Mercedes E 300de
test

Mercedes E 300de

Prémiovka pro ty, co chtějí šetřit na provozních nákladech
  • Mercedes šel proti proudu a zkombinoval elektrický pohon s naftovým motorem
  • Největším benefitem plug-in hybridního Mercedesu třídy E je praktičnost a skvělá spotřeba
  • Lákadlem může být i dostupnost speciální SPZ, která umožňuje parkování v Praze na modrých a fialových zónách prakticky zdarma

Říká se, že pokud vaše nejbližší konkurence nedělá například určité druhy pohonů, tak to s velkou pravděpodobností má nějaké důvody. A je velmi těžké jít proti proudu. Když uspějete, budete za hrdiny, ale když ne, budete za blázny, o kterých si každý bude říkat, že to přece bylo předem jasné. Co tím přesně myslím? Hybridní a plug-in hybridní modely prakticky vždy využívají kombinaci elektromotorů a benzinových motorů. V minulosti měl například Peugeot model 508 i v hybridní verzi, která kombinovala elektromotor s naftou, ale příliš dlouho na trhu tento vůz nevydržel.

Naftový hybrid na trhu bylo jako hledání jehly v kupce sena. To však platilo jen do druhé poloviny předchozího roku, kdy jsme si poprvé sedli za volant plug-in hybridního Mercedesu třídy E, který si můžete pořídit jak s benzinovým, tak i s naftovým motorem pod kapotou. I proto jsme neváhali a toto velmi netypické auto jsme si vzali na plnohodnotný test.

Jak funguje naftový plug-in hybrid od Mercedesu? Vyzkoušeli jsme Mercedes E 300de

Technické parametry Mercedes-Benz E (2016) 300de

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 4 923 × 1 852 × 1 468 mm, ? kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: zadní
Výkon306 (194) koní, toč. moment: 700 Nm
Baterie13,5 kWh, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,6 l / 100 km
Infotainment12,3" nedotykový displej
Cena1 822 260 Kč

Ačkoli se mi nový designový směr Mercedesu líbí, tak s řadou E ve variantě „s batohem na zádech“ mám trošku problém. Záď se mi prostě nelíbí. Naštěstí to kompenzuje pohled z boku a zepředu a dvakrát tak rychle to Mercedesu odpustíte, když si sednete do skvělé interiéru. Mohli bychom popsat několik virtuálních stránek v textovém editoru, jaký interiér v kombinaci s infotainmentem je nejlepší. Je to snad ten od BMW, Audi, Mercedesu nebo snad jiný? Myslím si, že zcela objektivní odpověď se nikdy nedozvíme. Jednomu vyhovuje to a druhému zase ono. Osobně nemám problém se systémem od BMW ani Audi, ale řešení od Mercedesu je mi o něco více sympatické.

Světlé provedení sedadel v kombinaci s tmavou palubní deskou vypadá dobře, ale k praktičnosti má hodně daleko.

Kdysi to byla právě třída E, která přinesla na multifunkční volant dva optické trackpady. Dnes už to najdete i v jiných modelech, jako jsou třídy A, G, CLS, S a tak podobně. Za mě skvělé řešení. Pak se podíváte na displeje, rozlišení, grafiku. Vše je takové, jaké byste přesně čekali od prémiového modelu. Interiér je skvěle zpracovaný a pohodlné sedačky samozřejmě mají funkci vyhřívání. Světlé provedení sedadel v kombinaci s tmavou palubní deskou vypadá dobře, ale k praktičnosti má hodně daleko.

Lehce přepracovaný je displej před řidičem. I ten má podobně jako zobrazovač infotainmentu 12,3 palce. Přepracovaný je z důvodu pohonného ústrojí. V pravé dolní části tak vidíte, kolik kapacity baterie máte. Hned na to směrem doleva navazuje využití výkonu elektromotoru. Když se pohybujete v daném poli, tak jedete pouze na elektromotor, jakmile sešlápnete plynový pedál o něco více, tak už naskočí naftový motor. Informace o dojezdu pak máte uprostřed displeje a na tato čísla se rozhodně chcete dívat. Na plnou nádrž Mercedes E 300de ukazoval dojezd více jak 1 300 kilometrů. Realita by nakonec nebyla až tak pohádková, ale i tak velmi veselá. Každopádně s autem jsem najezdil více jak 800 kilometrů, a to primárně po dálnici, a stále mi čtvrt nádrže zbývalo. Přes tisíc kilometrů na jednu nádrž ujedete jako nic, a to se nemusíte dvakrát hlídat. Však spotřeba činila pouze 5 litrů na sto kilometrů. Můžete namítnout, že s velkou nádrží je logické, že ujedete více jak tisíc kilometrů. Pokud jste však počítali, že v útrobách bude minimálně 80litrová nádrž, tak vás zklamu. Je to o 20 litrů méně.

A jak je to s dojezdem na nabití? V praxi jde o zhruba 35 až 40 kilometrů. Ve městě s trochou snahy, předvídavostí a rekuperováním se dostanete i lehce nad 40 kilometrů. V případě cesty na chalupu, kde je průměrná rychlost vyšší a potkáte i nějaké to stoupání, dojezd samozřejmě klesá. Baterie má kapacitu 13,5 kWh. Z klasické domácí zásuvky trvá nabíjení z 50 procent do plné kapacity necelé dvě hodiny. Plnou baterii tak máte nabitou za zhruba čtyři hodiny. Pokud byste využili 7,4kW palubní nabíječku, nabíjení zabere pouze hodinu a půl.

Ať už si koupíte naftovou, nebo benzinovou variantu, pod kapotou budete mít vždy čtyřválcový dvoulitr. Ten naftový má sám o sobě výkon 194 koní, benzinový pak 211. Výkon elektromotoru je 90 kW a kombinovaný výkon v případě varianty 300de činí 306 koní. Benzinová verze je ještě o 14 koní silnější. Výkon jde přes 9stupňovou automatickou převodovku na zadní kola. Točivý moment má 700 Nm. Tolik papírové hodnoty. Pocitově jede Mercedes snad ještě lépe. Elektromotor dělá své a točivý moment je prostě točivý moment. Nejen na dálnici se plug-in hybridní éčko cítí jako doma a rozhodně budete patřit k těm rychlejším autům na silnici.

Nejlepší scénář je, že v týdnu si do práce jezdíte čistě na elektřinu a v případě delší cesty se můžete spolehnout na spalovací motor. Jenže život není tak růžový. Napadá mě tak, co přesně se bude dít s naftovým motorem, pokud delší cestování s tímto vozem nebudete moc řešit a naftový motor bude naskakovat několikrát za den zcela studený jen v případě, že potřebujete na křižovatce více výkonu. A takto stále pořád dokola. Bohužel jsou věci, na které nemáme odpověď. Ta se k nám dostane až časem.

Pokud to máte podobné a od auta nutně nepotřebujete, aby trhalo osmiválcovým zvukem ušní bubínky sousedům, tak Mercedes E 300de může být dobrou volbou.

Abych nezapomněl, Mercedes E 300de je model, který vychází z divize EQ Power. K dispozici máte hned čtyři režimy baterie. Čistě elektrický režim, kdy auto využívá pro svůj pohon baterii a až v případě, že plynový pedál zašlápnete opravdu na podlahu, přidá se motor spalovací. Elektromotor dokáže auto pohánět až do 130 km/h. Další režim je uchování kapacity baterie. Ten je ideální na dálnici, kde je zbytečné využívat elektrický pohon a daleko lepší je si ho uchovat pro jízdu do města. A poslední dva režimy nesou názvy Hybrid a Charge. První znamená, že vozu řeknete, ať si pohony kombinuje, jak chce a vy nic neřešíte. V módu Charge pak spalovací motor nabíjí baterii.

Jen těžko hledám, co Mercedesu vytknout. Pokud se naladíte na stejné noty, s jakými pracovali inženýři při návrhu tohoto modelu, tak se vám skladba bude líbit. Skvělá spotřeba, výborně zpracovaný interiér, dostupné všechny technologie včetně jízdních asistentů. Adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu či autonomní odbočení do druhého pruhu na dálnici, to vše éčko umí. Více jsme se všem těmto technologiím věnovali při testu Mercedesu CLS. Pro mě osobně je asi největší pihou na kráse baterie, která v zavazadelníku tvoří jakýsi hrb. Jde o typickou vlastnost plug-in hybridních Mercedesů, i když ne všech. Na druhou stranu, pokud bych si měl vybrat rovný zavazadlový prostor, ale menší nádrž, asi bych zvolil aktuální nastavení.

Možná stárnu, ale mě se rodinné kombíky líbí. Osobně nepotřebuji a vlastně nyní ani nechci sportovní nářadí, které si užiji jednou či dvakrát za měsíc. Právě segment rodinných kombíků, které jsou praktické, ale mají i nějaký ten výkon, je svět, který mi je nejbližší. Pokud to máte podobně a od auta nutně nepotřebujete, aby trhalo osmiválcovým zvukem ušní bubínky sousedům, tak Mercedes E 300de může být dobrou volbou. Čtyřčlennou rodinu odvezete, provozní náklady jsou minimální a nejpomalejší na silnici rozhodně nebudete. A to jsem zapomněl na jednu důležitou věc. Plug-in hybridní třída E s naftovým motorem splňuje požadavky na speciální značku, díky které můžete v Praze parkovat na modrých a fialových zónách. Možná další rozumný prodejní argument pro spoustu z vás.

Klady
  • SPZ pro parkování na zonách
  • zpracování
  • dynamika
  • provozní náklady
Zápory
  • hrb v zavazadelníku
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze