Tržní podíl nabíjecích automobil za duben 2021 meziročně stoupl podle cleantechnica.com téměř na dvojnásobek; z loňských 7,8 na letošních 14,8 %. Z toho 6,8 procentního bodu připadá na čisté elektromobily (BEV) a zbývajících osm náleží nabíjecím hybridům. To je zajímavý obrat proti dubnu 2020, kdy měly navrch naopak BEV (5,8 proti 2 %). Absolutní prodeje bateriových elektromobilů za tu dobu narostly na osminásobek, duben 2021 jich přidal do galského vozového parku 9 598. Proti březnu se sice jedná o pokles (z 8,5 na 6,8 %), ovšem ten způsobil zajímavý jev. Prodeje Tesly Model 3, jasného březnového šampióna, se totiž za duben propadly o více než 95 %, konkrétně ze 4 524 na pouhých 201 aut. Po odečtení Tesly vidíme naopak slibný růst podílu BEV z březnových 6,19 na dubnových 6,71 % francouzského trhu. Podíl prodejů čistě spalovacích automobilů se v dubnu 2021 meziročně propadl z 80,6 na 67,1 %. Samotné diesely, které byly ještě zcela nedávno francouzskou doménou, pak sestoupily z 31,6 % na méně než čtvrtinu, konkrétně na 23,6 %.
Během timeoutu Tesly dostali šanci domácí atleti. První místo jasně kontroluje Peugeot e-208, který zatím nedodal přesná prodejní čísla, ale pohybují se kolem 1 400, následuje jej Renault Zoe s 1 265 potvrzenými registracemi a třetí místo zřejmě urval rychle stoupající Renault Twingo, který sice rovněž zatím nezná přesná čísla, avšak březnových 1 114 ks už rovněž překonal. Bramborová medaile zřejmě rovněž zůstane superkoncernu Stellantis, protože Fiat 500e ve Francii také strmě stoupá a pravděpodobně dosáhl zhruba tisícového prodeje. Na dalších místech zatím není pořadí zcela jisté, o páté místo se pravděpodobně utkala Kia e-Niro s Volkswagenen ID.3, zatímco Peugeot e-2008, Hyundai Kona Electric, někdejší bestseller Nissan Leafči Mini Cooper SE už hledí na první pětici z většího odstupu. Do tohoto pole zřejmě ve finálních statistikách zasáhne i Volkswagen ID.4, který teprve v březnu zažil svůj první plný tržní měsíc a začal velmi slibně. Černým koněm se pak zřejmě stane Dacia Spring, která se ve Francii již prodává a březen byl i pro ni prvním ostrým křestem. Hned se při něm přiblížila na dohled první desítky a jistě neřekla poslední slovo. Skromné parametry totiž více než vyvažuje cenou, která ve Francii po pobídkách (rozuměj dotacích) začíná kousek nad těžko odolatelnými 12 000 eury, tedy zhruba kolem 310 000 Kč.
Komentář redakce fDrive
Tuto zprávu lze vnímat dvěma způsoby. Nadšení environmentalisté samozřejmě zajásají, že i Francie konečně pozvedla ten správný zelený prapor. Jenže podíl nově prodávaných nabíjecích aut je tam stále zhruba o třetinu menší než například v Německu, o baštách elektromobility kalibru Norska samozřejmě nemluvě. Důkladnější pohled na statistiky také prozradí, že velkou část onoho vyššího podílu má na svědomí koronavirová krize. Ta totiž ve Francii utlumila prodeje aut o čtvrtinu a ještě zdaleka neodezněla. Francouzi jsou svobodný, nezávislý a pragmatický národ, nepodléhající žádným ideologiím. Nelze si také nepovšimnout, že tamější vláda stále štědře dotuje nákup každého elektromobilu. A to se jaksi čistě spalovacích modelů netýká. Proto jistě byla velká část rozhodování dosud váhajících kupců výsledkem ryzího kalkulu, dotovaný elektromobil se totiž už cenově blíží ekvivalentnímu spalovacímu modelu, a když se přičtou úlevy z masivních francouzských daní, poplatků a příspěvků, může vyjít elektřina výhodněji. Skáče se tu v čase; baterie jako nejdražší součást elektromobilů rychle zlevňují, takže podobný efekt by zanedlouho nastal i bez dotací. Takže jde o státem placený a řízený pokrok, nebo spíše cestu do dotační spirály, z níž se obtížně vymaňuje? Co si myslíte vy?