Scania testuje hybridní tahač. Vyznačuje se solárním pohonem a vysokým výkonem

1
Scania testuje hybridní tahač. Vyznačuje se solárním pohonem a vysokým výkonem
Fotografie: Scania
  • Získaná energie ze slunce dokáže poskytnout dodatečný dojezd až 5 000 km
  • Tahač Scania disponuje výkonem 560 koní

Unikátní hybridní nákladní automobil s přívěsem, který je krytý velkým množstvím solárních panelů, uvádí do testovacího provozu značka Scania. Nový typ tahače bude testován na veřejných komunikacích jako výsledek dvouleté výzkumné spolupráce zahrnující firmy Scania, Uppsala University, Eksjö Maskin & Truck, Midsummer, Ernsts Express a Dalakraft. Získaná solární energie výrazně snižuje provozní náklady a místní emise, protože si nákladní automobil sám vyrábí energii, kterou není nutné získávat z nabíječek a dalších zdrojů. „Cílem společnosti Scania je řídit posun směrem k udržitelnému dopravnímu systému. Nikdy předtím nebyly solární panely použity k výrobě energie pro hnací ústrojí nákladních vozidel. Tento přírodní zdroj energie může výrazně snížit emise v odvětví nákladní dopravy. Je skvělé být v popředí ve vývoji nákladních vozidel nové generace,“ říká Stas Krupenia, vedoucí oddělení výzkumu ve společnosti Scania.

„Jde o vzrušující projekt, kde se akademická obec a průmysl společně snaží snížit dopady nákladní dopravy na klima. Výsledky tohoto unikátního kamionu budou velmi zajímavé,“ říká Erik Johansson, projektový manažer a profesor fyzikální chemie na univerzitě v Uppsale. 18metrový přívěs kamionu je téměř celý pokrytý solárními panely. Takto získaná solární energie poskytuje hybridnímu nákladnímu vozu Scania prodloužený dojezd až 5 000 kilometrů ročně na území Švédska. V zemích, jako je Španělsko, kde je více slunečních hodin, může tuto hodnotu tahač od Scanie až zdvojnásobit.

solární tahač Scania

Projekt také zahrnuje výzkum nových, lehkých tandemových solárních článků, které jsou založeny na kombinaci slunovratových a perovskitových solárních článků. Ty umožňují vyšší účinnost při přeměně slunečního záření na elektřinu. Takové řešení by mohlo zdvojnásobit výrobu solární energie ve srovnání se současnou energií generovanou klasickými panely. „Náš výzkum zaměřený na účinné a lehké solární články bude skutečně důležitý, zejména pokud jde o jejich použití v budoucích nákladních vozidlech,“ pokračuje Johansson. Scania vidí velký potenciál ke snížení emisí u těžkých nákladních vozidel pomocí tohoto typu elektrifikace. Elektřina vyrobená solárními panely ušetří palivo a sníží emise uhlíku.

Daniel Sandh, generální ředitel Eksjö Maskin & Truck, souhlasí: „Palivo v současné době zvyšuje náklady pro přepravní společnosti a vše, čím můžeme přispět ke snížení těchto nákladů, bude pro společnost dlouhodobě přínosné.“ Součástí projektu bylo vyhodnocení vlivu nabíjení na elektrizační soustavu a zda by bylo možné přebytek energie prodat. Možnost obousměrného nabíjení není úplně jednoznačná a legislativa je zatím nejasná.

Plug-in hybrid o výkonu 560 koní se 100 m² solárních panelů

Nový typ tahače s návěsem bude nyní testován na veřejných komunikacích přepravní společností Ernsts Express AB. Solární tahač byl vyvinut v rámci výzkumného projektu financovaného vládní agenturou pro inovace Vinnova, a to s ​​cílem vyvinout nákladní vozidla s nízkým dopadem na klima díky solární energii. Vůz je plug-in hybridem o výkonu 560 koní. Na 18metrovém přívěsu je plocha 100 metrů čtverečních pokryta tenkými, lehkými a flexibilními solárními panely s maximální účinností 13,2 kWp. Odhaduje se, že tyto panely při provozu ve Švédsku dodají 8 000 kWh solární energie ročně. Baterie celé soupravy mají celkovou kapacitu 300 kWh, přičemž 100kWh baterie je umístěna v nákladním vozidle a 200kWh soustava baterií na přívěsu.

Diskuze ke článku
Danny Czech
Danny Czech
Tyhle cool projekty jen odvádí pozornost od skutečného pohánění elektromobily ze solárních panelů a to je prostě fotovoltaická elektrárna někde na poli. Kde bude levná a efektivní. Tohle nemůže být efektivní nikdy, pořád v jiném sklonu ke slunci, padají na to stíny z různých stran a udělá to za rok kolik, max poskytnutí energie na dva týdny.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze