Minulý týden došlo na světovou premiéru Volva ES90, které je nově vlajkovou lodí značky. Plně elektrický model představil svou „nabušenou“ techniku, v jejímž čele stojí 800V architektura. Jenže v nabídce Volva ještě figuruje jedna vlajková loď. Tou je dříve představené SUV s označením EX90, které má v porovnání s ES90 pouze 400V architekturu. Je to tak trošku logické, protože Volvo EX90 se světu představilo již v roce 2022. Do prodeje se ale dostává až nyní. Švédský výrobce ale nyní oznámil, že v příštích letech přijde významné vylepšení techniky, jehož základem se stane právě 800V architektura. EX90 a ES90 tak budou technologicky nabité vozy, které se nabíjecí stanici budou moci nabíjet výkonem přes 300 kW.
Technologickou změnu potvrdil i sám generální ředitel společnosti Jim Rowan. Ten řekl: „Začali jsme se 400 volty na architektuře SPA2 a poté jsme ji chtěli upgradovat. Částečně kvůli dojezdu a rychlejším rychlostem nabíjení, kdy na 800V architektuře můžeme dosáhnout 300 km dojezdu získaných za 10 minut.“ Oproti tomu Volvo EX90 se dokáže na dostatečně výkonné nabíjecí stanici nabíjet výkonem až 250 kW, což s ohledem na jeho velkou kapacitu baterie umožní nabít z 10 na 80 % za 30 minut. Pokud by se ale instalovala 800V architektura, díky nabíjecímu výkonu 350 kW (toho dosahuje ve vyšších verzích i ES90) by se nabíjení mohlo zkrátit o 10 minut. Otázkou pak zůstává, zda se Volvo EX90 dočká i lehkého navýšení, popřípadě změny chemie baterie.
Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 818 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 770 Nm |
Baterie | 111 kWh (107 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 20,9 kWh / 100 km, dojezd: 585 km |
Cena od | 2 434 900 Kč |
Až druhý a třetí problém je teoreticky kapacita baterie a 800V.