Volvo vylepšuje EX90: díky 800V se rychleji nabije, je výkonnější a chytřejší

1
Volvo vylepšuje EX90: díky 800V se rychleji nabije, je výkonnější a chytřejší
Fotografie: David Turner, fDrive.cz
  • Volvo EX90 dostalo nedlouho po představení modernizaci
  • Nejzásadnější novinkou je 800V architektura, která přináší rychlé nabíjení
  • Všechny verze mají nyní vyšší výkon, Single Motor verze má ale menší baterii
  • Velkou modernizací prošly také bezpečnostní systémy, které dokáží využít AI

Švédská automobilka Volvo Cars představila významnou modernizaci svého elektromobilu Volvo EX90 pro modelový rok 2026, která přináší průlomové inovace v oblasti nabíjení i bezpečnosti. Volvo EX90 jsme již dříve projeli a také testovali jeho nabíjecí schopnosti. Nyní však přichází modernizovaná verze, která slibuje zásadní posun v elektromobilitě. Nový model již lze objednávat.

800V architektura pro bleskové nabíjení

Volvo EX90 prošlo významnými úpravami, z nichž nejviditelnější a nejzásadnější novinkou je přechod z 400V na 800voltový systém, který revolučně mění rychlost nabíjení. Všechny varianty modelu získaly vyšší výkon, přičemž obzvlášť single motor verze těží z tohoto navýšení díky podstatně lepšímu zrychlení. Současně došlo k optimalizaci baterie u single motor varianty, která nyní disponuje menší kapacitou, ovšem díky lepší efektivitě celého systému se dojezd nesnížil nijak zásadně. Implementace 800V architektury pak umožňuje všem variantám výrazně vyšší nabíjecí výkon. Tato změna se projevuje zkrácením doby nabíjení z 10 na 80 % přibližně o 8 minut, což představuje významné zlepšení komfortu při dlouhých cestách a každodenním používání vozidla.

Ve spojení s proprietárním softwarem pro řízení baterie dokáže EX90 MY26 prodloužit dojezd až o 250 km během pouhých 10 minut nabíjení na 350kW stanicích. Je však důležité upozornit, že doba nabíjení se může lišit v závislosti na různých faktorech, jako jsou venkovní teplota, stav baterie a celkový stav vozidla. Uvedené časy vycházejí z testování na 350kW nabíjecích stanicích za optimálních podmínek.

Kromě rychlejšího nabíjení přináší 800V technologie také:

  • Vyšší výkon pro rychlejší akceleraci
  • Zvýšenou energetickou efektivitu
  • Nižší hmotnost baterie a motorů
  • Úsporu materiálů

Umělá inteligence v službách bezpečnosti

Srdcem modernizace je upgrade na duální konfiguraci NVIDIA DRIVE AGX Orin s výpočetním výkonem 500 TOPS (bilion operací za sekundu). Tento enormní nárůst výpočetní síly otevírá dveře pokročilým funkcím založeným na umělé inteligenci.

Nové bezpečnostní systémy


Propojená bezpečnost (Connected Safety) nyní zahrnuje:

  • Varování před kluzkou vozovkou s předstihem
  • Upozornění na zapnutá výstražná světla vozidel vpředu
  • Informace o dopravních nehodách na trase

Asistent nouzového zastavení (ESA) s integrovaným e-Callem představuje revoluci v oblasti nouzových situací. Pokud řidič nereaguje na výstrahy kvůli zdravotní indispozici, systém:

  1. Bezpečně zastaví vozidlo v jízdním pruhu
  2. Automaticky kontaktuje tísňovou linku
  3. Umožní operátorovi komunikaci s posádkou
  4. V případě potřeby přivolá záchranné složky

Dostupnost automatické funkce e-call však závisí na podmínkách konkrétních trhů. Pokud je funkce v dané zemi dostupná, posádka vozu bude spojena přímo s operátorem tísňové linky, který v případě potřeby kontaktuje záchranné složky.

Rozšířené asistenční funkce


  • Automatická nouzová podpora řízení nyní funguje i po setmění
  • Park Pilot umí zaparkovat vozidlo také příčně

Elektrochromatická panoramatická střecha

Novou prémiovou výbavou je elektrochromatická panoramatická střecha známá z modelu ES90. Jediným stisknutím tlačítka lze upravovat průhlednost skla – snížit oslnění sluncem nebo zajistit větší soukromí v kabině.

Retroaktivní upgrade pro stávající majitele

Volvo Cars překvapivě oznámilo, že majitelé EX90 MY25 získají upgrade výpočetního jádra zdarma během pravidelné servisní prohlídky u autorizovaného partnera. Toto bezprecedentní rozhodnutí ukazuje závazek značky vůči svým zákazníkům.

Technický ředitel o budoucnosti

Dodatečný výpočetní výkon nám umožňuje využít sílu umělé inteligence, dat a softwaru k dalšímu zvýšení bezpečnosti a celkového výkonu modelu EX90,“ vysvětluje Anders Bell, technický ředitel Volvo Cars. „Zákazníkům můžeme nabídnout pokročilé bezpečnostní funkce spolu s průběžnými vylepšeními prostřednictvím aktualizací vzdáleným přístupem,“ dodává Bell.

Modernizované Volvo EX90 je významným milníkem pro automobilku

Volvo EX90 MY26 představuje významný milník pro Volvo v evoluci elektromobility. Kombinace bleskového nabíjení, pokročilé umělé inteligence a revolučních bezpečnostních systémů z něj činí jeden z nejtechnologicky pokročilejších SUV na trhu. Fakt, že stávající majitelé dostanou klíčové upgrady zdarma, jen potvrzuje, že Volvo myslí na elektromobilitu skutečně dlouhodobě.

Cenová struktura Volva EX90 odráží různé úrovně výkonu a výbavy, přičemž vstupní Single Motor varianta s výkonem 245 kW (333 k) a točivým momentem 480 Nm startuje na částce 2 279 900 Kč ve výbavě Plus, přičemž vyšší výbava Ultra není pro tuto verzi k dispozici. Twin motor verze s výkonem 330 kW (449 k) a točivým momentem 670 Nm je k dispozici za 2 434 900 Kč v základní výbavě Plus, respektive 2 649 900 Kč ve vyšší výbavě Ultra. Vrcholem nabídky je twin motor Performance s impozantním výkonem 500 kW (680 k) a točivým momentem 870 Nm, která je oceněna na 2 564 900 Kč v Plus výbavě a 2 779 900 Kč ve vyšší výbavě Ultra.

Technické parametry Volvo EX90 Twin Motor (2026)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 037 × 1 964 × 1 744 mm, 2 764 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon330 kW, 449 koní, točivý moment: 670 Nm / 4 800 ot/min
Baterie106 kWh (102 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 350 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 19,4 kWh / 100 km, dojezd: 618 km
Cena od2 434 900 Kč
Diskuze ke článku
Karel Marel
Karel Marel
To je nevyhoda EV. Clovek koupi za 2,5mice premiove Volvo a krom problemu se SW ma o rok pozdeji cenu 1,5m. Super pro second market, pro prvni zakazniky moc ne. Jsem na tom stejne s IX M60, po trech letech a 120t km ma polovicni hodnotu. Uvidime, jak to bude dal. Moje rozhodnuti je, ze ho budu pri zivote udrzovat 6+ let a uvidime, jak to bude dal. Servisne je to zatim nejlevnejsi auto, co jsem kdy mel(jedna prohlidka za 7tis + 2x gumy).

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze