Jaké klady a zápory přinesou „eMkové“ modely od BMW s elektromotorem?

Jaké klady a zápory přinesou „eMkové“ modely od BMW s elektromotorem?
  • Každé sportovní BMW bude hybrid
  • Zapřemýšleli jsme nad pozitivy i negativy, které změna přinese

Nedávno projela médii zpráva o tom, že se BMW chystá postupně do všech „eMkových“ modelů zavést elektromotor. Nemůžu přestat přemýšlet nad tím, jestli jde o dobrou, nebo špatnou zprávu. Jistě se najde plno lidí, co budou neustále opakovat omílanou větu o atmosférickém řadovém šestiválci z dob E46. Většinou však jde o diskutéry na fórech a ti, kdo si auta opravdu kupují, jednají jinak. Jako příklad můžu uvést Subaru BRZ a Toyotu GT86. Všichni na internetu tato auta milují, protože jsou to lehké zadokolky s atmosférickým boxerem. V Čechách se jich však prodá méně než 100 ročně.

Je tak vidět, že automobilky nevyrábí auta pouze podle Evropské unie, ale podle zákazníků. Ti chtějí rychlou reakci na plyn a hlavně vyšší a vyšší výkony na papíře, kterých se nedá atmosférickým plněním dostat. Jak by pro BMW asi zněl titulek „BMW M3 oficiálně! Je pomalejší než obě předchozí generace a na rovince mu napráská i dieselové Audi A6“? To je přesně případ BRZ a GT86, která jsou auty pro fajnšmekry. Lidi, co ale mají peníze, si je nekoupí, protože by v hospodě všichni věděli, že jsou pomalá.

Sama mnichovská automobilka o hybridech mluvila již před delší dobou ve dvou smyslech. První důvod pro přidání elektromotoru je samozřejmě spotřeba, kterou společně s akumulátorem opravdu umí snížit. Přesvědčil jsem se o tom při průjezdu Prahou s benzinovým modelem 428i a hybridem 330e, kdy hybrid i s vybitým akumulátorem uměl jet o 1,5 litru na sto kilometrů úsporněji. Vraťme se ale k druhé variantě, kdy BMW chce nabízet elektromotor pro lepší dynamiku. Elektromotor se totiž dostal i do supersportů typuMcLaren P1 nebo LaFerrari, což jasně dokazuje, že pouhé přeplňování již dnes nestačí.

Na co se můžeme těšit

Elektromotor má nesporné výhody a mezi ty hlavní patří vysoký točivý moment od nulových otáček. Elektrický pomocník dokáže rapidně zlepšit reakci na plynový pedál a než se u přeplňovaného motoru roztočí turbo nebo podřadí v atmosféře, budete dávno v prachu.

Jediný způsob, jak vytvořit vůz s brutálním výkonem, byl v minulosti následující – dát do něj obrovský motor. Auta pak byla sice rychlá v přímce, ale zároveň dost těžká na předek. Těmito problémy trpěly především modely Audi série RS. Baterii hybridu však můžete dát do zadní části a motor tím pádem může být menší a lehčí. V takovém případě je pak mnohem lehčí dosáhnout ideálního rozložení hmotnosti 50 na 50.

BMW řady 8

Posledním kladem je samozřejmě spotřeba. Ta určitě nebude taková jako na papíře, avšak v případě hybridu bude na rozdíl od přeplňování určitě nižší. Sami víme, že hybridy jezdí úsporněji, což o přeplňovaných motorech platit nemusí. Díky rekuperaci a následnému rozjíždění na elektřinu se hlavně po městě dá skutečně hodně litrů paliva ušetřit. Navíc možná nebudete mít problém v budoucnosti se zákazem vjezdu do měst kvůli emisím.

S čím se musíme smířit

O přeplňování je známo, že tak trošku kazí zvuk motoru. Jako příklad lze uvést Nissan GT-R, který ze šestiválce sice umí dostat 550 koní, ale zní trošku jako vysavač. Stejně tak hybridní pohon znamená menší motor, který pravděpodobně bude přeplňovaný a zvuk tak nebude optimální. Pro nás ideální kombinací je tak atmosférický šestiválec s elektromotorem. Touto cestou jde například Lexus a bylo by skvělé, kdyby BMW japonskou značku následovalo. Samozřejmě by ale dalo šest válců do řady.

BMW M3

Již jsme řešili, že rozložení hmotnosti je s elektromotorem lepší díky baterii. Problémem ale je, že baterie je dost těžká a „eMkové“ modely pravděpodobně budou mít problémy s nadváhou. Samozřejmě se dočkáme použití karbonu, kde to jen půjde, avšak elektrický batůžek vždy nějaká ta kila přidá.

Spousta z vás by mi neodpustila poslední bod, kterým je spolehlivost. U klasického hybridu je spolehlivost často lepší než u samotného spalovacího motoru. Hybridní taxíky nemají v USA problém ujet milion kilometrů bez jakýchkoliv obtíží. Spalovací motor totiž díky elektromotoru není tak namáhán a při stejném nájezdu kilometrů je ve městě zapnutý až o 40 procent méně často. To znamená, že vůz ujel sice milion kilometrů, nicméně benzinový motor má najeto pouze kolem 600 tisíc.

Karta se může trochu obrátit u přeplňovaných motorů s velkým zatížením. Pokud děláme hybrid pro sportovní účely, musíme být k němu o to víc citliví. Při ekonomickém módu totiž auto může plachtit a nechat motor a jeho součásti úplně vychladnout. Jakmile se pak rozhodneme závodit, motor je chladný i po delší jízdě a rozhodně mu to neudělá dobře. Proto používání sportovních módů (ten nechává spalovací motor v chodu) dává v hybridu daleko větší smysl. Jak bude hybridní model M od BMW spolehlivý však ukáže až čas.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze