Scania představuje novou platformu pro své bateriové elektrobusy

1
Scania představuje novou platformu pro své bateriové elektrobusy
Fotografie: Scania
  • K dispozici jsou dvě varianty s odlišnou velikostí baterie
  • Autobus disponuje špičkovým výkonem 300 kW
  • Vyšší varianta ujede na nabití 500 km

Přelomovou novinku – elektrobusy se sníženým vstupem s pohonem 4×2, které využívají udržitelně vyráběné baterie s kapacitou až 520 kWh – představuje Scania na světovém veletrhu Busworld 2023. Ten se koná v Bruselu od 7. do 12. října. Baterie byly vyvinuty speciálně pro těžká užitková vozidla a za optimálních podmínek umožňují dojezd více než 500 km na nabití. Nová platforma bateriových elektrobusů nabídne jako první na trhu kompletní řešení e-mobility. Elektrický hybridní pohon pro autobusy a nákladní vozy začala Scania testovat již v roce 2007 a po uvedení prvních modelů určených především pro městský provoz nyní přichází nová platforma, která zajišťuje tichou dopravu s nulovými emisemi i v regionální, příměstské autobusové dopravě. Scania zaručuje kompletní servis, podporu i spolehlivý a maximálně efektivní provoz. Nová platforma bude poprvé dostupná v elektrobusech se sníženým vstupem (LE) s pohonem 4×2 a výrobce ji vytváří v úzké spolupráci s výrobci nástaveb.

Nové elektrobusy budou k dispozici ve dvou výkonnostních stupních – čtyřbateriová varianta s instalovanou kapacitou 416 kWh a dojezdem 400 km a pětibateriová s instalovanou kapacitou 520 kWh a dojezdem 500 km. Nové elektrobusy Scania jsou vybaveny jednou z nejudržitelnějších baterií pro těžká užitková vozidla na trhu, kterou společnost vyvíjí ve spolupráci s firmou Northvolt. „Během vývoje naší nové platformy pro bateriové elektrobusy jsme kladli důraz především na dojezd, výkon a ekologický dopad výroby baterie. To jsou klíčové atributy pro vytvoření životaschopných a udržitelných dopravních systémů. V kombinaci s nejnovějšími službami v oblasti e-mobility tak budeme poskytovat kompletní a vysoce konkurenceschopná řešení pro veřejnou dopravu ve všech regionech, v nichž v současné době působíme,“ říká Carl-Joahn Lööf, vedoucí produktového managementu ve společnosti Scania.

Scania na veletrhu představí své přelomové inovace

Elektrobus je vhodný pro středně těžký a těžký provoz ve městě, příměstských a regionálních pásmech, a to v I. i II. třídě. Dodává se ve dvou různých šířkách podvozku 2 500 mm a 2 550 mm. Dvě varianty převodů náprav umožňují autobusům fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách. Stroj je i mnohem výkonnější, a to díky novému chladicímu systému a modernizovanému řídicímu systému, který splňuje nejvyšší nároky na kybernetickou bezpečnost. Stroj pracuje se špičkovým výkonem 300 kW a kontinuálním 250 kW. Vysokokapacitní 4bateriové (416 kWh) a 5bateriové (520 kWh) varianty nabízejí dojezd více než 500 km. Tyto baterie byly vyvinuty ve spolupráci se společností Northvolt, která společně se Scanií ručí za kvalitu a maximální ekologickou i společenskou odpovědnost, jak ve výrobním procesu, tak v celém dodavatelském řetězci.

Modernizované baterie a samotné systémy řízení baterií Scanie umožňují rychlejší nabíjení i díky novému a robustnějšímu umístění dobíjecího portu. Set vyspělých asistenčních systémů zajišťuje nejvyšší možnou bezpečnost pro řidiče, cestující i ostatní účastníky silničního provozu a chrání také před kybernetickými bezpečnostními hrozbami. Nechybí ani chytrý digitální systém palubní desky Smart Dash. Ta je dokonalým rozhraním, které nabízí bezdrátové připojení a plnou integraci s dalšími digitálními službami: bezpečnostními systémy, dálkovou diagnostikou, mapami s dopravními informacemi v reálném čase i bezdrátovými aktualizacemi over-the-air prostřednictvím superrychlých mobilních sítí 5G.

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 12. 10. 2023 05:40
Krásný počin. Mně tohle přijde asi 100x zajímavější a důležitější než nějaký LUCID AIR. Zajímala by mě cena oproti spalovací verzi, ale pokud bude existovat reálná návratnost, hádám, že bude a to minimálně pro západní evropu, tak je to pecka. A v našich městech se taky objeví za 5-8 let, až budou ceny zase nižší. Už teď jsou místy vidět elektrické busy a je to pecka. Uvedu příklad. Sedíme venku na pivu a jídle v Kutné Hoře, kde centrem jezdí městský bus. Jezdí zde elektrické IVECO, když projede, téměř nás neruší, je to tiché a nesmrdí. Když jede jeho spalovací konkurent, je to katastrofa, je to v kopci, musí z křižovatky pořádně šlápnout na plyn a hlučí to, že se musí klepak tabulky v oknech historickcýh oken. A my se dusíme a zadržujeme dech. :-)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze