Volvo EX90 Twin Motor Performance
test

Volvo EX90 Twin Motor Performance

První pohled a jízdní dojmy

V rámci odhalení nového modelu ES90 jsme využili šanci na krátké svezení v další novince s logem Volva. Tou byl vlajkový SUV model EX90, navíc ve verzi Twin Motor Performance, která disponuje obří 111kWh baterií a výkonem 510 koní.

V rámci světového odhalení Volva ES90 jsme dostali možnost zúčastnit se tiskové konference, v jejímž programu nechyběl krátký časový úsek na první jízdu v modelu EX90. Vlajkové SUV značky se sice představilo již před delší dobou, ale teprve nyní je tento model plně připraven vstoupit do prodeje. Na krátkou projížďku jsme vzali nejvýkonnější provedení z řady, kterým je verze Twin Motor Performance ve výbavě Ultra. Nutno uznat, že první setkání s elektrickým bratrem spalovacího modelu XC90 bylo velmi pozitivní. Poštěstilo se nám usednout do světle zbarveného exempláře na 21" kolech, který měl světlé kožené čalounění kabiny a na dotek příjemné dekory. Kdo se vyzná v nabídce EX90, jistě tuší, že otestovaná verze nabízí 111kWh baterii, která by měla umožnit ujetí cca 500 km na nabití.

Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 780 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 770 Nm
Baterie111 kWh (107 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 616 km
Cena od2 319 900 Kč

Kratší jízda tak sice nestačila na ověření, zda je to realita, ale na konci jízdy nám palubní počítač hlásil spotřebu 27 kWh na 100 km. To by při zmíněné kapacitě baterie vystačilo na ujetí 411 km. Důležité každopádně je, že Volvo EX90 s 510 koňmi váží okolo 2,8 tun (v závislosti na výbavě) a pokud se do kabiny posadí dalších pět cestujících, rázem se hmotnost přehoupne přes tři tuny. Vývojáři Volva se pak při návrhu kabiny nejspíše hodně inspirovali modelem XC90, který je pro značku velmi významný a po prodejní stránce je stále jedničkou švédského výrobce. Kabina nám proto s kolegou Markem přišla povědomá, cítili jsme se v ní velmi útulně, komfortně a nenašli jsme nic, co by nám vadilo. Volvo vsadilo na minimalismus a u EX90 si je potřeba zvyknout na to, že se takřka vše ovládá dotykově.

Jak jezdí Volvo EX90, elektrická vlajková loď značky?

Díky dobře umístěné baterii je ve voze tolik místa, že ani pět středně rozměrných cestujících s výškou 190 cm nebude v žádném směru strádat. Kufr nabízí objem 655 až 1 985 l, přičemž pod podlážkou je další úschovný prostor, který se hodí například pro nabíjecí kabely. Jízda pak byla hodně zajímavá. Zástupci značky nás před usednutím do vozidel upozornili, že auto je neskutečně komfortní a nemáme se divit tomu, když na jinak rozbité okresce v přilehlém okolí zaregistrujeme jen minimální počet děr a výmolů. Říkáte si, že to jsou jen marketingové řeči a realita bude zcela odlišná? Volvo EX90 nám díky dvoukomorovým vzduchovým tlumičům s proměnou charakteristikou a technikou FSD vyrazilo dech. S kolegou Markem jsme na sebe z počátku jízdy jen nevěřícně zírali a nechápali, protože slova zástupců značky byla do puntíku přesná.

Dokonce ani jedna z velkých děr u silnice, do které jsme se vlivem řidiče v protisměru dostali, neznamenala pro testované Volvo větší problém a do kabiny se dostala jen menší odtlumená rána. Na hladším asfaltu a dálnici pak byla jízda lepší jak na obláčku. Žádný hluk od valících se 21" kol, aerodynamický svist nebo snad vibrování karoserie při přejíždění příčných spár na silnici. Toto Volvo je dokonalý „izolant“ od okolního světa a celá řada konkurenčních značek z řad prémie by se od Volva mohla učit. Po dynamické stránce pak provedení Twin Motor Performance nezklamalo, protože jeho 510 koní je plně dostačujících pro všechny možné situace. Točivý moment dosahuje 910 Nm a i přes hmotnost 2,8 t zde není problém dosáhnout zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s. Maximem pak bude rychlost 180 km/h, což platí i pro zbylé slabší verze.

Moc se nám líbilo, že ačkoliv rodinné elektrické SUV disponuje záplavou bezpečnostních systémů, během jízdy nás vůz nevyrušoval pípáním a vysokými tóny, které jsou standardem u stejně velké Kie EV9. Vůz sice ví, že se nedíváte na silnici, ale pokud je provoz slabší, případně je před vámi dostatek prostoru, nechá vás v klidu a bedlivě hlídá okolí. Jakmile by se blížilo nebezpečí, varování se samozřejmě spustí a vlastně nejen to. Na střeše vozu je přítomna bezpečnostní sestava, ve které se kromě jiného skrývá LiDAR. Ten není dobré z blízka fotit, protože jakmile na něj namíříte čočku fotoaparátu, jeho výkonná technika vám z něj udělá věc patřící do odpadkového koše. I na to jsme byli na tiskové akci upozorněni a bylo nutné podepsat souhlas s tím, že nikdo nebude přídavný panel na EX90 fotit z blízka.

A mimochodem, na akci zazněl dotaz, co se stane se všemi senzory a technikou Volva EX90 v případě, že vůz pojede ve velmi špatném počasí. Takový dotaz je na místě, protože i nám se při testování nových vozidel plných bezpečnostní techniky často stává, že stačí drobná námraza na senzorech a najednou je půlka bezpečnostních systémů vyřazena z provozu. Nic z toho ale neplatí pro Volvo EX90. Z výroby je vůz vybaven vysokotlakými vyhřívanými ostřikovači na všech místech, kde se nachází kamery. Systém vozu si průběžné hlídá průhlednost čoček a pokud zjistí, že je na kritické úrovni, automaticky zahájí čištění. Dokonce i v krajích předních stěračů jsou další ostřikovače, které se starají o čistotu hlavní přídavné jednotky na střeše. Přijde vám to málo a ptáte se na zalepené senzory v náraznících? I na to Volvo myslelo a každý ze senzorů má vlastní výhřev! Klobouk dolů.

Během krátkého časového úseku se samozřejmě nedalo prozkoumat vše, a tak se můžete těšit na velký test EX90, který přijde co nevidět. Zaměříme se na spotřebu, dojezd na dálnici a nezapomeneme ani na okruh spotřeby. EX90 zkrátka stojí za pozornost a nám se toto Volvo hodně líbí.

Foto: Volvo a Roman Havlín, fDrive.cz

volvo-ex90
Klady
  • i přes hmotnost 2,8 t velmi dobrá dynamika
  • obrovská porce místa v kabině
  • vysoká kvalita materiálů a bohatá výbava
  • bezkonkurenční naladění podvozku
Zápory
  • vyšší hmotnost