Po dobu šesti týdnů testuje obchodní řetězec Penny pro zásobování svých prodejen v reálném provozu plně elektrický nákladní automobil Mercedes eActros. Vozidlo s užitečnou nosností 7 000 kg pojme až 18 europalet a je vhodné zejména pro zásobování prodejen ve větších městech. Po dokončení testovacího provozu Penny vyhodnotí výsledky testu a bude zvažovat začlenění elektrických vozidel do své zásobovací flotily.
„Sledujeme aktuální trendy, a ačkoliv elektrifikace nákladních vozidel ještě není tak daleko jako v případě osobní dopravy, určitě je to směr, kterým se bude doprava, zejména ve velkých městech, ubírat i v této oblasti. Z hlediska ekologie, emisí a přístupu k životnímu prostředí jsou elektrická vozidla jasnou volbou. Pro nás se v tuto chvíli jedná o významný krok do další oblasti udržitelnosti, která je důležitým pilířem naší dlouhodobé strategie,“ říká Radek Hovorka jednatel Penny odpovědný za oblast logistiky a dodává: „Sériová výroba testovaného modelu začala v říjnu loňského roku v továrně Future Truck Center ve výrobním závodě Mercedes-Benz Wörth a do České republiky byly dodávky těchto automobilů uvolněny teprve v těchto měsících. Je nám proto ctí a jsme rádi, že jsme mezi prvními, kteří jej ve své flotile vyzkouší, a že i díky našim zkušenostem a zpětné vazbě bude možné elektrifikaci nákladní dopravy dále rozvíjet a zlepšovat.“
Vozidlo je vybaveno elektrickým chladícím zařízením. Srdcem modelu Mercedes eActros je jednotka se dvěma integrovanými elektromotory a dvoustupňovou převodovkou. Tichý a bezemisní elektrický pohon současně umožňuje dodávat zboží i v noci nebo jezdit v centrech měst, do nichž je vozidlům se vznětovými motory vjezd zakázán. Má několik volitelných jízdních režimů a výrobce uvádí dojezd až 400 kilometrů. „Máme vyzkoušeno, že při plném nabití baterií vozidlo v reálném provozu v závislosti na zatížení, zda se jedná o přepravu chlazených/nechlazených produktů, ujede 250 až 300 kilometrů, což je například při zásobování více než 30 pražských prodejen plně dostačující. V závislosti na typu dobíjecí stanice a jejím výkonu je maximální doba nabití baterií na 100 % kapacity 8 hodin (při výkonu 32 A/22,5 kW). Z pohledu využití v praxi a vlivu na životní prostředí zatím nacházíme pouze pozitiva,“ okomentoval první zkušenosti Tomáš Kubza, šéf logistiky Penny.
Cílem testu je vyhodnotit zejména využití plně elektrického nákladního automobilu v reálném provozu a při běžném zatížení tak, aby bylo zaručeno spolehlivé zásobování prodejen řetězce, a v neposlední řadě vyhodnotit ekonomickou náročnost elektrifikace flotily. Tedy započítat nejen provozní náklady, ale i pořizovací náklady na vozidla s tímto typem pohonu a vybudování potřebné infrastruktury pro její provoz. Penny se na snižování ekologické a energetické zátěže zaměřuje dlouhodobě. Mezi prostředky, jak dosahuje snižování spotřeby energie z veřejné sítě, patří fotovoltaické elektrárny, LED osvětlení nebo nejmodernější úsporná chladící a mrazící zařízení. Díky modernizaci celé své prodejní sítě a novým technologiím tak snížilo spotřebu na svých prodejnách od roku 2014 o 13 % a v logistických centrech o 25 %.