Jak vypadala moderní technika v roce 1966? Na elektroniku či asistenty zapomeňte

16
Jak vypadala moderní technika v roce 1966? Na elektroniku či asistenty zapomeňte
  • V roce 1966 byla Škoda 1000 MB velmi moderně technicky řešeným vozem
  • „Embéčko“ bylo pro automobilku Škoda doslova revolučním
  • Cena se v přepočtu podobala ceně dnešního Superbu

Často slýchám v diskuzích nad moderními automobily, že jsou přetechnizované, plné elektroniky a jejich řízení zvládne v podstatě skoro každý. O naše pohodlí za volantem se dnes stará celá armáda moderních asistentů. Komfortem na palubě si nás dnes automobilky v podstatě hýčkají. Pojďte se se mnou vrátit v čase o nějakých pět desítek let zpět do doby, kdy cesta z Prahy do Brna zabrala celý den a neexistovaly v podstatě žádné rychlostní limity. Do doby, kdy neexistovala klimatizace a například pouhé automatické vypínání blinkrů bylo z říše snů. Dostali jsme unikátní možnost vyzkoušet jeden z vrcholů nabídky motoristům v roce 1966 v tehdejším Československu, Škodu 1000 MB.

Škoda 1000 MB

„Embéčko“ znamenalo pro Škodovku přelom. Jednalo se o první skutečně velkosériový automobil s okřídleným šípem ve znaku v rámci tehdejšího Československa a zároveň přechod od klasické koncepce k motorům vzadu. I přes chybějící prvky dnes již standardní výbavy bylo 1000 MB vrcholem tehdejší nabídky automobilky Škoda. V Mladé Boleslavi byla v sousedství původního závodu postavena v letech 1960 až 1965 v podstatě zcela nová automobilka na ploše přes 80 hektarů. Ta byla vybavená nejmodernějšími výrobními technologiemi vyspělé evropské úrovně. Ty umožňovaly sériovou výrobu 400 až 500 vozů denně, čili přes 100 000 vozů ročně. Dohromady bylo vyrobeno 443 141 vozů všech modifikací modelu 1000 MB, z nichž výrazná část byla exportována

Škoda 1000 MB

Škodu 1000 MB pohání kapalinou chlazený řadový čtyřválec s rozvodem OHV. Ten je uložen podélně za zadní nápravou. Díky vrtání i zdvihu 68 mm má přísně čtvercovou konstrukci a objem 988 kubických centimetrů. Největší výkon 27 kW je k dispozici při 4 650 otáčkách za minutu. Nejvyšší točivý moment činí na dnešní dobu úsměvných 69 Nm při 3 000 otáčkách. Maximální rychlost je 120 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h nekonečných 27 sekund. Spotřeba paliva se pohybuje okolo 7,5 litru na 100 km. Elektrická instalace využívá 12voltové napětí z baterie umístěné vzadu. Převodovka je mechanická čtyřstupňová a synchronní.

Podvozek s rozvorem 2 400 mm a rozchodem 1 280 / 1 250 mm se chlubí nezávislým zavěšením všech kol. Přední spočívá na lichoběžníkových vzpěrách a nechybí jim ani příčný zkrutný stabilizátor. Vzadu bychom našli kyvadlové polonápravy a vzpěru podélnou. O komfort se starají vinuté pružiny a samozřejmě tlumiče. Světlost 175 milimetrů by 1000 MB mohly závidět i dnešní moderní, drsně se tvářící crossovery. Brzdy jsou ještě bubnové, jednookruhové a bez posilovače.

Nový vůz Škoda 1000 MB se objevil na trhu v roce 1964 za cenu 44 000 Kčs. Průměrná hrubá měsíční mzda v zemi tehdy činila 1 456 Kč, vůz tedy přišel na 30 měsíčních platů. Dnešní průměrná mzda činní 30 265 korun. Za 30 měsíčních platů si dnes můžete pořídit například model Superb v nejvyšším výbavovém stupni Laurin & Klement, případně hezky vybavené SUV Kodiaq. Nabídka karosářských variant či motorizací byla v té době velmi omezená. V rámci možností ji představovaly sedan Škoda 1000 MBG a dvoudveřový tudor Škoda 1000 MBX, jež měly shodný motor s běžnou tisícovkou, avšak s vyšším stupněm komprese a dvěma karburátory. Těmi se zvýšil výkon i nejvyšší rychlost, samozřejmě za cenu vyšší spotřeby. Čtyři koně navíc však mohly jen těžko uspokojit milovníky sportovní jízdy.

Omezena byla také příplatková výbava v interiéru. Kupříkladu v době, kdy se Škoda 1000 MB začala prodávat, se montovaly bezpečnostní pásy jen na přání do exportních vozů. Pokud jde o výčet příplatkové výbavy, ten je z dnešního pohledu velmi úsměvný. Jde například o dvojici předních ostřikovačů, opěradla předních sedadel sklopitelná do roviny, kontrolku rezervního množství paliva, otevírání kapoty, nádrže a kufru z kabiny či sklopitelná zadní sedadla. Zajímavými doplňkovými prvky jsou pak světýlko v motorovém prostoru, parkovací světla, speciální prostor pro rezervu a nářadí pod zavazadlovým prostorem, stahovatelná boční okna (pochopitelně manuálně) a dětské pojistky na zadních dveřích.

I přes svůj věk má „Embéčko“ svůj styl a šarm. Design z 60. let je nezaměnitelný a v mnoha ohledech 1000 MB připomíná spíše nějakou „ameriku“. Vše je striktně mechanické a cítíte doslova každý pohyb vozu. Měkká karoserie se v zatáčkách kroutí a vůz je díky koncepci „vše vzadu“ značně přetáčivý. Řízení má jistou vůli a na brzdy je potřeba si zvyknout, protože z pohledu dnešních aut auto prostě nebrzdí. Výhled z vozu je velmi omezený a ve zpětných zrcátkách toho není moc vidět.

Škoda 1000 MB

Specifické je také ovládání. Například směrovky se ovládají otočením páčky na levé straně volantu nahoru, nebo dolu. Po provedení manévru a vrácení kol zpět do přímého směru se ovšem směrovka nevypne. Je potřeba na to myslet. Na palubní desce je sice kontrolka, ale tu v přímém slunci není možné vidět. Zvuk přerušovače pak přehluší zvuk motoru zezadu. Na pravé straně pak totožná páčka slouží k ovládání světel. Má čtyři polohy: světla vypnutá, parkovací světla, potkávací světla a dálková světla. Úsměvné je ovládání ostřikovačů mechanicky ovladačem na levé straně palubní desky. Čím silněji za něj zatáhnete, tím větším tlakem kapalina ostříkne čelní okno. Stěrače se zapínají a vypínají kolébkovým ovladačem na sloupku za volantem a mají jen dvě polohy: vypnuto a stálé stírání. Hned vedle stěračů je také vypínač vnitřního osvětlení a ještě vypínač osvětlení tachometru. Sytič a regulátor topení je umístěn u ruční brzdy. Neexistuje však možnost nastavení proudění vzduchu, pouze regulace intenzity teplého vzduchu od motoru.

Škoda 1000 MB

Palubní deska je hodně jednoduchá. Dominuje jí jeden sdružený přístroj s rychloměrem, ukazatelem stavu paliva i teploty vody a celkové počítadlo ujetých kilometrů. Kontrolka směrovek je zelená. Červené jsou pak kontrolky mazání, dobíjení a teploty vody. Trochu nezvykle je červená také kontrolka dálkových světel. Náš exemplář z roku 1966 měl najeto pouhých 8 387 kilometrů.

Diskuze ke článku
Honzax
No taky mě vždycky pobaví testy od novinářů, kteří to auto vidí v podstatě poprvé v životě a všemu se diví, jak to bylo tehdy a jak je to dnes. Samozřejmě všechno má svůj vývoj a autoprůmysl prošel za posledních 50 let obrovský kus cesty. Některá vylepšení jsou super, některá už méně a některá nám vyloženě pijí krev. V té době to auto mělo docela slušnou standardní výbavu, auta stejné třídy na Západě na tom nebyla o moc lépe, v té době autorádio nebo elektrický ostřikovač skla nebo cyklovač stěračů byl vrchol luxusu, samozřejmě u aut vyšší třídy už běžný, stejně jako je to dnes. V Americe už byli někde jinde, ale Amerika nemusela překonávat následky 2. sv. války jako Evropa. Kouzlo těchto aut je právě v tom, že vše je mechanické a bez elektroniky, člověk je musí opravdu řídit a ne při tom psát sms nebo telefonovat a u dobrých aut jde opravdu o požitek z jízdy, neovlivněný všelijakými elektronickými "asistenty". Až budeme všichni jezdit v autonomních kapslích, ještě na tato auta budem rádi vzpomínat.
Libor
Muj stryc si 1000MB koupil kdyz mu bylo 18 dnes mu je 83 let a jeho 1000 MB vypada furt tak jak je koupil! A ty novy kramy neprezijou ani zaruku ;-D
František Mašek
Nedávejte prosím tato auta do rukou novinářům, kteří o nich tak maximálně četli v časopisu.
Nesnáším neustálé srovnávání s novými vozy a slůvko "úsměvné". Chtěl bych machra vidět, na čem by psal v roce 1966 svůj článek, asi by to bylo také úsměvné. Evropská auta takto prostě byla vybavená a pro běžný provoz to stačilo a stačí i dnes. Výhled není omezený, ale výborný, A sloupky mají cca 5cm - dnešní auta mají tak 15. Auto také váží třetinu toho, co dnešní supermoderní vozidla, takže výkon a pružnost motoru je pro běžné ježdění (mimo dálnic) dostačující. Reakce na plyn perfektní - ne jak u moderních emisím podřízených vozidel. Prostě radost z jízdy a užívat si každý povel, každé přeřazení, každý detail. Kdo při jízdě nechce ani pohnou drápou, aby si vypnul blinkr, ať jezdí vlakem...
Jirka
To slyším poprvé, že Škoda 1000 MB připomíná "ameriku" to je fór všech fórů..... Souhlasím s Františkem co dnes píšou je snůška nesmyslů, každý je odborník na auta a jejich provoz a smolí článek za článkem.
Auta byly opravdu nejlepší tak do roku 2000 max, pak to stojí za prd - jenom samé omezení a nařízení.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze