Švýcarsko elektrizuje. Aut s elektromotorem se tam prodává už 39 %

8
Švýcarsko elektrizuje. Aut s elektromotorem se tam prodává už 39 %
Fotografie: ČEZ
  • Podíl se za poslední tři roky zdvacetinásobil
  • Země neposkytuje plošné dotace na nákup elektromobilů
  • Skýtá ale daňové úlevy a další finanční výhody

Tak trochu stranou zájmu se dosud vyvíjel švýcarský automobilový trh. Většina médií sledovala tradiční elektromobilní taháky, jako je Norsko, Nizozemsko či Kalifornie. Ta je považována za trendsettera nových pohonů a elektrifikovaná auta tam za první letošní pololetí tvořila pětinu trhu. Bez zajímavosti také není meziroční vzestup prodejů Tesly o 12,5 % a fakt, že Model Y je tam podle insideevs.com třetím nejprodávanějším osobním autem vůbec.

To jsou zajímavá čísla, jenže pak se ve statistikách objevilo Švýcarsko. V roce 2021 tam obsadily čisté elektromobily 9,9 % trhu, plug-in hybridy 8,3 % a klasické hybridy plných 20,6 %. To je dohromady téměř 39 %, což se blíží evropským elektrooázám kalibru Norska. Ještě o něco zajímavější je vývoj trhu s čistými elektromobily. Zatímco jejich podíl se ještě v roce 2018 potácel pod 2% hranicí, za červen 2021 už se vyšvihl na oslnivých 14,3 %. Za stejný měsíc měl také podíl všech nabíjecích aut našlápnuto ke čtvrtinovému tržnímu podílu; dělil jej od něj rozdíl pouhých dvou procentních bodů.

Výsledek je velice cenný, protože Švýcarsko neposkytuje plošné dotace na nákup elektromobilů. Výjimkou jsou pouze některé kantony a města plus státní příspěvky na budování infrastruktury. Prodeje tedy reprezentují skutečný, nepokřivený zájem zákazníků. A ačkoliv patří Švýcaři mezi nejbohatší národy světa, zároveň jsou také velice spořiví a lze předpokládat, že mají výhody a nevýhody jednotlivých pohonů spočítané po čertech dobře. Svou roli zřejmě sehrál i fakt, že v zemi jsou celá města, kam se jinak než bezemisním vozidlem nedostanete. A vypadá to, že podíly dále porostou; více než polovina Švýcarů si pravděpodobně koupí elektrifikovaný elektromobil v příštích třech letech.

V zemi bylo v březnu 2021 k dispozici 5 700 veřejných nabíjecích míst, zdaleka nejpopulárnějším elektromobilem je tu Tesla Model 3, s odstupem následovaná Volkswagenem ID.3 a Renaultem Zoe.

Diskuze ke článku
Jiří Remeš
Jiří Remeš
Prodeje tedy reprezentují skutečný, nepokřivený zájem zákazníků = Svou roli zřejmě sehrál i fakt, že v zemi jsou celá města, kam se jinak než bezemisním vozidlem nedostanete = opravdu NEPOKŘIVENÝ zájem zákazníků!
Pavel Malina
Pavel Malina
Zajímavé jak elektroauta Brusel protlačil i do Švýcarska, Číny, USA, Norska.

Neskutečně silná organizace ta EU, diktuje celému světu 👍
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Kolik stojí ve Švýcarsku pohonné hmoty a elektřina aby to ekonomický vycházelo ve prospěch BEV?? ? Protože pokud nemají kalkulačky co jim lžou, tak TOC elektroauta na km jim nemůže ukázat o moc jiná čísla než u nás... A pak to nemají "po čertech dobře spočítané" jako ekonomický výhodnější (to prostě není reálné a úmyslně zavádějící podsunutá domněnka, že? 😉), ale platí premisa první - je to jeden z nejbohatších národů tak je nenávratnost netrápí a můžou si dovolit koukat víc na pohodlí domácího nabíjení, obzvláště když mají často soláry, a lokálně čistší ovzduší...

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze