Analýza: co zafungovalo Jaguaru, proč v São Paulo nevyhrál DS Penske?

Analýza: co zafungovalo Jaguaru, proč v São Paulo nevyhrál DS Penske?
Fotografie: Formule E
  • Takticky náročný závod s přesností hodinářského mistra zvládl Jaguar
  • Diametrálně odlišnou strategii zaujal DS Penske a připravil se o vítězství
  • Závod ukázal, kolik energie dokáží nejnovější vozy Gen3 uspořit při jízdě v závěsu

Před závodem v São Paulo Mitch Evans zahlásil „bude to pěkně bláznivý“. A měl pravdu, protože při premiéře v ulicích hlavního města Brazílie se strhlo šílenství. Z nejrůznějších predikcí, jakým směrem se může vyvíjet ePrix, byla pravdivá ta s příměrem k cyklistickému závodu. Tedy, že peloton bude vyčkávat, nikdo se nepohrne do vedení a v závěru se strhne hromadný sprint do cíle. Nahrával tomu i napřímený charakter trati. Pouze 11 zatáček a hned 3 dlouhé roviny. Přestože rychlostní průměr závodu byl nižší pouze v Mexiku, energetická náročnost donutila týmy šetřit „palivem.“ Mimořádně důležitým aspektem se proto ukázala být taktika. S ohledem na výsledky není pochyb, že nejlépe si v této disciplíně vedl Jaguar.

Britský tým měl fantastické tempo přinejmenším poslední dvě zastávky v Hajdarábádu i Kapském Městě. Kolize týmových kolegů Evanse s Birdem ale i další nehody a tresty však zapříčinily, že na tom byl Jaguar před příjezdem do Brazílie i tak bídně. Efektivní bylo auto i na další nové trati, i když se na pole position postavil mistr světa Stoffel Vandoorne, bylo brzy jasné, že je mimo hru o vítězství. Po mnoha zkušenostech lze s lehkostí konstatovat – ve Formuli E soupeř neujede dál než za první zatáčku. A proto Vandoornovi nepomohl ani bleskový start a čistá závodní dráha před ním. Na oplátku se musel vzdát toho nejcennějšího – velké porce energie ze svého akumulátoru, což jej oproti zbytku pole dost znevýhodnilo.

Po druhém safety caru se vyprofilovalo pořadí na čele: Cassidy, da Costa, Vandoorne, Evans, Vergne a Bird. Následně Evans aktivoval druhý útočný mód a během jednoho kola se vyhoupl ze čtvrté příčky na první. Nikoho tímto manévrem nenechal na pochybách, že rychlost Jaguar má. Klíčovým momentem byl okamžik, kdy do té doby třetí da Costa přehnal své snažení a v první zatáčce vyjel mimo dráhu. Zachoval se sice učebnicově, ale stálo ho to minimálně bednu. Propadl se na sedmou pozici. V tento moment odpadl Evansovi nejvážnější konkurent v boji o vítězství, protože da Costa je mistrem chaotických a strategicky náročných závodů.


Další zlom nastal devět kol před koncem. Cassidy dostal pokyn a jal se vedení. Na druhou stranu Evans si na radu týmu nechal rozestup mezi 0,6–1,2 sekundy tak, aby čerpal výhod slipstreamu, a tedy dokázal ideálně ušetřit nějakou energii i na závěrečný sprint. Prakticky totéž aplikoval i druhý pilot Jaguaru Bird. Evans si vzal zpět vedení pouhá 3 kola před cílovou páskou, Bird si mezitím poradil s Vergnem i Vanndoornem a vydal se stíhat Cassidyho. Jak moc dokáží vozy šetřit energii při jízdě za jinou formulí, to ukázal Cassidyho případ. Z deficitního stavu se dostal do mírného přebytku, což mu v posledním kole umožnilo nejen bránit se jakýmkoliv atakům Birda, ale i znovu zaútočit na Evanse. Jak to dopadlo, to už víme.

„Dát dohromady strategii na závody není snadné, ale tým mě perfektně vedl. Vše bylo o tom, kde jsme chtěli v určitých fázích závodu být. Snažil jsem se najít si svůj okamžik, abych využil energetickou výhodu. Myslel jsem si, že jsem šel do vedení příliš brzy, protože jakmile se Nick dostal za mě, dokázal posbírat nějakou energii a držel se v závěsu. Nakonec jsme ale zvítězili, takže jsme udělali vše správně,“ komentoval události závodu jeho vítěz.


Přesně opačného efektu docílili v DS Penske. Vítěz kvalifikace Vandoorne odtáhl první polovinu závodu na první příčce, což jej ve výsledku stálo lepší umístění. Byla to vlastně jediná chyba v jinak bezchybně probíhajícím víkendu. Jenomže po bitvě je každý generál. Možná, že vedení týmu DS Penske již v průběhu závodu tušilo, že nezvolilo správnou strategii, a proto se pozdeji alespoň snažilo minimalizovat škody. Vandoorne dovezl svůj vůz na šesté pozici, což je i tak jeho letošní nejlepší výsledek. Ale všichni včetně něho ví, že vítězství bylo na dosah.

„Z výsledku jsem samozřejmě trochu zklamaný, když jsem startoval z pole position. Než jsme sem přijeli, věděli jsme, že vést v závodě není na tomto okruhu tou nejlepší věcí, protože ten je velmi citlivý na energii a piloti jedoucí v závěsu mají obrovský užitek. To se tak nějak stalo. Strávili jsme příliš mnoho kol v čele závodu, až byl náš deficit v určitém okamžiku oproti ostatním příliš velký a už jsme neměli, jak s nimi bojovat,“ nechal se slyšet Vandoorne.

Druhý vůz DS Penske pilotovaný Jeanem–Éricem Vergnem, který sice mohl od počátku využívat výše popsaných výhod, měl problémy s přetáčivostí. Francouz popsal svůj vůz jako neovladatelný. Výsledné 5. místo je proto víc, než on sám očekával.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze