Autopilot automobilky Tesla byl již několikráte terčem kritiky, že nevyžadoval příliš řidičovi pozornosti. Výsledkem tak bylo, že Tesla musela systém upravit tak, aby vyžadoval řidičovy ruce na volantu. Pokud je tam řidič nemá, systém v pravidelných intervalech vydává varování a pokud je řidič ignoruje, auto zastaví. Z toho ale nejsou majitelé právě nadšeni, protože mnozí si už na řízení bez rukou na volantu zvykli. Plně funkční samořízení je ještě daleko. Praktické testování ukazuje, že ani experimentální systémy s pokročilejšími senzory neumějí v nekonečně variabilním prostředí silničního provozu reagovat vždy správně, natož systém zvaný Autopilot v Tesle. Ten je stále jen kombinací adaptivního tempomatu a systému adaptivního vedení v pruzích, který se významněji neliší od technologií nabízených třeba Mercedesem.
Nedávná další nehoda Tesly Modelu X v USA ukázala, že řidiči zde palubním systémům Tesly bezmezně věří. U nehody, která se stala v Kalifornii, vyšetřování prokázalo, že řidič 19 minut před nehodou nechal řídit systém částečně samočinného řízení a několikrát nereagoval na výzvu řízení převzít. Systém vyslal dvě obrazová i jedno akustické varování a výzvy pro převzetí řízení. Před nehodou vůbec neměl řidič ruce na volantu. Těsně před nehodou začala Tesla na dálnici zatáčet doleva na pás rozdělující hlavní pruh a sjezd z dálnice. Tři sekundy před nárazem začala Tesla akcelerovat z 62 na 71 mil za hodinu a pak narazila čelně do betonové zídky rozdělující hlavní jízdní pruh a sjezd z dálnice. Poté do vozu narazil ještě vůz Audi jedoucí za ním. Následně začal Model X hořet.
Majitelé vozů Tesla ani po této nehodě nechtějí připustit, že systém samořízení Tesly není dokonalý a nadále na něj většina řidičů bezmezně spoléhá. Vznikají často nebezpečné situace, kdy si někteří řidiči nahrávají, jak zapnou Autopilota a přesednou za jízdy na zadní sedadlo, takže za volantem nikdo nesedí. Hazardují tak nejen se svým životem, ale také se životy ostatních účastníků silničního provozu.
Technické parametry Tesla Model X Long Range Plus
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 533 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm |
Baterie | 102,4 kWh (93,7 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 561 km |
Cena od | 2 458 200 Kč |
Mimochodem Tesly už mají najeto přes 2,1 miliard kilometrů na autopilota.