Číslovka 90 znamená u vozů značky Volvo, že jde o vlajkovou loď ve svém segmentu. Po vozech S90 a XC90 jsme se dočkali plně elektrického SUV EX90. Nyní přichází elektrická vlajková loď mezi sedany, kterou je model ES90. Byli jsme u jeho světové premiéry a asi největším překvapením je, že nejde o sedan, nýbrž o liftback. Dnes představené Volvo ES90, stejně jako ostatní vozy Volvo, odráží ve svém charakteru skandinávský styl. Design nese typické prvky vozů Volvo. Zároveň je postavené na plně elektrické platformě, kterou sdílí s Volvem EX90. Podle designérů přináší vyváženost ve všech směrech. Právě volba karoserie liftback je jedním z příkladů vyváženosti. Při eleganci sedanu přináší lepší využitelnost zavazadlového prostoru, který v základním uspořádání nabízí objem 424 litrů.
Volvo ES90: Vyváženost především
Vyváženost přináší i v oblasti dojezdu a nabíjení. Nabízí totiž velmi rychlé nabíjení díky 800voltové architektuře, ale zároveň dojezd přes 700 kilometrů podle metodiky WLTP. Pro nabití na dalších 300 kilometrů pak stačí zastávka na 10 minut. Nabíjecí výkon totiž dosahuje hodnoty až 350 kW, což platí v případě verze s pohonem obou náprav. S Volvem ES90 přichází nová generace elektromotorů. Ty jsou podle Volva lehčí, menší, výkonnější i efektivnější než elektromotory, které Volvo používalo dosud. Tyto motory vyvíjela přímo automobilka Volvo. Základním vstupním modelem je verze s pohonem zadních kol, která disponuje výkonem 333 koní. V tomto případě lze počítat s akcelerací z 0 na 100 km/h za 6,9 sekundy a nejvyšší rychlost je omezena na 180 km/h.
Automobilka Volvo je také známá svým důrazem na bezpečnost. Byla první, která začala řešit bezpečnost a přinesla například bezpečnostní pásy, které jsou dávno povinné pro všechna auta. Stále ale klade velký důraz na bezpečnost a při konstrukci se nezaměřuje hlavně na výsledek v nárazových testech, ale vyhodnocuje data z více než 50 tisíc reálných nehod vozů Volvo. Po výpočtech a počítačových simulacích následují fyzické testy, které simulují skutečné nehody. Stejným procesem prošlo i Volvo ES90 a podle konstruktérů posouvá laťku bezpečnosti zase o něco výše. Na bezpečnost se Volvo zaměřuje dlouhodobě, ale technologie dávají stále větší možnosti a díky tomu se laťka neustále zvyšuje. Ve výbavě proto nechybí pět radarů, sedm kamer, dvanáct ultrazvukových parkovacích čidel a LiDAR na střeše. Ostatně, tuto techniku můžeme znát z dříve představeného Volva EX90.
Propracované jsou i technologické asistenty, například sledování únavy a pozornosti řidiče. Systém totiž zároveň vyhodnocuje prostor před autem, takže když jedete po prázdné dálnici a na chvíli se podíváte třeba na navigaci, systém vás v takovém případě nechá a nezačne zběsile pípat, jako v mnohých jiných autech. Zároveň má Volvo například propracované hlídání interiéru vozidla pomocí vnitřního radaru, zda jste při opouštění auta nenechali uvnitř živou bytost. A co komfortní výbava? Volvo ES90 nabízí například ambientní osvětlení, které je inspirované polární září. K dispozici jsou tři stupně výbav, přičemž základní Core vychází v případě verze Single Motor Extended Range na částku 1 769 900 Kč. Opačným vrcholem je maximální výbava Ultra spojená s verzí Twin Motor Performance, jež vychází na 2 409 900 Kč.
Základní provedení se zadním náhonem dostalo baterii o kapacitě 92 kWh a nabízí dojezd 650 kilometrů. I v tomto případě lze počítat s velmi slušným maximálním nabíjecím výkonem 300 kW. Vrcholná verze Twin Motor Performance oproti tomu na nabíječce využije nabíjecí výkon až 350 kW a 106kWh baterii. Po dynamické stránce pak zvládne sprint z 0 na 100 km/h za 4 sekundy.
Technické parametry Volvo ES90 Single Motor Extended Range
Kompletní specifikaceKonstrukce | liftback, 5 000 × 2 120 × 1 549 mm, 1 991 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: zadní |
Výkon | 245 kW, 333 koní, točivý moment: 480 Nm |
Baterie | 92 kWh (88 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 300 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 16,1 kWh / 100 km, dojezd: 700 km |
Cena od | 1 769 900 Kč |