Přelomovou novinku – elektrobusy se sníženým vstupem s pohonem 4×2, které využívají udržitelně vyráběné baterie s kapacitou až 520 kWh – představuje Scania na světovém veletrhu Busworld 2023. Ten se koná v Bruselu od 7. do 12. října. Baterie byly vyvinuty speciálně pro těžká užitková vozidla a za optimálních podmínek umožňují dojezd více než 500 km na nabití. Nová platforma bateriových elektrobusů nabídne jako první na trhu kompletní řešení e-mobility. Elektrický hybridní pohon pro autobusy a nákladní vozy začala Scania testovat již v roce 2007 a po uvedení prvních modelů určených především pro městský provoz nyní přichází nová platforma, která zajišťuje tichou dopravu s nulovými emisemi i v regionální, příměstské autobusové dopravě. Scania zaručuje kompletní servis, podporu i spolehlivý a maximálně efektivní provoz. Nová platforma bude poprvé dostupná v elektrobusech se sníženým vstupem (LE) s pohonem 4×2 a výrobce ji vytváří v úzké spolupráci s výrobci nástaveb.
Nové elektrobusy budou k dispozici ve dvou výkonnostních stupních – čtyřbateriová varianta s instalovanou kapacitou 416 kWh a dojezdem 400 km a pětibateriová s instalovanou kapacitou 520 kWh a dojezdem 500 km. Nové elektrobusy Scania jsou vybaveny jednou z nejudržitelnějších baterií pro těžká užitková vozidla na trhu, kterou společnost vyvíjí ve spolupráci s firmou Northvolt. „Během vývoje naší nové platformy pro bateriové elektrobusy jsme kladli důraz především na dojezd, výkon a ekologický dopad výroby baterie. To jsou klíčové atributy pro vytvoření životaschopných a udržitelných dopravních systémů. V kombinaci s nejnovějšími službami v oblasti e-mobility tak budeme poskytovat kompletní a vysoce konkurenceschopná řešení pro veřejnou dopravu ve všech regionech, v nichž v současné době působíme,“ říká Carl-Joahn Lööf, vedoucí produktového managementu ve společnosti Scania.
Scania na veletrhu představí své přelomové inovace
Elektrobus je vhodný pro středně těžký a těžký provoz ve městě, příměstských a regionálních pásmech, a to v I. i II. třídě. Dodává se ve dvou různých šířkách podvozku 2 500 mm a 2 550 mm. Dvě varianty převodů náprav umožňují autobusům fungovat i v těch nejnáročnějších podmínkách. Stroj je i mnohem výkonnější, a to díky novému chladicímu systému a modernizovanému řídicímu systému, který splňuje nejvyšší nároky na kybernetickou bezpečnost. Stroj pracuje se špičkovým výkonem 300 kW a kontinuálním 250 kW. Vysokokapacitní 4bateriové (416 kWh) a 5bateriové (520 kWh) varianty nabízejí dojezd více než 500 km. Tyto baterie byly vyvinuty ve spolupráci se společností Northvolt, která společně se Scanií ručí za kvalitu a maximální ekologickou i společenskou odpovědnost, jak ve výrobním procesu, tak v celém dodavatelském řetězci.
Modernizované baterie a samotné systémy řízení baterií Scanie umožňují rychlejší nabíjení i díky novému a robustnějšímu umístění dobíjecího portu. Set vyspělých asistenčních systémů zajišťuje nejvyšší možnou bezpečnost pro řidiče, cestující i ostatní účastníky silničního provozu a chrání také před kybernetickými bezpečnostními hrozbami. Nechybí ani chytrý digitální systém palubní desky Smart Dash. Ta je dokonalým rozhraním, které nabízí bezdrátové připojení a plnou integraci s dalšími digitálními službami: bezpečnostními systémy, dálkovou diagnostikou, mapami s dopravními informacemi v reálném čase i bezdrátovými aktualizacemi over-the-air prostřednictvím superrychlých mobilních sítí 5G.