Volvo EX90. Švédský luxus a to nejlepší, co dokáže Volvo nabídnout. Luxusní koráb pro celou rodinu, kterou bude hýčkat pohodlím, technologiemi i krásným a přitom praktickým interiérem. Na toto auto jsme si ale museli hodně počkat. Představeno bylo už před 3 lety a poprvé jsem ho mohl obdivovat v lednu 2023 na veletrhu CES. Před rokem se zahájila výroba v Americe, odkud je i testovaný kousek, a před rokem byla EX90 uvedena i na český trh, ale dodávky začaly až na sklonku minulého roku. Za vším hledejte vývoj softwaru, který ostatně průběžně probíhá a auto se postupně dále vylepšuje. EX90 je každopádně tady a my se na něj konečně můžeme pořádně podívat.
Pohodlí a luxusní minimalismus. To je EX90, vlajková loď Volva.
Design a rozměry: pořádná vlajková loď
Nové Volvo EX90 je pravou vlajkovou lodí. A to i rozměry. S délkou 5 metrů jde například přímo proti Mercedesu EQS SUV nebo Kie EV9. Obří rozměry ale hezky maskuje minimalistický a vkusný severský design a auto vypadá štíhleji a elegantněji než klasická spalovací XC90. Naživo je EX90 skutečně pořádný kus auta, ale právě díky jednoduchým liniím a čistému designu nepůsobí tak masivním dojmem. Co ale masivní je? Hmotnost. Auto váží v základu 2,8 tuny a při plném obsazení pak hodně přes tři tuny.




Celý design je vlastně velmi podobný sesterské a malé EX30, akorát samozřejmě ve větším. Úplně jednoduchá je už příď. Je tu jen hrdý znak Volvo a vlastně už nic. Nemáme zde ani rozdělená přední světla, jak je dnes v módě. Svítí nám tu jen LED ve tvaru Thorova kladiva. Ale kde jsou hlavní světla? To je první velká vychytávka EX90! Segmenty pro denní svícení se totiž mechanicky odsunou nahoru a dolů a odkryjí matrix světla s rozlišením 1,3 megapixelu.




Zaujmou tradičně bezrámová zrcátka, vyklápěcí kliky a typická zadní spojená světla, díky kterým na první pohled zezadu každý rozpozná, že jde o Volvo. Maximem jsou pak obrovská 22" kola se speciálním aerodynamickým krytem umožňující co největší dojezd. Základem jsou pak 20". Optimem pro dojezd a zároveň vzhled jsou dle mého názoru 21".





Netypickým prvkem, který vídáme spíše u čínských aut, je LiDAR, tedy výkonný laserový senzor nad čelním sklem. Má jej na svědomí společnost Luminar a vidí až 250 metrů před auto. Zatím jen pasivně sbírá informace a není používán pro autonomní řízení úrovně 3, na které je však Volvo plně připraveno a OTA updatem ho může aktivovat později. Ostatně celkově se o řízení a bezpečí stará 33 různých senzorů, kamer nebo radarů. Jako první Volvo využívá EX90 také speciální Google HD Mapy s přesností v centimetrech.
Technika a výbava: původně na 400 V, nyní už na 800 V
Zvenku je to tedy luxusní elegantní vlajková loď. Co ale nabídne uvnitř? Stojí na platformě SPA2, kterou používá i zbrusu nový elektrický sedan ES90. Na rozdíl od něj je ale testovaný kus stále jen na 400V architektuře, protože byla představena už před třemi lety. Je však potvrzeno, že také EX90 dostane 800V jako ES90, a to už v příštím roce. Údaje níže se tedy týkají dosud prodávané verze. Pokud je však chcete porovnat s verzemi pro příští rok, podívejte se na srovnání do našeho katalogu a přečtěte si o novinkách v našem článku.






Jde totiž mnohem víc než jen o pouhou změnu napětí. Všechny varianty modelu získaly vyšší výkon, přičemž obzvlášť verze Single Motor těží z tohoto navýšení díky podstatně lepšímu zrychlení. Současně došlo k optimalizaci baterie u varianty Single Motor, která nyní disponuje menší kapacitou, ovšem díky lepší efektivitě celého systému se dojezd nesnížil nijak zásadně. Implementace 800V architektury pak umožňuje všem variantám výrazně vyšší nabíjecí výkon. Tato změna se projevuje zkrácením doby nabíjení z 10 na 80 % přibližně o 8 minut, což představuje významné zlepšení komfortu při dlouhých cestách a každodenním používání vozidla.
Dosud byly v prodeji tři verze, jedna zadokolka a dvě čtyřkolky, přičemž verze Single Motor má jako jediná o něco menší baterii. My máme na test verzi Twin Motor s výkonem 300 kW, dvěma synchronními motory s permanentními magnety a obří baterií s kapacitou 111 kWh, což je dle mého názoru vzhledem k charakteru auta optimum.
Volvo nabízí klasicky tři výbavové stupně: Core, Plus a Ultra, přičemž za Ultra si připlatíte 450 tisíc korun oproti cenám za základní výbavu. Pokud chcete nejvyšší pohodlí, ještě je potřeba připlatit si 60 tisíc korun a adaptivní dvoukomorové vzduchové odpružení. V základu totiž EX90 překvapivě na vzduchu není a pozor, vzduch je dostupný pouze pro čtyřkolky! Co zamrzí, je fakt, že Volvo nenabízí řiditelnou zadní nápravu, což by se u obřího pětimetrového SUV při parkování hodilo.
| Verze | Single Motor | Twin Motor | Twin Motor Performance |
| Pohon | Zadní náprava | 4×4 | 4×4 |
| Výkon | 205 kW | 300 kW | 380 kW |
| Zrychlení | 8,9 s | 5,9 s | 4,9 s |
| Kapacita baterie | 104 kWh (101 kWh) | 111 kWh (107 kWh) | 111 kWh (107 kWh) |
| Dojezd WLTP | 580 km | 585 km | 580 km |
| Max. výkon nabíjení | 250 kW | 250 kW | 250 kW |
| Cena od: | 2 104 900 Kč | 2 319 900 Kč | 2 449 900 Kč |
Volvo slibuje nabíjecí výkon až 250 kW, i když má jen 400V architekturu. Jak je to možné? Z nabíjecích stanic auto potřebuje proud přes 600 A, pro drtivou většinu stanic je ale maximum 500 A. Reálný maximální nabíjecí výkon by tak měl být někde kolem 220 kW. Jak je to v praxi, vám prozradím níže v kapitole o nabíjení.
Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 780 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 300 kW, 408 koní, točivý moment: 770 Nm |
| Baterie | 111 kWh (107 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 20,6 kWh / 100 km, dojezd: 616 km |
| Cena od | 2 319 900 Kč |
Interiér: krásný severský luxus
Ale pojďme už nasednout, v interiéru je totiž EX90 skutečně seversky krásná. Odemkne se digitálním klíčem v telefonu, případně můžete mít i minikrabičku nahrazující klíček.
A ten interiér. To je severská elegance. Čistý a přitom luxusní interiér je totiž zároveň útulný. Já si nepamatuji, že bych se v nějakém autě cítil tak přirozeně dobře. Žádné výrazné barevné osvětlení nebo kudrlinky, tohle je elegantní obývák jako vystřižený z moderní vilky někde u Malmö. Je to skutečně něco dost jiného než u jiných prémiových značek.











My máme interiér v nejvyšší verzi Ultra, tedy s vlněnými a masážními sedačkami a světlým dřevěným obložením, které vkusně prosvětluje tlumené ambientní osvětlení přizpůsobující se denní době. Pokud vlně neholdujete, k dispozici je pak umělá kůže v podobě biokompozitního materiálu Nordico ve třech odstínech. Ale kůži tu nehledejte, vše je ve znamení eko.
Interiér pak, stejně jako u nejmenší EX30, doplňuje řada milých švédských detailů. Švédskou vlajku máme nejen na sedačce, ale třeba i v kovové liště před spolujezdcem. Pochválit musím Volvo i za praktičnost, třeba za obrovský odkládací prostor místo středového tunelu, protože tu máme opět rovnou podlahu. Schránka spolujezdce se otevírá opět tlačítkem na displeji. Celý interiér prosvětluje panoramatická skleněná střecha táhnoucí se až za druhou řadu sedadel. Není však zatahovací ani zatmavovací, což se ale s technologickým updatem změní a v příštím roce dostane i EX90 elektrochromaticky zatmavovací střechu jako ES90.
Volvo EX90 s příplatkovým audiosystémem Bowers & Wilkins hraje na absolutní špičce třídy. Dává to smysl: 25 reproduktorů, včetně stropních měničů a ikonického „tweeter-on-top“ na palubní desce, servíruje čisté výšky, jasně srozumitelné mluvené slovo a současně hutné i pevně kontrolované basy. Reproduktory jsou integrovány i v hlavových opěrkách, jsou potažené příjemným a perforovaným materiálem, takže hlava se zbytečně nepotí. Upřímně, ideální nastavení zvuku jsem chvíli hledal, ale jakmile jsem si vyladil ekvalizér a zvolil vhodný zvukový profil (včetně nově přidaných režimů Abbey Road Studios), je odměnou skutečně krásný a vyladěný zvuk s hutnými, ale nenucenými basy. Tohle je audio, které si zaslouží delší večerní poslech jen tak „na místě“.






Přední sedadla nejsou měkké „gauče“, ale po dlouhé cestě z nich vystoupíte odpočatí. Tvarování je vyvážené, opora stehen i zad příkladná a materiály působí hodnotně. Vzadu vás pak čekají tři samostatná křesla s podélným posuvem a nastavením sklonu opěradel. I při středním posunutí zůstává před koleny solidní rezerva, nad hlavou je prostoru na rozdávání. Dva ISOFIXy na krajích jsou od sebe příjemně daleko, takže mezi dětskými sedačkami se dospělý opravdu pohodlně posadí. Rovná podlaha pak výrazně zvyšuje komfort prostředního místa. Druhá řada má vlastní zónu klimatizace, vyhřívání krajních sedadel, výdechy i ve sloupcích B, dvojici USB-C a užitečné odkládací prostory. Materiálová kvalita a zpracování si drží prémiový standard i vzadu.
Třetí řada sedadel je pak rozhodně pro menší lidi nebo děti do cca 175 centimetrů, pak už budete hlavou narážet do stropu a nebudete mít kam dát nohy. Pro děti bude ale cestování vzadu velmi komfortní, po ruce tady mají držák nápojů, vlastní výduch klimatizace, USB-C i čtecí lampičky.
Když používáte třetí řadu sedadel, máte k dispozici kufr o stále slušném objemu 324 l. Pokud třetí řadu nepotřebujete, stačí ji tlačítkem v kufru elektricky sklopit a pak je k dispozici obřích 741 l, a to jen po tuto zástěnku. A nad ni toho naložíte také hodně, navíc se vám auto díky vzduchovému podvozku může pro pohodlnější nakládání snížit. Kdo má velkou rodinu, chce velký kufr a zároveň nemá hluboko do kapsy, je pro něj EX90 skutečně výbornou volbou.
Pod velkou kapotou se nachází i použitelný přední kufr o objemu 49 l. Pojme jak nabíjecí kabely, tak ploché tašky. Je ale poměrně mělký, takže na uložení třeba menšího kufru zapomeňte.
Infotainment: to nejlepší od Googlu na palubě
Volvo EX90 disponuje, stejně jako nejmenší EX30, zbrusu novým infotainmentem postaveným na Google Android Automotive. Vše se ovládá přes velký 14,5" displej a systém je prakticky stejný jako u nejmenší EX30. Ano, tu a tam nalezneme nějaké nastavení navíc, ale na vůz této třídy je systém až překvapivě jednoduchý. Nic mu ale nechybí a je to součást severského minimalismu. Zapomeňte na tuny jízdních režimů, desítky umělých zvuků, stovky nastavení světélek. Tady je vše jednoduché.
Díky mapám Google je navigace špičková, nechybí automatické nabíjecí zastávky a velmi přesný odhad dojezdu. A díky tomu, že jste přihlášeni vaším Google účtem, tak máte v autě hned všechny svoje cíle z Google Map z mobilu. To propojení je ideální. Nechybí hlasový Google Asistent, bohužel ale nikoliv v češtině. A díky Google Play si do auta stáhnete desítky aplikací, které potřebujete. Od prohlížeče Google Chrome přes YouTube a Spotify až po Tidal nebo Plugshare či aplikace pro počasí. A obligátní Beach Buggy nebo Angry Birds pochopitelně také nechybí. Zajištěny jsou také OTA updaty až na úroveň řídících jednotek.
Na rozdíl od nejmenšího Volva zde pak najdeme ještě displej před řidičem pro zobrazování základních informací. Má hezkou grafiku, jemné zobrazení, ale také si ho nijak nenastavíte. Zobrazovat může jen režim rychlosti, vizualizaci dopravy nebo mapu. To je vše. Chyběl mi třeba údaj o spotřebě, ten musíte vždy vylovit v hlavním menu.
Nechybí ani head-up displej, který zde má základní zobrazení a ano, líbila by se mi rozšířená realita, která zde chybí, ale displej je jasný, kvalitní a o to jde především.
Volvo EX90 nabízí 360° kamerový systém, který vám při manévrování přehledně ukáže celé okolí vozu. Grafika je detailní a obraz ostrý, i když občas by mohl být plynulejší – zejména při horším osvětlení se projeví drobné zpomalení či trhanost záběru. Samotné značení parkovacích linií ale vyžaduje zvyk. Silná čára představuje stopu kol, zatímco ta tenká vyznačuje skutečný okraj karoserie. Ne vždy se však zobrazí dostatečně zřetelně, takže někdy kamera „radí“, že se ještě vejdete, ale při pohledu do zrcátek je jasné, že už jste příliš blízko. Auto sice včas upozorní akustickým signálem, ale jistota při parkování vyžaduje trochu zkušeností a cit. Systém jako celek funguje dobře, jen by si zasloužil ještě trochu doladit – třeba v kontrastu a plynulosti obrazu.
Jízdní dojmy: severský luxus ve znamení ticha
Volvo EX90 je ztělesněním klidu a komfortu. Jak výstižně řekla moje spolujezdkyně: „To auto je až morbidně pohodlné.“ A opravdu – EX90 spíše pluje, než jede. Na příplatkovém vzduchovém podvozku s adaptivním tlumením žehlí nerovnosti s přirozenou jistotou. Kanál nebo záplata? Cítíte, že tam jsou, ale vůz se přes ně jen jemně zhoupne, bez jakéhokoliv tvrdého rázu. Na hladkém asfaltu se pak promění v tichý a dokonale stabilní koráb, který dává posádce pocit, že se silnice pod ním prostě jen pomalu posouvá. Ticho v kabině je ohromující. Volvo posunulo laťku ještě výše než u menších modelů – hluk od kol, aerodynamika i motory jsou skvěle odfiltrované. V porovnání s konkurencí bych jej zařadil mezi BMW i7 a Mercedes EQS SUV. Rolls-Royce to sice není, ale už fakt, že si někdo vůbec dovolí podobné srovnání, hovoří o tom, jak vysoko Volvo míří. V běžném provozu se EX90 chová kultivovaně, klidně a bez zbytečných vibrací – přesně tak, jak se na vlajkovou loď patří.
Volvo vsadilo na jednoduchost. Žádné přepínání mezi režimy Comfort, Eco či Sport – auto si vše řeší samo. V běžném režimu funguje především jako zadokolka, přední motor se připojuje jen tehdy, když je potřeba. Jediným nastavením, které může řidič ovlivnit, je volba konstantního pohonu všech kol. Aktivuje se tlačítkem, takže pokud potřebujete stabilnější trakci na sněhu či rychlejší výjezdy z křižovatek, systém zůstává trvale aktivní. Jinak se ale EX90 drží své filozofie: nekomplikovat jízdu, ale zpříjemnit ji.
Pod volantem nenajdete žádná pádla – Volvo jde proti proudu. Rekuperaci neřešíte, prostě si vyberete, zda chcete jezdit s jednopedálovým ovládáním, nebo ne. Po aktivaci auto zpomaluje až do úplného zastavení bez použití brzdového pedálu, plynule a přesně, jak byste čekali. Pokud režim vypnete, EX90 začne plachtit, což je ideální volba pro dálnici nebo jednoduše pro všechny, kteří novátorskému jednopedálovému ovládání příliš neholdují.
Asistenční systémy jsou stejně jako celé auto klidné, nevtíravé a spolehlivé. Adaptivní tempomat i udržování v jízdním pruhu fungují precizně a nenervují zbytečnými zásahy. Volvo zatím neumožňuje automatické přejíždění z pruhu do pruhu ani automatické přizpůsobení rychlosti podle značek – ty sice umí číst, ale úpravu musíte potvrdit sami. Auto se ale neustále zlepšuje díky OTA aktualizacím a je zřejmé, že některé funkce už čekají v pozadí. Na volantu jsou take dvě zatím neaktivní tlačítka s ikonou volantu – připravená pro budoucí autonomní řízení úrovně 3, které Volvo plánuje spustit, jakmile to legislativa dovolí.
EX90 má elegantní způsob, jak vás upozorní na překročení rychlostního limitu – nikoli pípnutím, ale fyzicky. Jakmile se blížíte povolené hranici, pedál plynu začne klást mírný odpor. Není to rušivé, spíše jde o intuitivní vodítko. Pokud chcete zrychlit, prostě odpor přetlačíte a auto vám dá prostor. Je to promyšlený a decentní detail, který do celkové harmonie vozu dokonale zapadá. Pokud ale chcete takové omezení vypnout, nebo se nechat „buzerovat“ klasickým pípáním, i to samozřejmě Volvo umožňuje.
EX90 má výkon přes 300 kW, ale rozhodně ho nevyužívá k teatrálním výbuchům síly. Zrychlení je plynulé, kultivované a naprosto lineární. Spíše než sportovní dynamiku nabízí jistotu a rezervu – výkon jako bezpečnostní prvek, ne jako adrenalinový doplněk. V zatáčkách dokáže adaptivní podvozek velmi dobře maskovat hmotnost přes tři tuny, náklony jsou menší, než byste čekali, a trakce je výborná. Ale o sportovní jízdu tu nejde a popravdě, ani na vteřinu jsem s EX90 neměl chuť jezdit sportovně. Je to pohodlný, stabilní a noblesní dopravní prostředek, který má poskytovat klid, ne vyvolávat zrychlený tep.
Reálná spotřeba a dojezd: nečekané překvapení
Na auto o hmotnosti tří tun překvapilo Volvo EX90 relativně slušnou spotřebou. Není to samozřejmě žádný úsporný rekordman, ale není ani užrané. Dlouhodobý průměr v kombinovaném provozu (město, okresky i dálnice v poměru zhruba třetina–třetina–třetina) činil 23 kWh na 100 km. V praxi to znamená reálný dojezd kolem 450 až 500 kilometrů na nabití.
Ve městě se EX90 spokojí i s 20 kWh na 100 km, a to bez nutnosti jezdit vyloženě úsporně – běžná klidná jízda tak vystačí na více než 500 reálných kilometrů. Na dálnici si vůz bere zhruba 25 kWh na 100 km, tedy zhruba o 2 kWh více než ve smíšeném provozu, což odpovídá dojezdu okolo 400 km. V porovnání s konkurencí vychází Volvo velmi slušně – na dálnici je úspornější než Kia EV9 nebo Mercedes EQS SUV, ve městě jsou jejich výsledky srovnatelné.
Ano, na dálniční přeborníky s nižší stavbou karoserie, jako bude chystané Volvo ES90, to nestačí, ale v rámci své třídy nabízí EX90 naprosto dostatečný reálný dojezd.
Nabíjení: jeden z nejrychlejších 400 V
Nabíjení jsme vyzkoušeli na nabíjecí stanici PRE s výkonem 400 kW, která jako jedna z mála dokáže dát autu více než 500 A, konkrétně si auto odebralo 600 A a díky tomu jsme se dostali na maximum 234 kW, což je mezi 400V auty jeden z nejvyšších výkonů vůbec. Pro srovnání, na 300kW nabíječce s maximem právě 500 A, kterých je drtivá většina, jsme dosáhli maxima 191 kW kvůli relativně nízkému napětí baterie. Celkově jsme do 80 % nabili za 33 minut, což u takto velké baterie spadá do průměru a EX90 bude opravdu slušet 800V architektura, která zkrátí nabíjecí čas na 25 minut.
Volvo EX90 versus 400kW nabíječka. Jak to dopadlo?
Palubní nabíječka má 11 kW, ale později bychom se měli dočkat i výkonnější. Formou OTA updatu dorazila i funkce Plug and Charge, Volvo slíbilo také podporu Vehicle to Home, ale na tu si budeme muset ještě počkat.
Závěr a zhodnocení: tichý švédský luxus
Volvo EX90 je pravou vlajkovou lodí ve švédském stylu. Líbí se mi její severský minimalismus, a to jak venku, tak zejména v interiéru, který je neskutečně příjemný i praktický. Nejsilnější zbraní EX90 je ale komfort. Ten je doslova špičkový, a to, jakým způsobem si tento skoro třítunový mastodont pluje po silnicích, mě po celou dobu testu nepřestávalo udivovat. Kdo chce pohodlí, v EX90 si ho může užívat plnými doušky.
Zároveň poslouží skvěle i velké rodině. Třetí řada sedaček poslouží nejen dětem překvapivě dobře, zaujme také obrovský kufr a nechybí ani ten přední. Ten by mohl být větší. Stejně tak by auto slušela také řiditelná zadní náprava a 800V architektura pro rychlejší nabíjení, která ale dorazí příští rok a jeden z mála nedostatků auta bude odstraněn. Jako celek funguje Volvo skvěle a tato severská vlajková loď osloví určitě nejednoho milovníka komfortu s velkou rodinou.
Foto: fdrive.cz
