Nová vlajková loď ze Severu. Prohlédli jsme si Volvo ES90

10
Nová vlajková loď ze Severu. Prohlédli jsme si Volvo ES90
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Novinka zaujme čistým švédským designem v interiéru i exteriéru
  • Po technické stránce zaujme 800V architekturou, nabíjením výkonem 350 kW nebo výkonem motorů až 500 kW
  • Díky velkému rozvoru nabízí značný prostor na zadních sedadlech
  • Česká cena začíná na 1 750 000 Kč

Je severská, elegantní, luxusní, s 800V technikou, umí se nabíjet výkonem až 350 kW a nabídne dlouhým dojezd. To je nová vlajková loď Volva, model ES90, který na konci tohoto roku dojede k prvním zákazníkům, a který jsme si měli možnost poprvé prohlédnout v Praze.

Volvo ES90

Nejvyšší elektrický model

Poté, co Volvo před pěti lety uvedlo model XC40 (dnes EX40), průběžně uvádí nové, čistě elektrické modely. Po nejmenší EX30 došlo v letošním roce naopak na ten největší, EX90. Luxusní sedmimístné SUV jsme měli možnost podrobně otestovat i my a zaujalo nás jak čistým severským designem, tak praktickým a přitom elegantním interiérem, zejména ale pak neskutečně pohodlnou jízdou. Severská automobilka s čínským koncernem Geely v zádech nyní techniku EX90ky přináší do své vlajkové elektrické limuzíny (která je liftbackem, ale o tom až později), která nahrazuje dosavadní model S90.

ES90 o délce pěti metrů se svou délkou a charakterem staví proti zavedeným konkurentům, jako jsou BMW i5, Audi A6 e-tron či Mercedes-Benz EQE, přičemž sází na hodnoty, které jsou pro Volvo typické – jednoduchý severský design, bezpečnost a komfort.

Čistý design a nezvyklé proporce

ES90 přebírá moderní severský jazyk z EX30 i EX90, ale aplikuje jej pro liftbackovou siluetu. Přední partie zůstává čistá a minimalistická, nicméně oproti EX90 zde světla ve tvaru Thorova kladiva nemají „mrkací“ efekt s odkrytím hlavních světel, matrixové moduly jsou totiž integrovány pod signaturou. Maska je zcela uzavřená a hladká, linie boků jsou úsporné a dlouhé, bez přehnaného tvarování. Vzadu Volvo kombinuje klasický C-podpis s dalšími vertikálními světly na bocích skla pátých dveří.

Volvo ES90

Při pohledu na ES90 zboku jsou ale vidět dramaticky jiné proporce oproti původní S90. Kola jsou posunuty do rohu karoserie, zadní převis je neobvykle krátký a výsledkem je 3,1 metru dlouhý rozvor, díky kterému se posádka může těšit na doslova královský prostor na zadních sedadlech.

Klíčová změna oproti tradičním limuzínám třídy je záměrně vyšší světlá výška a tím pádem celková stavba. Nejde ale o „nutné zlo“ kvůli baterii – Volvo uvádí, že zvýšení posezu a podlahy je záměr pro komfort zákazníků, kteří ocení snazší nastupování/vystupování, přirozenější, lehce zvýšený posez a lepší výhled z vozu. Celková výška 1550 milimetrů tak dává ES90 takový lehce crossoverový vzhled, stále ale převažuje elegantní a luxusní vzezření.

Technika: poprvé na 800V

Volvo ES90 stojí, stejně jako EX90, na platformě SEA2, nicméně s několika zásadními odlišnostmi. Jako první Volvo totiž používá vylepšenou verzi platformy na 800V, což dovoluje zejména výrazně efektivnější nabíjení. Verze Twin Motor zvládnou nabíjení výkonem až 350 kW, čímž překonává většinu konkurentů.

Dobití z 10 na 80 % zvládne během 21 minut. Standardem je palubní nabíječka 11 kW, později doplněná o variantu s výkonem 22 kW. Díky integrovanému DC-DC měniči je zajištěna kompatibilita i se staršími 400V stanicemi, což je důležité pro zákazníky v Evropě, kde je síť nabíječek stále velmi různorodá.

Volvo ES90

Volvo pak nabízí na start tři variant pohonu, později dorazí nejlevnější čtvrtá. Základem je momentálně verze Single Motor Extended Range se zadním pohonem a využitelnou kapacitou baterie 88 kWh. Vyšší verze Twin Motor s pohonem všech kol disponuje větší baterií o kapacitě 102 kWh a dojezdem až 700 km. Zajímavostí je, že větší akumulátor je k dispozici pouze s pohonem 4×4. Vrcholem nabídky je provedení Twin Motor Performance se stejně velkou baterií a obřím výkonem 500 kW, které uspokojí i sportovněji naladěné zákazníky. Volvo zároveň plánuje základní verzi Single Motor s menší baterií, která by měla být cenově dostupnější (odhadem kolem 1,6 milionu Kč), ale zatím nebyla oficiálně představena.

Verze Pohon Výkon Kapacita baterie (využitelná) Dojezd WLTP Výkon nabíjení Cena
Single Motor Extended Range Zadní náprava 245 kW (333 k) 88 kWh 650 km 300 kW 1 769 000 Kč
Twin Motor 4×4 330 kW (449 k) 102 kWh 700 km 350 kW 2 199 000 Kč
Twin Motor Performance 4×4 500 kW (680 k) 102 kWh cca 680 km 350 kW 2 409 000 Kč

Tradiční doménou Volva je bezpečnost a ES90 není výjimkou. Vůz je vybaven pěti radary, sedmi kamerami a dvanácti ultrazvukovými senzory, které doplňuje lidar umístěný nad čelním sklem. Připravenost na autonomní řízení úrovně 3 je patrná i z fyzických tlačítek v interiéru, která čekají pouze na legislativní schválení.

Severský design a čistota v interiéru

První kontakt s kabinou navozuje dojem klidu a vzdušnosti. Interiér ES90 působí jinak než většina prémiových konkurentů – místo okázalého luxusu sází na skandinávskou střídmost, čisté linie a materiály, které působí autenticky. Ostatně design je prakticky stejný jako v EX90ce, jen s malými odlišnostmi například v podobě vertikálního displeje infotainmentů, který zde “pluje” nad středovým tunelem a nabízí praktický odkládací prostor za nám i pod ním. Oproti některým konkurentům těží ES90 z čistě elektrické platformy a nebývalé vzdušnosti v interiéru

Volvo ES90

Volvo nabízí širokou škálu interiérových provedení – od ekologických látek přes udržitelnou eko-kůži až po tradiční pravou kůži, která se oproti EX90 vrací do nabídky. V kombinaci s dřevěnými dekory a hliníkovými prvky působí kabina luxusně, ale zároveň neokázale. Každý detail je precizně zpracován: reproduktory audiosystému Bowers & Wilkins jsou integrované přímo do kovových panelů, ovladač hlasitosti pod displejem má křišťálové zpracování a přístrojové desce opět dominuje výškový reproduktor zpracovaný spíše jako umělecké dílo. Obrovská elektrochromatická skleněná střecha umožňuje tlačítkem na centrálním displejem zatmavení, nicméně vždy celé, nikoliv po segmentech.

Sedadla Volva ES90 jsou navržena pro maximální pohodlí při dlouhých cestách. Nabízí elektrické nastavení ve všech směrech, ventilaci, vyhřívání a masážní funkci. Rozvor 3,1 metru se nejvíce projevuje na zadních sedadlech, která poskytují cestujícím prostor srovnatelný s limuzínami vyšší třídy. Bez problému jsem si zde mohl dát nohu přes nohu a i zadní pasažéři mají k dispozici jak vyhřívání, tak i ventilaci sedadel. Pohodlí si lze zvýšit speciální rozměrnou sklápěcí opěrkou.

Volvo ES90 je nově liftback, těží tedy z mnohem lepšího přístupu do kufru o objemu 446 litrů skrze rozměrné páté dveře. Potěší také malým 27litrovým předním kufrem, který je spíše jen na kabely a jiné drobné věci, ale je tam a to se počítá.

Severská laťka je vysoko

Volvo ES90 působí jako důstojný nástupce modelu S90, přičemž kombinuje tradiční hodnoty značky s moderními trendy. Elegantní severský design, špičkový komfort, technické inovace a rychlé nabíjení činí z ES90 silného hráče mezi prémiovými elektromobily. Ceny začínají na 1 769 000 Kč za verzi Single Motor Extended Range, za vrcholné provedení Twin Motor Performance pak dáte minimálně 2,4 milionu korun.

Volvo ES90

Nemůžeme se dočkat, až se s ES90kpu projedeme, slibuje totiž jízdní komfort na úrovni EX90, který jsme si vice než pochvalovali. Již nyní je ale jasné, že Volvo s ES90 nastavilo laťku vysoko.

První vozy začaly právě v tomto týdnu sjíždět z továrních linek čínské továrny Chengdu, zatím jediného místa, kde se ES90 vyrábí. Do České republiky dorazí první vozy ještě koncem letošního roku.

Diskuze ke článku
Lukáš
Lukáš
Taky jsem už na ní byl. Za mě exteriér i interiér lepší než A6, i když za tu cenu to samozřejmě taky není hitparáda, ale aspoň to v tomto případě odpovídá ceně. Líbí se mi. Má ale několik věcí, který jsou buď nepoužitelný nebo mi subjektivně vadí. Zaprvé malý kufr, a to nejsem z těch co potřebují 600+ litrů (škodovkáři :D). Sice to má celkem velký frunk, ale ten jde otevřít jen klasický zevnitř, takže za mě to není komfortní a navíc samozřejmě to nelze sečíst na velké věci (kočárek atd.). Zadruhé u větší baterie, která ani tak dojezdem není žádná hitparáda, naprosto tragické nabíjení a opět nejsem ten co by moc řešil 20 vs 30 minut, ale tady je to snad na hodinu. A za třetí čistě subjektivně to má minusové body za to, že je to Čína. Ani tady nejsem extremista, ale samozřejmě radši podpořím evropský trh, takže BYD apod. pro mě ani není volba. Tady je to JV Každý a Číňanů, takže bych to zkousnul, ale nesmělo by to mít ty předchozí neduhy.

Takže za mě 6e fajn jedině jako 2. auto v rodině, ale tam zase nevím, jestli ta cenovka není na 2. auto moc vysoko.
Karel Marel
Karel Marel
Vyssi stredni trida je ted hodne nabita. A6 je technicky skvela a tohle vypada jeste o kus lepsi. Mercedes se musi hodne posnazit a BMW s i5 tuplovane.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze