Nedávna tragická nehoda v Texasu, při níž zahynuli dva lidé, sice dosud není vyšetřena, ovšem vyvolala řadu bouřlivých reakcí. Při nich se kromě jiného novináři pokoušeli nasimulovat různé způsoby, jak oklamat systémy, které by měly hlídat, zda je řidič na svém místě a během používání Autopilotu dává pozor. Jenže z těchto pokusů vyplynulo, právě tyto systémy jsou oklamatelné velmi snadno; veškeré zjišťování se spoléhalo na snímač točivého momentu, vyvíjeného na volant, a hlídač zapnutých bezpečnostních pásů. Dokázal i to jistý influencer, který na sociálních sítích doslova luxoval lajky a shlédnutí za své příspěvky, na nichž řídí svou Teslu v normálním provozu špičkou nohy ze zadního sedadla a vesele se usmívá na všechny kolem, již si tento neuvěřitelný hazard natáčeli z kolemjedoucích aut.
Elon Musk tehdy podle svého zvyku bleskově zareagoval a slíbil rychlé zalepení této bezpečnostní díry. Zejména když vyšlo najevo, že konkurenti mají své systémy autonomního řízení, například GM Supercruise, zabezpečené mnohem lépe. Stačí k tomu totiž kamera, namířená do interiéru. Takovou známe léta, i spalovací auta už dlouho nabízejí tzv. asistent pozornosti, sledující mj. řidičovy oči. A nejparadoxnější na tom je, že se jedna nachází i v samotných Teslách nad zpětným zrcátkem. Jenže překvapivě ze zcela jiných důvodů; konstruktéři ji tam umístili hlavně kvůli hlídání interiéru v chystaném systému robotických taxi proti vandalismu a donedávna byla de facto k ničemu.
Přesněji až do loňska, kdy Tesla žádala podle electrek.co uživatele svých vozů, aby se dobrovolně nechali snímat a tím se připojili k vývoji „budoucích nových bezpečnostních prvků a vylepšení“. O palubní kameře, sledující interiér, se také diskutuje od doby, kdy vyšlo najevo, že Tesla vyloučila některé uživatele z beta testovacího programu autonomního řízení FSD, protože zjistila, že nevěnují řízení dostatečnou pozornost. A na to mohla těžko přijít jinak, než právě díky oné kameře. A tak se celkem logicky zrodila otázka, zda by podobný hlídací systém neměl současně varovat i řidiče. Že Tesly své šoféry už nějakou dobu hlídají, ověřil i nejmenovaný hacker zajímavým pokusem.
Tesla finally releases driver monitoring system using its cabin camera https://t.co/82d3tZACu3 by @fredericlambert
— Electrek.Co (@ElectrekCo) May 27, 2021
A tak okolnosti nazrály k logickému vyústění; společně s nedávným vydáním FSD Beta 9 a odstraněním radaru přišla i nová verze softwaru 2021.4.15.11, která přinesla právě hlídání řidičovy pozornosti při zapnutém Autopilotu blíže neupřesněným způsobem (patrně bude sledovat směr řidičova pohledu, což dnešní optoelektronika bez problémů zvládá). Tesla zdůrazňuje, že pokud k tomu uživatel nedá výslovný souhlas v menu, získaná data neopustí automobil a nikam se ani neukládají. Tesla zároveň ponechává nutnost mít při Autopilotu ruce na volantu, což už někteří konkurenti za splnění podmínky trvající řidičovy pozornosti už opustili. Tesla ale zjevně chce skočit ze druhé úrovně autonomního řízení rovnou na pátou. A to už brzy, jak nedávno Elon Musk rovněž sdělil.