Jak vidí jednatel Porsche Česká republika Vratislav Strašil elektromobily?

Rozhovor
Jak vidí jednatel Porsche Česká republika Vratislav Strašil elektromobily?
  • V rozhovoru jsme se mimo jiné ptali, jaké má Porsche Česká republika prodejní cíle na letošní rok
  • Dozvíte se, v čem Vratislav Strašil jezdí a jaká auta si rád zkouší
  • Řeč přišla i na elektrickou rodinu I.D., která má stlačit cenovku za elektromobily výrazně dolů

Jakým autem momentálně jezdíte a proč?

Jezdím často dlouhé cesty do Německa do našich výrobních závodů, takže dávám přednost velkým a komfortním SUV. Teď mám Audi Q7, ale už se těším na nového Touarega. Rád si příležitostně vyzkouším i další modely našich značek – třeba rychlý SEAT Leon nebo obytný Volkswagen California.

Zkoušel jste někdy delší dobu jezdit elektromobilem?

Máme v nabídce Volkswagen e-up! a e-Golf a oba vozy jsem si samozřejmě vyzkoušel. Zejména z nového e-Golfu jsem nadšený. Má všechny skvělé přednosti standardního Golfu, ale člověk jezdí s minimálními náklady a ohleduplně k životnímu prostředí. Do města a pro příměstský provoz je to ideální vůz.

Jsou podle vás budoucností spíše elektromobily, hybridy a vodíkové elektromobily, nebo současný spalovací pohon?

Myslím, že půjde o kombinaci všech těchto pohonů. Klasický spalovací motor bude ještě dlouho hrát hlavní roli. Zejména diesel – přes současné problémy – zdaleka neřekl poslední slovo a jeho vývoj bude dál pokračovat. Jinak není dosažení klimatických cílů reálné. Právě nedávno Volkswagen představil evoluci svých čtyřválců 2.0 TDI v hybridní verzi, který ve spojení s lithium-iontovou baterií dále snižuje spotřebu paliva a zvyšuje komfort. Mezistupeň k bezemisním vozům je pohon na CNG, kde paletu stále rozšiřujeme.

Pokud jde o elektromobily, hlavní ofenziva nových elektromobilů přijde s rokem 2020, kdy postupně začneme uvádět na trh zcela novou rodinu elektromobilů Volkswagen s názvem I.D. Tyto vozy budou mít dojezd až 600 km a díky cenové dostupnosti se stanou hlavním pilířem rozvoje elektromobility v koncernu Volkswagen.

Předpokládáme, že do roku 2025 bude koncern Volkswagen vyrábět až tři miliony elektrických vozidel ročně, což představuje 80 nových modelů – buď jako čisté elektromobily nebo jako plug-in hybridy. Chceme nabídnout největší flotilu elektrických vozidel na světě ve všech značkách a oblastech během několika málo let. Do roku 2030 pak bude mít Volkswagen Group elektrifikované celé modelové portfolio. To znamená, že mezi třemi stovkami modelů koncernu bude vždy alespoň jedna verze elektrifikovaná.

Pokud jde o vozidla vyrábějící elektřinu z vodíku v palivových článcích, jde přece jen o hudbu vzdálenější budoucnosti. K vyřešení je zde ještě celá řada problémů.

Jak si zatím vedou elektromobily Volkswagenu v Česku oproti jiným zemím v regionu?

Roční prodeje elektrických vozidel v jiných zemích regionu směrem na západ od ČR jsou nesrovnatelně vyšší. Na druhou stranu aktuálně poptávka převyšuje možnosti produkce v továrně, a to nejen v regionu, ale i u nás. Rozvoj elektromobility a její rozšíření je v ČR aktuálně na velmi vysokém stupni a tento trend očekáváme i v budoucnosti.

Jaké máte v tomto směru cíle pro letošní a příští rok?

V letošním roce bychom rádi prodali cca 400 elektrických vozidel, v příštím roce hodláme toto číslo minimálně zdvojnásobit.

Volkswagen e-Golf postihly problémy v dodávkách kvůli problémům s bateriemi. Podařilo se už stav vyřešit?

Ano. Výpadky v dodávkách se nás ovšem týkají i nadále, protože šlo opravdu o dlouhou dobu. Továrna reagovala plánem zdvojnásobení výroby počínaje letošním březnem. Očekáváme stabilizaci situace v polovině roku.

Překážkou pro mnoho lidí je vysoká cena – e-Golf stojí například milion, což je výrazně víc než srovnatelný dieselový Golf. Nebylo by vhodné elektromobily výrazně zlevnit na úroveň spalovacích aut? Popřípadě v čem je největší překážka na cestě za snížením ceny? Spekuluje se, že baterie stojí maximálně polovinu ceny auta.

Tento problém by měla odstranit již zmíněná připravovaná nová generace elektromobilů I.D. na zcela nové „elektrické“ platformě MEB. Cena kompaktního I.D. by v tomto případě měla odpovídat právě ceně Golfu se vznětovým motorem.

Jak se stavíte k dotacím, kterými některé státy motivují své občany ke koupi elektromobilů?

Pro nás není důležité, jaké jsou dotace v ostatních státech, ale jaké jsou a budou u nás. Ze strany společnosti Porsche Česká republika je jistě vítáme, nicméně rozhodně na nich nestavíme. Dotace nejsou a nebudou věčné, proto i my se připravujeme na novou cenovou politiku, která bude platit od následující generace elektromobilů tak, abychom je dostali k široké veřejnosti.

Pracuje Porsche Česká republika aktivně na budování nabíjecí infrastruktury v Česku?

Ano, jak v mezinárodním měřítku v rámci ultrarychlodobíjecí infrastruktury společnosti IONITY, tak i v rámci české autorizované dealerské sítě. Každý dealer bude v budoucích dvou letech vybaven rychlodobíjecí stanicí.

Audi, Volkswagen a ostatně i Porsche nebo třeba Škoda – všichni ohlašují uvedení elektromobilů v následujících letech. Na který z nich se osobně těšíte nejvíce a proč?

Bude to zcela nová zkušenost pro nás všechny, včetně mě. Proto se těším na všechny, protože přinesou zcela novou kvalitu do zažitého stylu mobility. A který bude můj favorit, to uvidím, až si nové elektromobily sám vyzkouším.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze