Klasický benzinový motor Mercedesu C 200 si chtěl zlepšit karmu před Evropskou unií. Proto dostal přídomek mild-hybrid, což znamená, že mu nyní vypomáhá menší elektromotor. Dnes se již s mild-hybridem potkáváme i u takových automobilek jako Hyundai. Jak se s ním ale vypořádal Mercedes-Benz u třídy C, přesněji modelu C 200 4Matic kombi?
Vnější design: luxusní moucha
Uhlazené tvary již dobře známé třídy C budou díky novým světlům připomínajícím oči mouchy ještě pěkných pár let držet krok s konkurencí. Mouchu mi připomněla i nová barva. Ta se na první pohled tváří jako černá, ale pod přímým světlem hází krásné tmavozelené odstíny. Přední nárazník je skoro až agresivní. Vzadu se Mercedes už ani nesnaží, aby tvořil umělé koncovky výfuku. Dnes už je v zadním nárazníku pouze jejich „nákres“.
Jinak jde o skoro až nevýrazný manažerský kombík, který ale bude jen pomalu stárnout. Kombi široké 1 810 mm, vysoké 1 457 mm a dlouhé 4 702 mm by nejspíš ani nemělo být nějakým exotem. Dobře se k němu tedy hodí 17palcová kola prospívající komfortu a jen hodně šikovný člověk je dokáže odřít o obrubník.
Technika a výbava: elektrický šťouchanec
Nejzajímavější z pohledu techniky je samozřejmě mild-hybridní pohonný systém. Ten se zbavuje startéru a místo něj nasazuje elektromotor, který je napájen z 48V sítě. Elektromotor má výkon 13 koní a točivý moment 160 Nm. Elektromotor samozřejmě nejen startuje spalovací motor, ale pomáhá i s dynamikou. Základem je ale pořád 1,5litrový řadový benzinový čtyřválec. Mercedes systém nazývá EQ Boost a používá jej nyní i u modelů AMG označených číslovkou 53.
Díky šikovné kombinaci umí vůz těžký 1 650 kilogramů zrychlit na stovku za 8,4 vteřiny a jede rychlostí až 230 km/h. Celkově si totiž přijdete v označení C 200 na výkon 184 koní a točivý moment 280 Nm. Na auto tohoto typu je dynamika více než dostatečná, a to jak na papíře, tak i v praxi. Náš kousek byl navíc vybaven pohonem všech kol 4Matic, takže bude parádně sloužit i na zimní výlet do hor.
Interiér: lety prověřený recept
I po faceliftu zůstal ve třídě C široký středový tunel, který docela příjemně objímá posádku vpředu. Největší změnou je nový volant s dotykovými ploškami, který měl premiéru v nejvyšší třídě S. Jinak se uvnitř vozu moc nezměnilo: poloha za volantem je pořád výborná a v podélném i příčném směru je dostatek místa. Přestože vůz nebyl natřískaný výbavou, nic důležitého nechybělo.
Pochválit musím sedačky, které mají kožené bočnice a výborně podrží tělo i při jízdě na delší vzdálenosti. Nabízí dostatečnou oporu i v oblasti stehen, kde občas v jiných autech trochu trpím. Látkový střed vypadá bytelně a sedačka celkově vypadá, že v klidu zažije desítky tisíc kilometrů bez větších známek opotřebení. Rozmazlenému očku ale neunikne, že ve srovnání s modely Audi a BMW již interiér maličko zastarává.
Dostatek místa je i na zadních sedačkách, kde se pohodlně vejdou dvě dospělé osoby. Třetí bude muset být samozřejmě trošku útlejší. Vzadu mě zamrzela jen absence otvoru v loketní opěrce sloužící na lyže nebo dlouhé předměty. Elektrické víko pátých dveří vám pak otevře prostor pro 490 litrů bagáže. Z kufru lze také pohodlně tlačítkem složit i zadní sedačky a získat tak 1 510 litrů.
Infotainment: rychlost a kvalita na prvním místě
Středový displej s multimediálními dovednostmi již tradičně ční na vrchu palubní desky. Jeho úhlopříčka je takřka ideálních 10,25 palců a navíc se může pochlubit rozlišením 1 920 × 720 pixelů. Zobrazovací schopnosti displeje jsou skutečně ukázkové, jak se na prémiové auto sluší. V hlavním menu můžete vybírat z deseti hlavních položek a činit tak můžete několika způsoby. Nejspíš nejlepší volbou je kruhový ovladač na centrální konzoli, který si již získal nemalou oblibu. Modernějším způsobem může být dotykový touchpad nad ovladačem, nebo dotykové plošky na volantu. Poslední možností pak je samozřejmě i dotykový displej.
Pokud jde o majitele mobilních telefonů, spokojeny budou oba tábory – infotainment si totiž poradí jak s Apple CarPlay, tak Android Auto. Jakmile telefon připojíte, vůz si hned bude chtít ukrojit něco z vašich dat a přetavit je v praktické informace například o dopravě. To vše má na starosti služebníček jménem Command Online. Vyhledávat můžete v místech v okolí, zobrazit si fotografie i informace vztahující se například k určité restauraci a hned se k ní nechat dovézt.
Chytré systémy a funkce: povinně připlatit digitální přístrojový štít
Největším zklamáním pro mě byl fakt, že náš testovací kousek neměl digitální přístrojový štít. Nové „Céčko“ totiž umí díky 12,3palcovému displeji dělat psí kusy, například měnit velikost a styl zobrazovaných informací. Já jsem si musel vystačit pouze s malým displejem mezi budíky, který sice zobrazoval vše potřebné ale v dnešní době již neoslní. Naopak mě potěšilo bezdrátové nabíjení mobilního telefonu a zpětná parkovací kamera s jemným rozlišením.
Seznam bezpečnostních asistentů bývá tradičně velmi dlouhý. Zmínit můžeme aktivního asistenta udržování odstupu, aktivního asistenta řízení, asistenta řízení s funkcí vyhýbacího manévru nebo asistenta pro změnu jízdního pruhu. V kolonách se bude hodit tempomat stop-and-go s automatickým opětovný rozjezdem prodlouženým až na 30 vteřin v provozu na dálnicích. V noci umí velmi pomoci LED světla, která stačí přepnout na dálková a o nic víc se už nemusíte starat.
Jízdní vlastnosti: umění překvapit
Jak již padlo, největší výhodou jsou menší 17palcová kola. Vyšší pneumatiky společně s tužším podvozkem vytváří dobrý kompromis mezi komfortem a jistotou na silnici. Auto relativně dobře drží v zatáčkách, ale sport není jeho oblíbená disciplína. Na to, že jde o motor ze středu nabídky, umí auto jezdit velice svižně, což dokazují papírové údaje. Trošku zvláštní je výrazný zvukový projev, který skoro až nekoresponduje s výkonem.
Mild-hybridní pohonné ústrojí odvádí dobrou práci, která se pozná především tak, že ji… nepoznáte. Benzinový motor startuje mnohem hladčeji a svižněji. Elektromotor mu navíc dodává potřebnou sílu v nízkých otáčkách. Při brzdění elektromotor rekuperuje energii zpátky do baterie a zde natrefíte na jedinou nevýhodu. Brzdný účinek totiž nemá stejný účinek ve všech fázích a jasně poznáte přechod mezi rekuperací a zapojením klasických brzd. Sem tam si při brzdění řekne o pozornost i devítistupňová automatická převodovka a občas to pro spolujezdce může vypadat, že neumíte zacházet s brzdovým pedálem.
Dojezd a spotřeba: mild-hybrid pro komfort, ne spotřebu
Na spotřebě zlepšení tolik nepoznáte. Mild-hybrid ušetří sotva pár deci, což v hodnotě auta neudělá moc. Kombinovaně budete jezdit za zhruba sedm až osm litrů podle stylu jízdy. Ve městě může spotřeba stoupnout při svižnější jízdě k devíti a v klidu mimo město zase k šesti litrům. Nádrž má objem lehce podprůměrných 41 litrů, a proto počítejte s častějšími zastávkami u pumpy. Na jednu nádrž ujedete kolem 500 kilometrů.
Zhodnocení: zrání jako víno
Pokud si myslíte, že vám mild-hybridní ústrojí ušetří cenné litry benzinu, budete zklamaní. Ve městě to může být pár deci, ale i přesto jsem byl spokojený. Elektromotor benzinovému agregátu pěkně pomáhá a zlepšuje celkový pocit z auta. I Start-Stop systém se zdá být méně otravný díky hladkému naskočení motoru. Celkově jde o velmi příjemný a na svou velikost vyspělý povoz s výtečným podvozkem.
Třídu C ve verzi kombi můžete mít ve 130koňové verzi již za 912 340 Kč. Naše 184koňová verze s automatem a pohonem všech kol začíná na stále přijatelné částce 1 057 540 Kč. Pokud v konfigurátoru přihodíte pár nezbytných bezpečnostních asistentů a komfortních prvků, budete se pohybovat kolem 1,2 milionu. Není ale problém dostat se přes 1,5 milionu, a to i s vcelku skromnou motorizací.