Prodeje elektrického hypersportu Rimac Nevera, uvedeného v roce 2021, zpomalují a zdaleka nesplnily očekávání. Z plánovaných 150 kusů se jich dosud prodalo jen něco přes 50. O možných příčinách a také východiskách si povídal Autocar s šéfem automobilky Mate Rimacem na londýnské konferenci Future of the Car, pořádané listem Financial Times. Pan šéf se svěřil, že hlavní příčinu vidí v celkovém oslabení elektromobilního trhu, ovšem není to podle něj zdaleka příčina jediná. Podle něj se totiž od roku 2016, kdy začal s malým týmem vyvíjet nejambicióznější elektromobil světa, výrazně změnil trh a spolu s ním i myšlení zákazníků.
Elektromobily za tu dobu ztratily punc exkluzivity a staly se všedním, spotřebním artiklem. Nevera tak ztratila pel být tajemna a stala se „jen“ výrazně rychlejším zástupcem stejné technologie, jaká dnes ve vyspělém světě vozí děti do škol, čerstvé pečivo do prodejen či odpadky na skládku. Podle Rimace mají svou zásluhu také regulační orgány, které spolu s některým výrobci začaly lidem elektromobilitu vysloveně vnucovat, což vůči ní vytvořilo u části společnosti negativní sentiment. „Nikdy jsem s tím nesouhlasil. Prosadit se má lepší produkt, jiná cesta ke změně nevede“, říká k tomu Mate.
Rimac Nevera vznikal také jako demonstrace schopností elektrické síly. V té době se věřilo, že do několika let budou elektromobily vnímány jako to nejlepší pod sluncem a stanou se samozřejmou volbou i pro další hypersporty. Ale nestalo se, elektřina naopak rychle pronikla mezi masy a ti, co chtějí to nejlepší, se dnes opět chtějí odlišit. Stejně jako ti, kteří si Neveru zpočátku kupovali. A k tomu, aby connoisseur vydal nejméně dva miliony eur, už potřebuje skutečně dobré důvody.
Neznamená to, že by se Nevera přestala prodávat, jen prostě nepřicházejí zájemci zdaleka tak rychle, jak Mate Rimac čekal. Vlastně se obecně věřilo, že se po všech vyrobených kusech zapráší, jenže krize stíhá krizi, úrokové sazby rostou a preference těch nejbohatších jsou přelétavé. Výsledkem je, že nástupce Nevery nejspíš nebude klasický, bateriový elektromobil. O elektrický pohon zřejmě nepřijde, ale zdrojem energie by se mohla stát převratná technologie nanotrubiček, která by vyráběla elektřinu tepelnou cestou z modifikovaných kapalných paliv. S tou totiž Rimac experimentuje a i když šéf nechce prozradit další detaily, naznačuje, že jde o jednu z možných cest, jak zachovat brizanci elektrického pohonu a zároveň sebou nevozit půl tuny baterií.
Rimac totiž nechce být výhradně na baterky, ale chce nabídnout technologii, která bude v daném čase nejlepší. A ve hře jsou i konvenční, „plebejská“ paliva typu vodíku, LPG či dokonce nafty. Mate zároveň dodal, že nevidí důvod k rychlému stahování spalovacích motorů z nabídky automobilky Bugatti, které také šéfuje. Už proto, že čerstvě vyvinula nový motor V16 a nějaké další prý ještě možná přijdou.
Technické parametry Rimac Nevera
Kompletní specifikaceKonstrukce | kupé, 4 745 × 1 986 × 1 240 mm, 2 300 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 1 407 kW, 1 914 koní, točivý moment: 2 340 Nm |
Baterie | 120 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 500 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 30 kWh / 100 km, dojezd: 490 km |
Cena od | 50 800 000 Kč |