Tak trochu stranou zájmu se dosud vyvíjel švýcarský automobilový trh. Většina médií sledovala tradiční elektromobilní taháky, jako je Norsko, Nizozemsko či Kalifornie. Ta je považována za trendsettera nových pohonů a elektrifikovaná auta tam za první letošní pololetí tvořila pětinu trhu. Bez zajímavosti také není meziroční vzestup prodejů Tesly o 12,5 % a fakt, že Model Y je tam podle insideevs.com třetím nejprodávanějším osobním autem vůbec.
To jsou zajímavá čísla, jenže pak se ve statistikách objevilo Švýcarsko. V roce 2021 tam obsadily čisté elektromobily 9,9 % trhu, plug-in hybridy 8,3 % a klasické hybridy plných 20,6 %. To je dohromady téměř 39 %, což se blíží evropským elektrooázám kalibru Norska. Ještě o něco zajímavější je vývoj trhu s čistými elektromobily. Zatímco jejich podíl se ještě v roce 2018 potácel pod 2% hranicí, za červen 2021 už se vyšvihl na oslnivých 14,3 %. Za stejný měsíc měl také podíl všech nabíjecích aut našlápnuto ke čtvrtinovému tržnímu podílu; dělil jej od něj rozdíl pouhých dvou procentních bodů.
Výsledek je velice cenný, protože Švýcarsko neposkytuje plošné dotace na nákup elektromobilů. Výjimkou jsou pouze některé kantony a města plus státní příspěvky na budování infrastruktury. Prodeje tedy reprezentují skutečný, nepokřivený zájem zákazníků. A ačkoliv patří Švýcaři mezi nejbohatší národy světa, zároveň jsou také velice spořiví a lze předpokládat, že mají výhody a nevýhody jednotlivých pohonů spočítané po čertech dobře. Svou roli zřejmě sehrál i fakt, že v zemi jsou celá města, kam se jinak než bezemisním vozidlem nedostanete. A vypadá to, že podíly dále porostou; více než polovina Švýcarů si pravděpodobně koupí elektrifikovaný elektromobil v příštích třech letech.
V zemi bylo v březnu 2021 k dispozici 5 700 veřejných nabíjecích míst, zdaleka nejpopulárnějším elektromobilem je tu Tesla Model 3, s odstupem následovaná Volkswagenem ID.3 a Renaultem Zoe.
Neskutečně silná organizace ta EU, diktuje celému světu 👍