Rimac Nevera porazil Porsche Taycan na hlavu. BMW M5 jen startovalo

Rimac Nevera porazil Porsche Taycan na hlavu. BMW M5 jen startovalo
Fotografie: Rimac
  • V Chorvatsku se na letištní ploše sešlo celkem 3 289 koní
  • Z toho bezmála dva tisíce pod kapotou jediného auta
  • Ikona benzinového světa zůstala daleko vzadu

Rimac Nevera pomalu spěje k definitivním specifikacím a výrobě. A stále více to vypadá, že se v Chorvatsku narodilo nové nejrychlejší auto světa. Zatímco jeho ambice dosahují na absolutní špičku, reprezentovanou atlety kalibru Tesly Model S Plaid či Bugatti Chiron, rozhodl se podle autoevolution.com youtuber carwow s dobrými kontakty předvést, jak si stojí chorvatský hypersport stojí proti dvěma zástupcům z horního konce, řekněme, všedního světa. Na startovní čáru se vedle něj postavila dvojice ikon v cenové hladině kolem pěti milionů korun, ustavujících měřítka ve svých komunitách; Porsche Taycan Turbo S, které jako elektromobil žádné turbo pod kapotou samozřejmě nemá, a vedle něj BMW M5 Competition, jehož osmiválec má naopak turba hned dvě. Ačkoliv nejde ani v jednom případě o hypersporty, zrychlením 0–100 km/h kolem tří sekund (Porsche za 2,8 s, BMW za 3,3 s), mohly by Rimacu nastavit pěkné zrcadlo.


Takže na start přistávací dráhy, zpovzdálí přihlíží osobně Mate Rimac s černými brýlemi. Asi tuší, jak to dopadne. Nejdříve protúrování. U elektromobilu? Ano, Porsche vydává nezvyklý syčivý zvuk, z nějž tak trochu naskakuje husí kůže, Rimac decentně mlčí a jen bzučí elektromotorem, přestavujícím úhel zadního aerodynamického křídla. A BMW? Tady jasně vítězí; bojové zaržání lehkonohého osmiválce 4.4 biturbo, naladěného na 625 koní, okamžitě povytáhne koutky nahoru a řízené zaprskání výfuku po uvolnění plynu působí lehké trnutí páteře. Všichni atleti mají pohon všech kol, jen každý z nich na ně posílá sílu jiným způsobem.

Žádný barevný stromeček, jako na závodech dragsterů; pěkně lidský startér přímo mezi auty. Mávne rukou – a asfalt zažívá přívaly tisíců newtonmetrů! Největší spektákl předvádí ječící BMW, ale už od prvního metru je jasné, že na bleskový příval elektrické síly odpověď nemá. Mnohem zajímavější ale je, co se děje ve druhých dvou pomyslných drahách; Taycan totiž vyráží z místa ostřeji a první metry zjevně zvládá rychleji. Těžko říci, zda to je zásluha dvoustupňové převodovky, dokonale vypiplané kontroly trakce (ladiči z Porsche ve světě jen těžko hledají konkurenci) či prostě jen rychlejší reakce řidiče. Jenže pak si vezme zpět slovo fyzika a chorvatská převaha ovládne pole. Zcela nekompromisně, nicméně o 1 164 koní (!) slabší Porsche se drží statečněji, než by tomuto propastnému rozdílu odpovídalo. Zhruba od půlky trati se ovšem elektromotory Nevery konečně dostanou do optimálních otáček a Rimac se začne zbytku pelotonu ztrácet jako ICE Pendolinu. Na čtvrtmílové trati Taycan porazil o sekundu a půl, konkrétně 8,7 proti 10,2 s. BMW zaostalo o další 1,3 sekundy, ovšem i z videa je vidět, že se drželo Taycanu srdnatěji než on sám Rimacu.

Nebylo to rovnocenné srovnání; na startovní čáře se měli vedle Rimacu postavit nahoře zmínění borci, jenže Chiron asi jen tak sehnat na honění po letišti nelze a míru ochoty Tesly zapůjčit vůz, o němž tvrdí, že je nejrychlejší na světě, k porovnání s autem, které při neoficiálních měřeních vykázalo výrazně lepší výsledky, si lze asi domyslet. A soukromých Plaidů v Chorvatsku, kde se srovnání odehrálo, zřejmě ještě moc nejezdí. Rozhodně by to bylo férovější i kvůli cenám; za jeden Rimac si můžete pořídit pět BMW M5 Competition, dalších pět Taycanů Turbo S a ještě vám zbyde na Teslu Model S Plaid. Jenže k takovému srovnání zatím nedošlo. Určitě se jej ovšem dočkáme. A pak se možná budeme doopravdy divit.

Technické parametry Rimac Nevera

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, ? × ? × ? mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon1 407 kW, 1 914 koní, točivý moment: 2 300 Nm
Baterie120 kWh
Nabíjení
Spotřeba?
Cena od50 800 000 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze