Potřetí v řadě Formule E zavítala na neznámou půdu, do brazilského São Paula. V rodném distriktu Ayrtona Senny zavládla karnevalová nálada a fanoušci poprvé mohli v akci spatřit i domácího hrdinu Lucase di Grassiho. Jenomže toho, jakoby svázala nervozita už v kvalifikaci, z níž nejenže nedokázal postoupit, ale dokonce nárazem počastoval i betonovou bariéru. Před zraky mnoha vlastních podporovatelů tak do závodu startoval až jako poslední.
Skupinová fáze kvalifikace nevyšla ani velkým favoritům, jako jsou Vergne, Wehrlein, Dennis nebo Buemi. Ani jeden z této čtveřice nedokázal postoupit do duelů. Navrátivší se Robin Frijns se svým vozem bojoval, nicméně nestačilo to na lepší než 20. místo na startu. Pole position tentokrát skončila v rukou úřadujícího mistra světa Stoffela Vandoorna, který v těsném finálovém souboji porazil Mitche Evanse. Stále tak letos platí, že nejvýhodnější místo na startu pokaždé připadlo jinému pilotovi.
Sestřih kvalifikace
Úvodní metry závodu byly velmi dramatické. Rušno bylo hned v úvodních zatáčkách. Ke kontaktům došlo mezi několika vozy, ale nejhůře dopadli Edoardo Mortara a Norman Nato. Prvně jmenovaný přišel o přední křídlo, druhý už nebyl schopen dále pokračovat. Záhy k úhoně přišel i André Lotterer a propadl se na samý chvost startovního pole. Velký progres po startu z 18. místa naopak zaznamenal vedoucí muž seriálu Pascal Wehrlein. Pouhé 1 kolo mu stačilo na to, aby poskočil o 5 míst výše. Těžký hit o chvíli později schytal Maxmilian Günther, do jehož zádi vletěl temperamentní Sébastien Buemi. Incident si však nevyžádal žádné další odstoupení.
K tomu došlo až o pár kol později, kdy na dráze z neznámých důvodů zastavil Sacha Fenestraz. Svůj vůz navíc odstavil nešikovně na výjezdu z jedné ze zatáček, na trať proto musel zpomalovací vůz. Nick Cassidy, velké překvapení tohoto závodu, dokázal zpočátku velmi dobře hospodařit s energií, což se mu vyplatilo. Po restartu dokázal předjet krajana Evanse a na cílové rovince si vyšlápl dokonce i na vedoucí dvojici Vandoorne – da Costa a ujal se vedení. Vzápětí však hned aktivoval útočný mód a o vybojované pozice záhy přišel. Bojovalo se i níže v poli, avšak s nešťastným koncem pro Jakea Dennise. V první zatáčce jej zezadu nabral Dan Ticktum, načež se pro poškození zadního zavěšení stal jeho vůz nekontrolovatelným. Následné drcnutí do před ním jedoucího Wehrlein už bylo pouhým vyvrcholením celé situace. Na dráhu byl opět vyslán safety car.
An overtaking masterclass from @NickCassidy_ ✨ @juliusbaer #SaoPauloEPrix pic.twitter.com/KnYKA82NGe
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) March 25, 2023
Po skončení zpomalovací fáze nastal na čele chaos. Všichni piloti využili momentu k aktivaci útočného módu a pozice se neustále měnily. Jako prozatímní lídr závodu z toho nakonec vyšel skvěle jedoucí Cassidy následovaný Evansem a da Costou. Na vítězi minulého závodu v Kapském Městě byla vidět urputná touha zopakovat výsledek. Jenomže přemíra snahy vyústila v chybu v nájezdu do první zatáčky, kde byl Portugalec pozdě na brzdách. Následný výjezd mimo trať jej stál propad o 4 příčky a naděje alespoň na pódiové umístění.
Ředitelství závodu v důsledku výjezdů safety caru nastavilo délku ePrix o 4 kola. Hned v tom úvodním převzal vedení Evans. Skvělou jízdou, hlavně úspornou, se na třetí příčku vyhoupl jeho týmový kolega Sam Bird. S uspořenou energií dostal od týmu zelenou stíhat Cassidyho před ním. Vedoucí dvojici sice v závěru dostihl, ale už nebyl schopen zaútočit. Vítězství ve strhujícím posledním kole nakonec tedy uhájil Evans před svým krajanem Cassidym a kolegou Birdem. V cíli tuto trojici dělil titěrný rozdíl pouhé 0,5 sekundy.
Annnnnnnd breathe 😮💨
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) March 25, 2023
The final moments of an incredible race in Brazil 🇧🇷@JuliusBaer #SaoPauloEPrix pic.twitter.com/ZOAjAW5Gyn
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Nick Cassidy
Největší smolař: Edoardo Mortara
Číslo závodu:11 , o tolik míst postoupil Pascal Wehrlein
Nejlepší nováček: Jake Hughes, 8. místo
Za očekáváním: Nissan
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | - | 25 |
2. | Nick Cassidy | Envision Racing | +0,284 s | 18 |
3. | Sam Bird | Jaguar TCS Racing | +0,507 s | 16 |
4. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +3,487 s | 12 |
5. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +4,042 s | 10 |
6. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +4,576 s | 11 |
7. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +5,659 s | 6 |
8. | Jake Hughes | NEOM McLaren | +6,141 s | 4 |
9. | René Rast | NEOM McLaren | +7,403 s | 2 |
10. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +7,976 s | 1 |
11. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +15,192 s | |
12. | André Lotterer | Avalanche Andretti | +15,345 s | |
13. | Lucas di Grassi | Mahindra Racing | +19,247 s | |
14. | Robin Frijns | ABT Cupra | +20,751 s | 3 |
15. | Oliver Rowland | Mahindra Racing | +21,465 s | |
16. | Sérgio Sette Camara | Nio 333 Racing | +31,514 s | |
17. | Dan Ticktum | Nio 333 Racing | +34,398 s | |
18. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | DNS | |
19. | Edoardo Mortara | Maserati Racing | DNF | |
20. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | DNF | |
21. | Nico Müller | ABT Cupra | DNF | |
22. | Norman Nato | Nissan Formula E | DNF |