MHD v Kladně dostává novou posilu v podobě 16 busů značky SOR NS electric

3
MHD v Kladně dostává novou posilu v podobě 16 busů značky SOR NS electric
Fotografie: Arriva
  • Celkové náklady na nákup elektrobusů činí 232 milionů Kč
  • Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy
  • Elektrobusy SOR NS Electric mají novou generaci trakční baterie

Skrze novou tiskovou zprávu nyní víme, že Kladno a tamní MHD je na prahu elektrické revoluce. Do městských ulic totiž vyjíždí 16 tichých elektrobusů za celkovou částku 232 milionů korun. V českém prostředí mají několik prvenství, kdy jde například o největší jednorázové pořízení elektrobusů pro městský provoz v ČR. Současně jedna polovina elektrobusů je kloubová a dokáže tak převézt větší počet cestujících než obvyklé vozy. Unikátní je i jejich dobíjecí infrastruktura. Největší areál pro dobíjení elektrobusů v Čechách čítá devět ultrarychlých stojanů a počítá s dalším rozšířením současné flotily elektrických vozů ve městě a okolí.

Provoz městské dopravy v Kladně už několik let zajišťují autobusy na stlačený zemní plyn a dva elektrobusy, které provozuje dopravce ČSAD MHD Kladno ze skupiny Arriva. Cílem města, dopravce a dalších partnerů je zajištění provozu MHD od roku 2030 jen elektrickými vozy. Arriva díky evropským fondům nakoupila 16 elektrobusů značky SOR NS electric, osm z nich je v obvyklém 12metrovém provedení, druhá polovina je v prodloužené kloubové verzi. „Všech 16 elektrobusů je nízkopodlažních, cestujícím se tak lehce nastupuje i vystupuje, vozy jsou klimatizované, mají USB nabíječky, WiFi připojení, informační a kamerový systém a plní všechny požadavky kladenského magistrátu pro provoz na linkách MHD,“ vypočítává Daniel Adamka, generální ředitel Arrivy.

Dále pak Adamka dodal: „Letní měsíce jsme využili k otestování elektrobusů, naši řidiči, dispečeři, pracovníci servisu i plánovači dopravy se seznámili s dobíjecí technologií, ověřili jsme si, kolik dokážou elektrobusy reálně najezdit kilometrů mezi jednotlivým nabitím baterií a projeli jsme s nimi všechny trasy po městě. Od září přestoupíme od zkušebního do ostrého provozu,“ uzavírá Adamka. „Městská hromadná doprava je službou pro občany a nové elektrobusy zvyšují komfort cestování, což vítám a těší mě to. Musím využít příležitosti a ocenit úsilí pana ředitele ČSAD MHD Kladno Ludomíra Landy, který tomuto projektu věnoval značné úsilí a dokázal jej dotáhnout do konce. Držím palce, aby se elektrobusy osvědčily podle představ a plnohodnotně naplnily svůj účel,“ říká Milan Volf, primátor Statutárního města Kladna.

„Na elektrobusech je použita nová generace trakčních baterií s prodlouženou životností. Oproti předchozí generaci jsou baterie umístěny na střeše modulárně v samostatných boxech, což umožňuje nakonfigurovat řešení podle konkrétních požadavků zákazníka. Elektrobusy jsou vybaveny trakční baterií o kapacitě 274 kWh a 411 kWh,“ doplňuje Filip Murgaš, jednatel a obchodní ředitel SOR Libchavy. Pro snížení energetické náročnosti provozu jsou elektrobusy vybaveny klimatizacemi s funkcí topení pomocí tepelného čerpadla, které přispívá k snížení spotřeby elektrické energie. Další novinkou je taktéž čtyrpólový pantograf od společnosti Schunk sloužící k průběžnému dobíjení tzv. OPPCharge. Vedle možnosti dobíjení pomocí pantografu jsou elektrobusy v přední části rovněž vybaveny zásuvkou pro dobíjení pomocí kabelu.

„Doprava se podílí na 16 % produkovaných emisí v České republice. Její elektrifikace je proto jedním ze zásadních kroků k čistšímu ovzduší a k posílení energetické nezávislosti měst a obcí na fosilních palivech. Základní podmínkou spolehlivého provozu elektrobusů je rychlé a dobře dostupné dobíjení. Jsem rád, že naši partneři, město Kladno a společnost Arriva, využili dlouholetých zkušeností ČEZ ESCO v této oblasti a mohl se zrodit největší ultrarychlý dobíjecí areál pro elektrobusy v Čechách. Věřím, že společně budeme pokračovat v naplňování vize čistého a příjemného města pro jeho občany a návštěvníky,“ říká Kamil Čermák, generální ředitel ČEZ ESCO.

Nákup nových elektrobusů se povedl i díky evropským penězům. Stojí za tím projekt s názvem Elektrobus MHD Kladno 2022, který je realizován prostřednictvím nástroje integrovaných územních investic tzv. ITI, pro Pražskou metropolitní oblast a je podpořen z Integrovaného regionálního operačního programu v rámci priority Rozvoj městské mobility. Celkové náklady jsou vyčísleny na 232 milionů Kč, unijní dotace pak činí 162,4 milionu Kč. Z vlastních zdrojů doplatila společnost Arriva částku 69,6 milionu Kč. O rychlé a spolehlivé dobíjení elektrobusů během denních i nočních hodin se postará devět ultrarychlých stojanů, každý o výkonu 150 kW. Koncepci dobíjecího hubu, dodávku zařízení od polského výrobce Ekoenergetyka jejich instalaci, zprovoznění a průběžný servis zajišťuje společnost ČEZ ESCO.

Diskuze ke článku
Štěpán Fikeis
Štěpán Fikeis
Koho napadlo dát baterie na střechu, to nejtěžší v celém busu? To je fakt nápad. V Praze, když občas jedu elektrobusem, který to má stejně, tak se houpe jak loď na moři. Místo aby byly v podlaze a snízili těžiště, tak je to přesně obráceně.
Petr Diskuze
Petr Diskuze
bohužel, je to jak u osobáků - ev a ice - cena je 2x

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze