Když jste řekli, že máte hybridní automobil, až donedávna se jednalo o kombinaci elektrického a benzinového motoru. V minulosti měla naftové řešení například automobilka Peugeot, ale od tohoto řešení upustila. Až nyní jsme se dočkali naftového hybridního modelu. A ten bude vozit na kapotě logo Mercedesu.
Mercedes modernizoval své elektrifikované portfolio, které celé patří do rodiny EQ. Podobně jako konkurence v podobě BMW má všechny elektrifikované modelu v rodině I Performance, tak i Mercedes si udělal „svojí“ divizi. Ta se bude soustředit na tři elektrifikované směry. Tím prvním jsou čisté elektromobily. První z této řady je Mercedes EQC. Druhým směrem jsou elektrifikovaná auta, ať už jde o Mercedes E 300e, E300de nebo třeba Mercedes třídy S 560e. A posledním směrem jsou sportovní modely, které budou využívat 48V soustavu a elektrifikace jim bude pomáhat nikoli k nízké spotřebě, ale k tomu, aby auto jelo pokud možno jako smyslů zbavené. Prvním takovým je nástupce Mercedesu E 43 AMG, a sice Mercedes E 53 AMG.
Tolik pro představu, jak to má Mercedes nastavené. Teď už se však pojďme podívat na třídu E, kterou jsme si krátce vyzkoušeli. Konkrétně jsme si sedli do obou plug-in hybridních variant, tedy jak do té, co kombinuje elektrický pohon s naftou, tak i do té s benzinem.
Designové stránce se věnovat nebudu – každý si může udělat obrázek z přiložených fotek. Snad jen podotknu, že koncovky výfuku jsou dle trendu poslední doby zaslepené. Každopádně se zastavím u interiéru, který vypadá tak, jak ho známe ve třídě E, což znamená dva velké displeje, které na sebe navazují. Interiér je vzdušný, dobře zpracovaný. Prostě se zde cítíte opravdu dobře. Čím se plug-in hybridní model liší od toho spalovacího jsou jednotlivé jízdní módy Charge, Save, Hybrid a Elektro. První vám baterii pomocí spalovacího motoru nabíjí, druhý naopak uchovává veškerou energii v baterii. Třetí mód si sám řeší, jaký pohon vás zrovna bude pohánět, a poslední mód znamená jízdu čistě na elektřinu. Baterie má kapacitu 13,5 kWh a v zacpaném Stuttgartu bez problému zvládl trasu dlouhou asi 40 kilometrů.
Celý systém je značně přepracovaný, a to především po softwarové stránce. Celé ústrojí má pracovat mnohem efektivněji, má vyšší výkon a větší je i kapacita baterie, ačkoli zabírá stejný prostor. Ptáte se, zda i u plug-in hybridního Mercedesu třídy E je nepříjemný výškový skok v zavazadelníku, jako tomu bylo v elektrifikované třídě C? Ano, bohužel je i ve třídě E. Zpátky však k vylepšením, která nový elektrifikovaný model dostal. Mercedes vám daleko více říká skrz displej před volantem či head-up displej, kdy je dobré pustit plynový pedál. Systém využívá data nejen z navigace, ale také z radaru. Auto si dokonce dokáže samo přibržďovat před jedoucím autem, aby zpomalení bylo plynulejší a auto tak déle rekuperovalo.
Na to, abychom mohli soudit, jaká bude reálná spotřeba nafty, jsme se s autem svezli příliš krátce. Prakticky celou cestu jsme jeli pouze na elektrickou energii. Při prošlápnutí plynového pedálu samozřejmě občas naskočil i motor spalovací, ale na přesné poznatky si budeme muset počkat až do reálného testu. V případě benzinové varianty byl však avizován dojezd na plnou nádrž až 1 100 kilometrů. Podvozkově se mi Éčko líbilo, k dispozici je totiž i vzduchové řešení AirMatic.
Obě varianty mají pod kapotou čtyřválcový dvoulitr. Ten naftový má sám o sobě výkon 194 koní, benzinový pak 211. Výkon elektromotoru je 90 kW a kombinovaný výkon v případě varianty 300de činí 306 koní. Benzinová verze je ještě o 14 koní silnější. Výkon jde přes 9stupňovou automatickou převodovku na zadní kola. Točivý moment má hodnotu 700 Nm. Cena zatím nejsou známé.
Technické parametry Mercedes-Benz E (2016) 300de
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 923 × 1 852 × 1 468 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Hybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: zadní |
Výkon | (143 + 90)306 (194) koní, točivý moment: 700 Nm |
Baterie | 13,5 kWh |
Nabíjení | konektory: Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 19,7 kWh / 100 km, dojezd: 1 000 + 40 km |
Cena od | 1 822 260 Kč |