Tento týden patřil společnosti Kia, která nám podrobněji ukázala hned tři zajímavé elektrické modely. Ukážeme si ale také, co kuje Stellantis. Tak vítejte u fNews.

fNews #299 – Kia ukázala důležité modely EV4, EV2 a dodávku PV5
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Kia EV4 bude pravděpodobně jedním z nejdůležitějších aut na evropském trhu. Technologicky vychází z modelu EV3, ale nabídne karoserii sedan nebo hatchback. Má 400V architekturu a dvě velikosti baterie. Vyberete si buď kapacitu 58,3 kWh, která se hodí spíše do města, nebo 81,4kWh baterii, se kterou dle WLTP ujedete 630 km. To je mezi takto kompaktními auty opravdu hodně. Menší baterie má pak dojezd 430 km dne WLTP. Auto je předokolka s výkonem 204 k a na stovku zrychlí za 7,4 s. Nechybí V2L ani V2G, třífázová nabíječka o výkonu 11 kW a na rychlonabíječce se ta větší baterie z 10 na 80 % nabije za 31 minut. Zajímavostí je také třeba kapacitní volant pro detekci rukou. Sedan se bude vyrábět v Koreji, hatchback bude vznikat ve slovenském závodě. Tak co na auto říkáte?
Tím ale Kia nekončí. Ukázala nám také plány do budoucna. Těšit se můžeme na model Kia EV2, tedy kompaktní městské SUV. Zatím je v podobě konceptu. Technologicky bude EV2 vycházet ze sesterského modelu Hyundai Inster, ovšem nabídne radikálně odlišný design. A nevím jak vám, ale mně se tady Kia líbí výrazně více. Auto má ale i své vychytávky. Koncept nemá B-sloupek a zadní dveře se otevírají proti směru jízdy. Zaujme střešní okno, ale také posuvné sedačky uvnitř. Samozřejmě je jasné, že se vše z konceptu nedostane do finální produkce. Ta by měla začít už v příštím roce.
A Kia do třetice. Konečně jsme se dozvěděli více informací o chystané elektrické dodávce PV5. Ta přijde ve třech variantách: osobní verzi Passenger, nákladní variantě Cargo a podvozkové verzi Chassis Cab. První jmenovaná nabídne až tři řady sedadel a dle automobilky se bude hodit i pro služby typu Uber. Cargo se pochlubí až nákladním prostorem 5,1 metru krychlových. Poslední verze je nejvariabilnější a hodí se na různé druhy přestaveb. Na výběr budou až tři kapacity baterie: 71,2, 51,5 nebo 43,3 kWh. Motor má výkon 120 kW a s největší baterií údajně ujede až 400 km. Z 10 na 80 % tuto baterii dobijete za 30 minut. Prodej začne v druhé polovině tohoto roku.
A nakonec odbočme k Francouzům. Koncern Stellantis představil automatizovaný systém řízení STLA AutoDrive, který zvládne autonomní řízení úrovně 3. Tedy jízdu bez držení volantu a sledování provozu. A to až do rychlosti 60 km/h, hodí se tedy na městský provoz. Řidič se díky němu bude moci věnovat jiným činnostem, ale stále musí být připravený převzít kontrolu, kdyby auto vyhodnotilo, že podmínky autonomní jízdu již nadále neumožňují. Systém prý bez problémů funguje v noci i za deště díky systému automatického čištění senzorů.
Tak co na novinky s logem Kia říkáte? Necháte se zlákat modelem EV4, nebo by vám v něm něco chybělo? Dejte vědět do komentářů a sledujte fDrive.cz.