Mít pod kapotou motor s velkým výkonem dnes není jen otázka velkého motoru. Technologie jsou dnes tak daleko, že automobilka motor „nadopuje“ turbodmychadlem (častokrát nejen jedním) i kompresorem a z motoru dostanete takový výkon, který byl ještě pár let zpátky teritoriem supersportů. Nebo přijde na řadu elektrifikace, třeba jako v divizi AMG, která bude stavět právě hybridní sportovní modely. První takový model je E53 AMG a už teď vám povím, že pokud patříte mezi milovníky rychlé jízdy a zábavy za volantem, tak takové elektrifikace se bát rozhodně nemusíte.
Vnější design: sportovní elegance
Červená barva není má oblíbená, ale na testovacím kusu se mi líbila. Své dělalo i to, že šlo o variantu kupé. K tomu všemu přidejte hezká kola i čtyři koncovky výfuku a máte o zajímavý kus auta postaráno. Mně osobně se Mercedes E53 AMG Coupé líbí. Líbí se mi, že je elegantní, ale zároveň i sportovní. Pojďme však od designu k důležitějším věcem. Přeci jen design je subjektivní záležitost. Každopádně jak se třída E z divize AMG změnila se můžete podívat v našem testu Mercedes E43 AMG. E53 AMG je jeho přímý nástupce.
Interiér: jednoduchost v hlavní roli
Jednoduchost, vzdušnost a skvělé zpracování. Mercedes, stejně jako Audi či BMW, vybavuje své modely stejně designově pojatým interiérem. Technologie, které najdete ve třídě S, jsou tak nyní i ve třídě E. Výhodou je, že ať už sedíte v Mercedesu třídy S či ve třídě E, tak si nemusíte na nic zvykat. Osobně mám interiéry Mercedesů rád. Líbí se mi jejich vzdušnost i dva 12,3palcové displeje vedle sebe.
Pro Mercedes je typické, že ovládání sedadel najdete nikoli na straně sedáku, ale na dveřích. Druhou netypickou věcí oproti konkurenci je volič převodovky, který není na středovém tunelu, ale na pravé straně pod volantem. Černé provedení interiéru je takové klasické. Osobně se mi více líbilo červené provedení, které jsme měli v testovaném Mercedesu CLS. Naštěstí si každý může vybrat.
I na zadních sedadlech si sednou osoby s výškou okolo 180 centimetrů. Vyšší bych posadil raději dopředu. Pokud si dá sedačku co nejvíce k zemi, tak nebude mít problém. Málo místa není ani pro nohy.
Technologie: všechno a kdekoliv
Ať už sedíte v základní naftové motorizaci, benzinové variantě, plug-in hybridní verzi nebo právě v provedení AMG, vždy můžete mít ty nejlepší technologie a asistenty. Co se týká jízdních asistentů, tak jsme je nedávno podrobně testovali u Mercedesu CLS a ani první hybridní AMG na tom není o nic hůře. Adaptivní tempovat v kombinaci s hlídáním jízdního pruhu funguje skvěle. Mercedes nejezdí od čáry k čáře, ale dokáže se držet přesně mezi.
Ačkoli si kupujete sportovněji zaměřený model, tak nechybí prvky jako vyhřívaná sedadla, ovládání přes chytrý telefon či infotainment připojený na internet. Třída E sice nemá v nabídce hlasovou asistentku, kterou dostala do vínku třída A, ale i tak má co nabídnout. Do svého chytrého telefonu si můžete stáhnout aplikaci Mercedes Me. Pouhým vytáhnutím telefonu z kapsy si pak zkontrolujete, zda je auto zamčené, jaký je tlak v pneumatikách a tak podobně.
Technika: složitá a ještě složitější
Na pohonu Mercedes E53 AMG se podílí benzinový třílitrový šestiválec, dvě turbodmychadla, elektrický kompresor a ještě elektromotor. Tomu se dá říci pořádná a také pořádně složitá technika. Mercedes však vsadil na řadový, nikoli vidlicový šestiválec.
Nebudu vás napínat a rovnou si povíme nějaká čísla. Samotný spalovací motor má výkon 435 koní. V kombinaci s elektromotorem jde o výkon 457 koní. Točivý moment má hodnotu 520 Nm. To zní skvěle. A stejné je to i za volantem. Mercedes E53 AMG přišlápnete v jakýchkoli otáčkách a auto vystřeli vstříc zakázaným rychlostem tak rychle, že vás to možná i překvapí. Zrychlení je však takové sametové. Rychlost ani nevnímáte a zjistíte ji až poté, co se podíváte na ukazatel rychlosti. Na stovce jste za 4,4 sekundy.
Mnozí nebudou souhlasit, ale osobně se mi líbí, že se auto v každém režimu chová úplně jinak. Na komfortní nastavení není auto tak tuhé a 9stupňová automatická převodovka sází jednu rychlost za druhou, aby držela otáčky motoru co nejníže. Ve sportovním režimu se drží otáčky a zvukový doprovod lahodí uším. A to ještě můžete zvolit režim sport+, který posune práh stabilizace o kousek dále.
Chvilku se ještě zastavím u zvukového projevu hnacího ústrojí. Zvuk je takový slušný a elegantní, nikoli brutální a naštvaný jako u BMW od M Performance. Mercedes je prostě takový chlápek ve skvěle padnoucím blazeru, který se nebojí dát najevo, že má nějaké charizma. Umí se však i chovat. Naopak zvuk u BMW je takový více hipsterský, silnější, ne tak gentlemanský. Ale ani jeden rozhodně nehodnotím jako špatný.
Jízdní vlastnosti: umí i zlobit
Mercedes E53 AMG je první hybridní AMG. Postupně se od této sportovní divize dočkáme i dalších modelů. Nikde v interiéru však nehledejte tlačítko pro jízdu na čistě elektrický mód – nenajdete ho. Ihned po nastartování naskočí spalovací motor. Elektromotor má za úkol mu pomáhat. A že se mu to daří.
Standardně nebudete příliš často potřebovat dát plynový pedál až na podlahu. V pohodě vám stačí ho lehce pošimrat. I tak předjedete jeden, dva nebo tři kamiony a až budete celý manévr ukončovat návratem do svého pruhu, budete překvapeni, jakou rychlostí to jedete. Právě práce plynového pedálu se nejvíce odráží na provozních nákladech. Každé jeho seznámení s podlahou znamená rostoucí spotřebu, avšak v klidu se dá jezdit okolo devíti litrů na sto. Vzduchový podvozek poslouží především při přejíždění velkých nerovností. Přifouknete si ho a máte klid.
Mercedes E53 AMG Coupé má pohon všech kol, který upřednostňuje zadní nápravu. Mercedes umí být ve většině případech přetáčivý. Stabilizace jde i vypnout, takže ani nějaká ta jízda bokem či jiná zábava nejsou zapovězeny.