou muset přizpůsobit.
A co vy říkáte na vysouvací kliky a další moderní řešení? Nebo by vám stačil kompromis v podobě manuálně vyklápěcích klik, či dokonce preferujete úplnou klasiku? Dejte nám vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.
