Vítejte u 171. dílu fNews. V tomto pořadu každý týden shrnujeme nejzajímavější novinky z elektromobility. Tentokrát to bude hlavně o luxusních elektromobilech, konkrétně Mercedesu EQS SUV a BMW i7. Dále se podíváme do Japonska na nový elektromobil prémiové značky Lexus a zakončíme u možností nabíjení, protože s čipem PRE už nabijete ve všech sousedních zemích.
fNews #171 – Mercedes EQS SUV, BMW i7, Lexus RZ 450e a rozšíření akceptační sítě čipu PRE
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Začneme u Mercedesu, který představil již třetí elektromobil na nové elektrické platformě EVA. Jde o první SUV na této platformě, která má stejné parametry jako u liftbacku EQS a model nese název EQS SUV. Díky velké baterii a propracované efektivitě této platformy má dlouhý dojezd, ale odpor vzduchu vyšší karoserie a pravděpodobně i její hmotnost znamenají daň v podobě snížení dojezdu dle WLTP o 120 kilometrů. Ovšem 660 kilometrů je pořád velmi dobrá hodnota. Výměnou za nižší dojezd navíc nabídne prostor až pro 7 cestujících. Takže Tesla Model X dostala prvního přímého konkurenta.
Od Mercedesu se přesuneme k mnichovské automobilce BMW. Ta zase představila elektrický sedan – jde o luxusní model i7, který vychází z nové řady 7. Na rozdíl od Mercedesu jde totiž BMW cestou jednoho modelu s různými motorizacemi, včetně plně elektrické. BMW i7 je ještě větší než zmíněný Mercedes EQS a měří na délku bezmála 5,5 metru. Má baterii o využitelné kapacitě přes 100 kWh a na jedno nabíjení ujede dle WLTP 625 kilometrů. V základu má ale na rozdíl od Mercedesů pohon všech kol, zatímco udávané dojezdy u Mercedesů platí pro zadokolky. Takže i dojezdem míří mezi srovnatelné verze zmíněných elektromobilů s trojcípou hvězdou na kapotě.
Z Evropy se přesuneme do Japonska k menšímu elektromobilu, který ale také nese logo prémiové značky. Lexus totiž představil elektrický crossover s názvem RZ 450e, který je na stejné platformě jako Toyota bZ4X a Subaru Solterra. Oproti zmíněným sesterským modelům ale nabídne vyšší výkon – 313 koní.
Zakončíme v Česku, respektive v sousedních státech. Všude tam totiž nabijete s jedním čipem od Pražské energetiky. Po Německu a Rakousku, které už jsme s čipem PRE vyzkoušeli, se přidává i Slovensko a Polsko. Kromě toho s tímto čipem v Česku nabijete na všech třech největších sítích, takže už nemusíte mít plné kapsy čipů a karet na nabíjení v různých sítích.