I v dnešní době platí, že určitou výbavu můžete mít pouze u určitých automobilů. Nějaké luxusní prvky například bývají dostupné pouze pro vlajkové lodě, ačkoli tato situace se mění a trendem poslední doby je nabídnout drahé příplatkové položky i do dostupnějších modelů. Asi nejvíce je tento trend vidět u infotainment systémů. Vzali jsme si tedy do parády Škodu Superb a Škodu Fabii Monte Carlo a porovnali, jak moc se infotainmenty v nich liší.
Konkrétně se jednalo o Škodu Fabii Monte Carlo, která vás vyjde minimálně na 381 900 Kč, a Škodu Superb Combi, která je minimálně o 308 000 Kč dražší. Rozdíl v ceně ale dělá hlavně motorizace, převodovka a velikost – po stránce infotainmentu se obě auta zase tolik neliší.
Vrcholný systém se u Škody Auto skrývá pod názvem Columbus. V modelu Fabia je standardně 6,5palcový displej, na kterém běží systém Swing. Naopak do Superbu si můžete samozřejmě objednat takříkajíc plnou palbu včetně systému Columbus. Co oba systémy umí a je mezi tím, co si můžete objednat do Fabie a do Superbu, velký rozdíl?
Samozřejmě že první viditelný rozdíl je v úhlopříčce. Zatímco systém Swing má displej o velikosti 6,5palců, tak Columbus má displej o 2,7 palce větší. Už na první pohled v rozlišení jednotlivých displejů poznáte, kdy sedíte ve vlajkové lodi. Infotainment ve Fabii zvládá především základnější věci, jako je navigace, rádio či přehrávání médií z chytrého telefonu, ale nechybí ani ovládání hlasem. Vzhledem k cenové relaci, kam Škoda Fabia spadá, je to celkem logické. Rozhodně však nejde o špatný systém. Ve chvíli, kdy máte za den tři hovory a pošlete dvě SMSky, asi nutně nepotřebujete mít chytrý telefon za desítky tisíc korun. A tady je to podobné. Ovšem pokud chcete...
Pokud jen voláte a SMSkujete, nepotřebujete špičkový smartphone. A tady je to podobné, ale pokud chcete...
Columbus na první pohled vypadá hezky a jednoduše. Má jemné rozlišení displeje a díky dlaždicovému menu je opravdu jednoduchý. Osobně mám rád dotykové displeje, ale jednu výtku bych přece jen měl. Hardwarová možnost, jak ovládat hlasitost, je k nezaplacení. Ano, máte tuto možnost na multifunkčním volantu, ale i tak bych byl raději, kdyby byla někde v okolí displeje infotainmentu. Samozřejmě nechybí podpora Apple CarPlay a Android Auto.
Škoda Auto má také aplikace pro váš chytrý telefon, které vám mohou fungování s vašim autem přeci jen trošku zpříjemnit. Ještě předtím se však pověnujeme připojení auta na internet. K dispozici jsou dvě kategorie služeb. Zatímco Infotainment Online nabízí aktuální informace týkající se dopravy, čerpacích stanic, počasí i celosvětového dění, Care Connect umožňuje vzdálený přístup k vozu a využívání asistenčních služeb. Jen si musíte systém připojit na internet, a to buď pomocí datové SIM karty, nebo přes Wi-Fi hotspot z vašeho chytrého telefonu.
Příjemnou prodlouženou rukou je aplikace Škoda Connect pro smartphone. Ta zobrazuje informace o vašem vozidle, jako kolik paliva máte v nádrži, zda je auto zamknuté, jaký je stav AdBlue i tachometru, kolik kilometrů vám zbývá najezdit do další servisní prohlídky a samozřejmě také informace o spotřebě. Moc se mi líbí funkce, kdy si nastavíte oblast, kde se auto má pohybovat. Jakmile z dané oblasti odjede, tak vám vyskočí notifikace. Taktéž jde nastavit rychlostní omezení. Ideální možnost, pokud auto půjčíte svým dětem nebo manželce.
Abych to celé nějak uzavřel, vrátím se ke své myšlence s chytrým telefonem. Jen málo dělníků potkáte v kapse s nejnovějším iPhonem. Naopak pokud jste vytížený člověk, jehož součástí práce je hodně hovorů, SMS zpráv a e-mailů, pak si za lepší telefon připlatíte. A podobné je to i s infotainmentem. Ale ruku na srdce – kdo z nás využije všechny funkce, ať už jde o naší televizi, chytrý telefon či auto a jeho infotainment? Hádám že moc nás asi nebude.