Že ceny aut nepotřebují žádné stropy, to už ověřilo třeba Bugatti La Voiture Noire za dvanáct a půl milionu eur. Takže Mate Rimac, zakladatel a šéf eponymní chorvatské automobilky, se ve světle celé řady ještě mnohem dražších modelů (Pagani Huayra, McLaren Sabre, GMA T.50, Aston Martin Valkyrie či Bugatti Chiron) vlastně držel docela při zemi, když oznámil, že místo dříve očekávaného zhruba milionu eur bude první sériový vůz značky, Rimac Nevera, stát dvakrát tolik.
Mimochodem, krásné chorvatské slovo Nevera neznamená nevěra, jak bychom si možná trochu přáli, ale podobně znějící, ovšem významově zcela odlišné nevíra. A podobné pocity by vás měly jímat při pohledu na technické parametry. Ty se prakticky neliší od ženevského konceptu Rimac C_Two z roku 2018, kdy zněly jako čísla ze vzdálené budoucnosti. Ovšem konkurence nespala a jiné elektrické hypersporty brzy nabídnou srovnatelnou dynamiku. Nebude mezi nimi chybět ani Tesla Roadster. Tak jen pro zopakování: zrychlení s pevným startem výrobce bohužel uvádí jen v mílích, takže 0–96 km/h za 1,85 s, 0-161 km/h za 4,3 s, 0–300 km/h za 9,3 s a čtvrt míle (402 m) za 8,6 s. Nejvyšší rychlost se zastaví na pro elektromobil nezvyklých 412 km/h, a to díky mechanické dvoustupňové převodovce na zadní nápravě. Předním elektromotorům nic podobného nepomáhá. Vůz se chlubí několika rekordy. Karbonový monokok s integrovanou schánkou na baterie a 222 hliníkovými inserty je údajně největší díl svého druhu v celém automobilovém průmyslu. Rekordní je rovněž schopnost při rekuperaci dobíjet až 300 kW.
Baterie tvaru H je integrální součástí rámu a zvyšuje jeho tuhost. Používá 21 700 cylindrických, lithium-mangan-niklových článků stejného typu, jako Tesla Model 3. Síla se přenáší na vozovku aktivně díky trakčnímu systému R-AWTV 2, o zpomalení se stará automatický systém s elektrohydraulickým posilovačem. Ten přelévá brzdný účinek plynule mezi rekuperací a 390mm karbon-keramickými brzdami Brembo. Nechybí pokročilá palubní a asistenční elektronika včetně Drive-by-Wire a tzv. Driver Coach. To bude umělá inteligence, vybavená řadou senzorů, která bude na závodních tratích i rychlostních okruzích jezdci pomáhat volit optimální stopu a brzdná místa. Vše korunuje aktivní aerodynamika, dávající na výběr mezi zvýšením přítlaku a minimalizací čelního odporu vzduchu.
První Rimacy Nevera by měly vyjet k zákazníků už brzy, oproti původně plánovaným 100 kusům jich nakonec vznikne 150. O dostupnosti výrobce neprozradil ani slovo, předpokládáme ale, že je celá produkce dávno vyprodaná dopředu, jak to u podobných projektů bývá.