Tesla Semi poražena. V Evropě už elektrické kamiony jezdí

6
Tesla Semi poražena. V Evropě už elektrické kamiony jezdí
Fotografie: DPD Switzerland
  • Ve Švýcarsku byl zahájen pravidelný provoz elektrických kamionů
  • Používají největší dostupné baterie a ujedou až 760 km na jedno nabití
  • Mezi pionýry se zařadila společnost DPD Switzerland

Logistická a kurýrní společnost DPD je evropskou kurýrní dvojkou a netají se s tím, že by ráda elektrifikovala svůj vozový park co nejdříve. A začala z opačného konce, než většina konkurentů s jejich elektrickými rikšami a malými dodávkami. DPD totiž nasadila do ostrého provozu těžký elektrický náklaďák Futuricum FM Logistics 18E. Ten už od počátku března pendluje mezi centrálním skladem v Möhlinu (kanton Aargau) a distribučním centrem v 60 km vzdáleném Buchsu v curyšském kantonu. DPD Switzerland patří mezi vůbec první společnosti, které nasadily tyto inovativní stroje do pravidelného provozu.

Elektrický kamion plně nahradí naftový bez jakýchkoliv prostojů; dobíjen bude přímo ve vlastních depech DPD, navíc elektřinou výhradně z obnovitelných zdrojů, což ve Švýcarsku s jeho hydroelektrárnami není vůbec žádný problém. Měl by ročně najezdit minimálně 80 000 km a ušetřit při tom 72 tun CO2. Kromě ekologického provozu patří mezi jeho výhody minimální produkovaný hluk, na který jsou Švýcaři obzvláště hákliví. Společnost tvrdí, že zvýšené počáteční investice na pořízení elektrických vozidel nepromítne do koncových zákaznických cen. Je to mimořádná výzva, protože DPD plánuje snížit emise skleníkových plynů ze svých vozidel do roku 2025 o ambiciózních 30 %.

Vozidla Futuricum Logistics přestavuje společnost Designwerk Products ze švýcarského Winterthuru z těžkých nákladních vozů Volvo FH, FM, FMX a Low Entry o celkových hmotnostech 18–40 tun. Ta lze pořídit v dvou- až pětinápravové konfiguraci a nasadit do prakticky jakékoliv služby, od sedlových tahačů pro dálkovou přepravu, přes distribuční rozvozy či komunální služby až po pracovní mechanismy s nejrůznějšími nástavbami. Využitelnost se neliší od klasických vznětových náklaďáků. Volit lze různé kapacity baterie, nosnost dosahuje podle typu až 32 t. Nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 86 km/h. Odpadla převodovka, o pohon se starají čtyři elektromotory o celkovém výkonu 500 kW (680 k), nabíjet lze buď standardně palubní nabíječkou AC rychlostí 22 kW, nebo volitelně 44 kW, případně za příplatek externím zdrojem DC 150 kW, u větších bateriových sestav pak na přání až 350 kW. Průměrná provozní spotřeba je vypočítána na 160 kWh/100 km, čemuž odpovídají i nabízené využitelné kapacity baterií 289, 383, 434, 578 či 765 kWh, přičemž největší bateriová sestava váží bezmála pět a půl tuny, samozřejmě na úkor užitečné hmotnosti. Z nabíječky 350 kW by se však měla na 80 % dobít za 1,7 hodiny. S obřími bateriemi se počítá po dosloužení do programu Second Life, nebo k recyklaci. Zvolený FM Logistics 18E patří k menším typům, dostal ovšem druhou největší dostupnou baterii, s níž by měl ujet teoreticky až 760 km, samotný výrobce však s nákladem udává odhadnutou hodnotu 400 km.

Diskuze ke článku
Alera Godova
Alera Godova
Svycarsko ma 60% vodni elektrarny, 40% atomove. Atomove budou odstavovat a kapacitu vodnich uz nelze moc zvysovat. Takze budou dovazet, nebo stavet plynove.
Dini Dini
Dini Dini
Ty bláho...najednou vypadá 700kg baterky Taycanu jako nic..
Vladimír Molík
Vladimír Molík
Ještě že to nejezdí do ČR, protože tady by to nemělo kde se dobíjet. Už jenom ta představa, kolik prodlužováků bude nataháno z oken a lodžií paneláků při dobíjení osobních vozů sídlišťanů!
Pavel Pokora
Pavel Pokora
Kolik asi stojí baterie do toho elektrosráče?A rád bych věděl,kde firma která vyrábí baterie,bere materiál na výrobu?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze