BMW M5 G60
test

BMW M5 G60

Rychlé volty s osmiválcem pod kapotou

BMW řady 5 můžete mít jako elektromobil i5, plug-in hybrid i pouze se spalovacím motorem. V nabídce je ale i BMW M5, které je pokračováním legendárního sportovního sedanu a poprvé má pod kapotou plug-in hybridní pohon. Zůstal ale i osmiválec.

Za více než pět let mého působení na fDrive.cz jsme netestovali moc aut s osmiválcovým motorem a rozhodně nenatáčeli videotest žádného takového vozu. Nové BMW M5, které nese kódové označení G60, si ale tuto výjimku rozhodně zaslouží. Pod kapotou totiž skrývá čtyřlitrový osmiválec TwinPower Turbo, který sám o sobě produkuje 585 koní. K němu se přidává elektromotor s výkonem 195 koní, výsledkem je kombinovaný výkon 727 koní a krouticí moment 1 000 Nm.

TEST: BMW M5, supersport v karoserii sedanu s plug-in hybridním pohonem

Technické parametry BMW M5 (2024)

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 096 × 1 970 × 1 510 mm, 2 510 kg
PohonHybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4
Výkon535 (430 + 145) kW, 727 (585 + 197) koní, točivý moment: 1 000 Nm
Baterie22,1 kWh (18,6 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenípalubní: 11 kW, konektory: Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 1,7 l / 100 km
Cena od3 732 300 Kč

Tato technika, již známá z BMW XM, v praxi znamená zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,5 s, v režimu M2 dokonce za 3,2 s. Přestože se jedná o masivní sedan s výkonem supersportu, elektromotor a baterie o kapacitě 18,6 kWh umožňují čistě elektrický dojezd až kolem 70 km, emise CO2 dle normy WLTP klesají na pouhých 37 g/km a kombinovaná spotřeba se při rozumné jízdě pohybuje kolem 5,5 l/100 km. Tedy při takové, kdy občas využíváte plný výkon vozu. Protože při opravdu běžné jízdě se dá jet opravdu s nulovou spotřebou benzínu. Jediným omezením ve fázi elektrifikace je maximální nabíjecí výkon jen 7,3 kW střídavým proudem, což však pro domácí noční dobíjení většinou stačí.

Design staví na klasické „pětce“, ze které auto vychází, avšak zcela přepracovaná přední část se vyznačuje vodorovnou lamelou masky s jedinou mřížkou a logem M5 místo klasických svislých lamel nebo zaslepené masky u elektrického BMW i5. Přední nárazník s agresivními sportovními tvary doplňuje karbonové „lízátko“ z paketu M Performance. Testované auto v legendární barvě Daytona Violet Metallic připomíná slavnou M5 E34, na které se tato barva objevila jako první, zatímco karbonové doplňky – od zrcátek přes prahy až po střechu – spolu s černými 20" koly a pneumatikami o šířce 285 mm vpředu a 295 mm vzadu dotvářejí celkově agresivní, ale zároveň elegantní dojem. Zlatě lakované třmeny a karbon-keramické brzdy M Performance zajišťují neúnavný brzdný výkon i v extrémních podmínkách.

Interiér připomíná závodní speciály

Interiér je koncipovaný jako luxusní sportovní kokpit. Sportovní skořepinové sedačky poskytují vynikající boční vedení a volantu s rudým středovým prstencem dominují tlačítka pro rychlé přepínání jízdních režimů M1 a M2. Masivní řadicí pádla a karbonový dekor na palubní desce i dveřích podtrhují prestiž, zatímco prémiová audiosoustava Bowers&Wilkins a skleněné ovládací kolečko iDrive se symbolem M umocňují dojem exkluzivity. Červené startovací tlačítko pak jasně signalizuje sportovní ambice vozu.

BMW M5 je řízená střela

Jízda s M5 nabízí dva zcela odlišné světy. V komfortním režimu auto primárně jezdí na elektřinu, elektromotor o výkonu 195 koní bohatě stačí pro městské provozní tempo i klidné dálniční přesuny, přičemž osmistupňová převodovka zvyšuje efektivitu i při vyšších rychlostech. Je totiž až za elektromotorem, takže řadí i při jízdě na elektřinu a udržuje elektromotor v optimálních otáčkách.

Kombinovaný režim včetně čistě elektrické části přinesl spotřebu kolem 5,5 l/100 km a skutečný elektrický dojezd přes 70 km. Jakmile však zmáčknete tlačítko M1/M2, ozve se hřmění osmiválce a M5 se promění v dravce připraveného na závodní trať. Zrychlení je brutální, brzdy poskytují vynikající cit a výkon a při mírně uvolněné stabilizaci si můžete vychutnat kontrolované smyky v zatáčkách. Přes hmotnost 2,5 tuny je podvozek naladěný tak, že se auto chová obratně a hmotnost dobře maskuje. Samozřejmě, že do jisté míry je vysoká hmotnost znát, ale pocitově řídím auto minimálně o půl tuny lehčí.

Spotřeba paliva je samozřejmě silně závislá na stylu jízdy – při ostré jízdě na okreskách se průměrná hodnota přehoupne přes 18 l/100 km, při umírněné kombinaci a využití elektrického pohonu alespoň ve městě pak bez potíží zůstane v pásmu 5–6 l/100 km. Čistě elektrický dojezd až 70 km zaručuje nulové lokální emise při každodenní mobilitě, osmiválec navíc přináší výkon nad 100 km/h, který dlouhodobě udrží jen málokterý čistě elektrický vůz.

BMW M5 sedmé generace představuje výjimečnou harmonii mezi autentickým projevem spalovacího osmiválce a výhodami plug-in hybridní technologie. Je určeno řidičům, kteří touží po pořádné náloži emocí, charakteristickém zvuku i brzdném a akceleračním výkonu téměř jako u supersportu, ale zároveň nechtějí obětovat možnost každodenní jízdy bez emisí. Jedinou kompromisní stránkou je pomalejší AC nabíjení, avšak většina majitelů s přístupem k domácímu dobíjení tento detail pocítí jen minimálně. Díky vynikajícímu naladění podvozku, skvělé práci divize M a dokonale vyladěné hybridní soustavě se M5 stává vzácným „supersportem“ vhodným pro každodenní provoz i pro nadupané jízdní zážitky na okreskách či dálnici.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

bmw-m5-2024
Klady
  • akcelerace ve vyšších rychlostech
  • skvělé jízdní vlastnosti
  • brutální výkon
  • solidní elektrický dojezd
Zápory
  • vysoká hmotnost
  • absence rychlonabíjení
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze