Rimac Nevera se stává prodejním debaklem. Důvody překvapují

14
Rimac Nevera se stává prodejním debaklem. Důvody překvapují
Fotografie: Rimac Automobili
  • Prodeje nejrychlejšího produkčního elektromobilu světa se zpomalují
  • Nástupce Rimacu Nevera zřejmě dostane jiný druh pohonu
  • Šéf automobilky vyjmenoval možné příčiny, některé jsou překvapivé

Prodeje elektrického hypersportu Rimac Nevera, uvedeného v roce 2021, zpomalují a zdaleka nesplnily očekávání. Z plánovaných 150 kusů se jich dosud prodalo jen něco přes 50. O možných příčinách a také východiskách si povídal Autocar s šéfem automobilky Mate Rimacem na londýnské konferenci Future of the Car, pořádané listem Financial Times. Pan šéf se svěřil, že hlavní příčinu vidí v celkovém oslabení elektromobilního trhu, ovšem není to podle něj zdaleka příčina jediná. Podle něj se totiž od roku 2016, kdy začal s malým týmem vyvíjet nejambicióznější elektromobil světa, výrazně změnil trh a spolu s ním i myšlení zákazníků.

Elektromobily za tu dobu ztratily punc exkluzivity a staly se všedním, spotřebním artiklem. Nevera tak ztratila pel být tajemna a stala se „jen“ výrazně rychlejším zástupcem stejné technologie, jaká dnes ve vyspělém světě vozí děti do škol, čerstvé pečivo do prodejen či odpadky na skládku. Podle Rimace mají svou zásluhu také regulační orgány, které spolu s některým výrobci začaly lidem elektromobilitu vysloveně vnucovat, což vůči ní vytvořilo u části společnosti negativní sentiment. „Nikdy jsem s tím nesouhlasil. Prosadit se má lepší produkt, jiná cesta ke změně nevede“, říká k tomu Mate.

Rimac Nevera vznikal také jako demonstrace schopností elektrické síly. V té době se věřilo, že do několika let budou elektromobily vnímány jako to nejlepší pod sluncem a stanou se samozřejmou volbou i pro další hypersporty. Ale nestalo se, elektřina naopak rychle pronikla mezi masy a ti, co chtějí to nejlepší, se dnes opět chtějí odlišit. Stejně jako ti, kteří si Neveru zpočátku kupovali. A k tomu, aby connoisseur vydal nejméně dva miliony eur, už potřebuje skutečně dobré důvody.

Neznamená to, že by se Nevera přestala prodávat, jen prostě nepřicházejí zájemci zdaleka tak rychle, jak Mate Rimac čekal. Vlastně se obecně věřilo, že se po všech vyrobených kusech zapráší, jenže krize stíhá krizi, úrokové sazby rostou a preference těch nejbohatších jsou přelétavé. Výsledkem je, že nástupce Nevery nejspíš nebude klasický, bateriový elektromobil. O elektrický pohon zřejmě nepřijde, ale zdrojem energie by se mohla stát převratná technologie nanotrubiček, která by vyráběla elektřinu tepelnou cestou z modifikovaných kapalných paliv. S tou totiž Rimac experimentuje a i když šéf nechce prozradit další detaily, naznačuje, že jde o jednu z možných cest, jak zachovat brizanci elektrického pohonu a zároveň sebou nevozit půl tuny baterií.

Rimac totiž nechce být výhradně na baterky, ale chce nabídnout technologii, která bude v daném čase nejlepší. A ve hře jsou i konvenční, „plebejská“ paliva typu vodíku, LPG či dokonce nafty. Mate zároveň dodal, že nevidí důvod k rychlému stahování spalovacích motorů z nabídky automobilky Bugatti, které také šéfuje. Už proto, že čerstvě vyvinula nový motor V16 a nějaké další prý ještě možná přijdou.

Technické parametry Rimac Nevera

Kompletní specifikace
Konstrukcekupé, 4 745 × 1 986 × 1 240 mm, 2 300 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon1 407 kW, 1 914 koní, točivý moment: 2 340 Nm
Baterie120 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 500 kW, palubní: 22 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 30 kWh / 100 km, dojezd: 490 km
Cena od50 800 000 Kč
Diskuze ke článku
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
150 kusům bych uplně neříkal sériová výroba, ale být milionář a kupoval bych si nějaký supersport, tak si koupím právě Neveru. To musí být strašná střela
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Naposledy upraveno: 9. 5. 11:35
Ja nevím, není problém v ceně 50 mil. Kč na jeden kus auta? Ale zároveň chápu, že rozpočítat vývoj a provoz takové firmy do 150 kusů aut není snadné. Super, že Rimac kryl a bral peníze od investorů už v předchozí době, to bylo velmi chytré, využili vrchlou poptávky po EV autech v daných letech, zatím co teď nás čekají roky spíše skromnější.
Luděk Hanzík
Luděk Hanzík
Nový Taycan Turbo GT bude stát desetinu ceny a výkon na okruhu skoro stejný.
Petr Basa
Petr Basa
Naposledy upraveno: 14. 5. 08:31
I ty fDrive? To jste se pomátli - nebo co? Posuzovat zájem o elektromobilitu podle auta za dvě mega eur?! Vždyť je to hračka, kterou si koupí jen supernechutnýboháč, co chce jen ukázat, že na to má. Pomíjím, že je to auto prakticky na h@vn@, a to i supernechutnýmuboháčovi.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze