O nečekaném kroku informovalo před pár dny americké zastoupení Volva. Jeho vlajkové modely ES90 a EX90 se v rámci modelového roku 2026 musí obejít bez střešního modulu, ve kterém je ukryt LiDAR. To představuje naprostý obrat oproti předchozí strategii značky, která spočívala v zavedení LiDARu do standardní výbavy celé jeho modelové řady. Společnost Volvo uvedla, že tato úprava byla provedena v reakci na poptávku zákazníků a kvůli nedostatečným dodávkám hardwaru pro LiDAR. Navzdory tomu ale Volvo trvá na tom, že nové modely budou i nadále splňovat přísné bezpečnostní standardy a nabízet vysokou úroveň podpory řidiče. Za vše ale může svým způsobem i společnost Luminar. Ta prý nesplnila své smluvní závazky vůči společnosti Volvo. Automobilka dodává, že oba modely díky výkonné centrální výpočetní platformě a kombinaci pokročilé sady senzorů stále dosahují vysoké úrovně bezpečnosti a asistenčních funkcí řidiče bez ohledu na to, zda je LiDAR nainstalován či nikoliv.
Volvo rovněž uznalo, že tato úprava ovlivní objednávky od některých zákazníků, kteří si již LiDAR zadali jako prvek výbavy. Jenže na konec LiDARu u modelů Volvo ES90 a EX90 reagovala právě i společnost Luminar. Ta vyjádřila nespokojenost s rozhodnutím společnosti Volvo. Koncem letošního října, kdy Volvo přesunulo systém LiDAR ze standardní do příplatkové výbavy, podala společnost Luminar žalobu, v níž požadovala značnou kompenzaci a varovala, že prodejní ztráty by mohly být obtížně vymáhatelné. Další zvrat nastal 14. listopadu, kdy firma Luminar potvrdila, že Volvo zcela ukončilo dohodu o spolupráci mezi oběma společnostmi. To byla pro Luminar velká obchodní rána a firma tak musí přehodnotit životaschopnost její dlouhodobé strategie spolupráce v automobilovém sektoru.
